Onkelsander Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Heisann.... Er ikke ofte jeg poster på dette forumet(egentlig kun når jeg har problemer ikke finner ut av selv), men har alltid fått gode råd så jeg prøver meg igjen. Jeg har nettopp bygget ferdig en ny PC(over 3 år siden sist så jeg er litt rusten) og mistenker at noe ikke er helt som det skal... Etter litt fikling med å koble til komponenter og et par kvelder med Vista oppdateringer(tar det aldri slutt !?!) så er jeg mer eller mindre oppe og går. Jeg har blindt kjøpt Spilleren med unntak av kabinett, tastatur/mus og hd'er da jeg brukte det fra den forrige PC-en... Jeg kjører også Vista Ultimate.. Spiller endel Wow(world of warcraft) og det er her jeg begynte å merke problemene. FPS'en begynner sporadisk å droppe radikalt når jeg spiller... Dette uavhengig om mye skjer på skjermen eller ikke(etter flere tester så forekommer det oftere når mye skjer på skjermen). Har sef lest mye på diverse wow forum og det ser ut til å ha vært noen problemer med Nvidia kort der, men de har ikke nøyaktig samme problem... Der er fps'en alltid lav, hos meg spretter den opp og ned. I et og samme scenario kan den gå fra 120 fps ned til 8-10 og opp igjen.... Trodde først dette var et wow eksklusivt problem men så begynte jeg å se etter andre årsaker. Har kjørt GPU-Z uten at jeg ble noe særlig klokere(hva ser jeg etter?), har oppdatert, bios, hovedkort, gfx kort drivere uten at det har hjulpet. Dråpen som fikk det til å renne over(og poste her) var at jeg kjørte en 3DMark06 test og fikk en score på 5400 blank.... Ifølge statistikken lå gjennomsnittet på 11000.... Det kan da ikke være normalt.... Ser også her at gfx kortet jeg bruker scorer betydelig høyere enn min totale score..... Jeg har ikke gjort noen veldige endringer(annet enn å sette ned memory clock'en på gfx kortet da den sto på 2g og hadde rosa skrift i dual core programmet). Tror tempen er normal også, blir ganske høy i oppstarten men roer seg betraktlig etter det... Takk til alle som orker å lese alt dette og alle råd/tips mottas med stor takknemlighet... Jeg begynner å gå tom for ideer Lenke til kommentar
Onkelsander Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 har vel konkludert at det er skjermkortet det er noe rart med.... Ingen som har noen tips? (shameless bumb) Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Last ned Rivatuner og bruk monitorfunksjonen til å sjekke temperatur på skjermkortet, fjern Dualcore Center skrotet til MSI og bruk Realtemp til å lese av temp på cpu (de fleste andre viser feil på E8xxx/Q9xxx serien), kjør så f.eks OCCT 2.0A for å sjekke makstemp på cpu. Ellers må jeg bare få lov til å si for egen regning at MSI og Nforce ikke akkurat lukter roser..... Lenke til kommentar
Onkelsander Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Takk for svar Ulv... Trodde i utgangspunktet ikke at temp'en var problemet men skal sjekke ut rådet ditt.... Og ang MSI og Nforce så har jeg ikke peiling, gikk bare ut ifra at anbefalingene til Hardware.no var til å stole på... Uansett, takk for svar Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Lykke til, det løser seg nok ;-) Lenke til kommentar
Onkelsander Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Takk igjen Ulv, det hjalp faktisk å fjerne dualcore programmet som fulgte med..... Men ikke mye... Så jeg kjørte alle de programmene du foreslo... Likte Rivatuner, men det ser ut som om gfx kortet er ok. Core tempen ligger på 59ish og ambient ca 45..... Men når jeg kjører OCCT 2.0A og tar en test så får jeg CPU is too hot melding.... Tyder vel på at det er cpu'en og ikke gfx kortet som jeg først trodde var problemet da? cpu'ene ligger på en 60-70 grader og det i normal tilstand(uten at jeg kjører en haug med ting)... Skal fortsette å teste mer før jeg legger meg, men det ser ut som om jeg må finne en måte å kjøle cpu'en på...? Edit: I real temp så ligger core tempen på mellom 50-60, altså 10 graders forskjell(selv om min/maks går fra 52-70)... Litt forvirra her... Og jeg får en 989 total score på Real temp sin XS bench test, og det er normalt for cpu'en jeg har... Endret 22. mai 2008 av Onkelsander Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Spørs om du ikke har montert kjøleren skikkelig, når cpu blir for varm vil den gire seg ned for å ikke bli skadet - det vil i tilfelle forklare ytelsesproblemene dine. Lenke til kommentar
Onkelsander Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Tror du har rett... har monitorert litt nå mens jeg har hatt wow gående(og typisk gjort ting som vanligvis krever resurser) og ser at tempen faktisk øker til rundt 100.... Legger meg nå men skal skru litt senere og se hva som skjer.... Igjen takk, du(og folk som deg) er grunnen til at jeg alltid bruker hardware.no når jeg trenger hjelp... Hadde fortsatt sittet og klødd meg i hodet hadde det ikke vært for tipsene her! Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Bare hyggelig, og lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå