Gå til innhold

Økonom - må jeg være tynn?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Spm. er litt snodig ja! Men kan man i det hele tatt få en bra jobb hvis man er feit og ikke spessielt høy heller, innen økonomi som er godt betalt!? Kanskje jeg har sett for mye på filmer ol. men man må jo lure! Kan man aldri få de beste jobbene selv med bra resultater hvis man er feit og lav?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gjelder forsåvidt alle jobber, det har kanskje noe med den generelle antakelsen at store folk er late. Det er jo ikke nødvendigvis noe realitet i det, men poenget er vel bare at det er slik det er. Jeg har selv på et punkt spurt meg selv hvordan en person kan være så tilsynelatende perfekt på alle områder (Jobb, Penger, Skole) også la kroppen sin forfalle i den grad de har gjort når det faktisk er snakk om en oppgående person. Det går vel bare på å gjøre et godt førsteinntrykk.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Spm. er litt snodig ja! Men kan man i det hele tatt få en bra jobb hvis man er feit og ikke spessielt høy heller, innen økonomi som er godt betalt!? Kanskje jeg har sett for mye på filmer ol. men man må jo lure! Kan man aldri få de beste jobbene selv med bra resultater hvis man er feit og lav?

 

Takk for svar!

 

Jeg kan nesten love deg at du isolert sett ikke vil ha noen som helst problemer med å få en god jobb som følge kroppsfasong. Det viktigste er karakterer, engasjement og holdning. Feite folk som kommer godt overens med andre og har gode sosiale antenner har ingen problemer med å få jobb.

 

På en annen side kan overvekt og dårlige sosiale evner korrelere som følge av mobbing i barndommen og påfølgende dårlig selvtillit.

Lenke til kommentar

"Dette gjelder forsåvidt alle jobber, det har kanskje noe med den generelle antakelsen at store folk er late. Det er jo ikke nødvendigvis noe realitet i det, men poenget er vel bare at det er slik det er. Jeg har selv på et punkt spurt meg selv hvordan en person kan være så tilsynelatende perfekt på alle områder (Jobb, Penger, Skole) også la kroppen sin forfalle i den grad de har gjort når det faktisk er snakk om en oppgående person. Det går vel bare på å gjøre et godt førsteinntrykk. "

 

-----------------------------------------

Selv om man er feit,betyr ikke det at man lar kroppen forfalle !! Kan være bivirkninger fra f.eks medisiner,eller andre sykdommer...

Lenke til kommentar
"Dette gjelder forsåvidt alle jobber, det har kanskje noe med den generelle antakelsen at store folk er late. Det er jo ikke nødvendigvis noe realitet i det, men poenget er vel bare at det er slik det er. Jeg har selv på et punkt spurt meg selv hvordan en person kan være så tilsynelatende perfekt på alle områder (Jobb, Penger, Skole) også la kroppen sin forfalle i den grad de har gjort når det faktisk er snakk om en oppgående person. Det går vel bare på å gjøre et godt førsteinntrykk. "

 

-----------------------------------------

Selv om man er feit,betyr ikke det at man lar kroppen forfalle !! Kan være bivirkninger fra f.eks medisiner,eller andre sykdommer...

 

Jo, men det er ikke poenget her. De aller fleste som er overvektige er det pga at de spiser for mye i forhold til det de bruker ved aktivitet. Og da er det naturlig at man kanskje ser på overvektige som late personer som lar kroppen forfalle, og dermed har en lavere arbeidskapasitet.

 

Men noen kan også ha en sykdom/dårlige foreldre, som gjør til at man begynner med et vesentlig dårligere utgangspunkt, og det er synd. For folk som er sykelig fete, ville jeg ha trent mye aerobt uthald. Dermed vil de kunne komme i bedre form, og ha en bedre arbeidskapasitet, uten at man går ned i vekt. synes spesielt synd på unger som blir tvangsfora av sine foreldre og ender opp med å finne ut at de er fete i 10-12 år alderen. De har en ulempe, men det er ikke umulig.

 

Generelt sett er jeg for at det skal lønne seg å vere godt trent i forhold til jobb. det er kanskje det virkemiddelet som må til for å snu på den dårlige utviklingen vi har i verden. MERK: godt trente, IKKE tynne personer.

Arbeidsgiver kan feks implantere en O2 test i søknaden for å få greie på arbeidskapasiteten. vi snakker ikke om 60 ml/min+, men at man har O2-opptak på et akseptabelt nivå

Endret av Gotham
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Generelt sett er jeg for at det skal lønne seg å vere godt trent i forhold til jobb. det er kanskje det virkemiddelet som må til for å snu på den dårlige utviklingen vi har i verden. MERK: godt trente, IKKE tynne personer.

Arbeidsgiver kan feks implantere en O2 test i søknaden for å få greie på arbeidskapasiteten. vi snakker ikke om 60 ml/min+, men at man har O2-opptak på et akseptabelt nivå

 

Oi da...

O2 test i søknaden ja.. Det er vel kanskje heller et virkemiddel for å øke den dårlige utviklingen vi har i verden. Med kroppsidealet vi har idag, mange nevner at overvektige blir sett på som late, rike blir sett på som mer lykkelige.. Ikke bare må en slanke seg, klippe håret 2 ganger i måneden, bruke ansiktskremer og gå i de kuleste (dyreste) klærne; nå må man ha et O2-opptak på et "akseptabelt nivå".

 

Jeg vet seriøst ikke om du kødder...

 

 

 

LITT satt på spissen selvfølgelig:P

Lenke til kommentar
Hva med å begynne å trene?

 

Er ikke sikker på om du mente til meg:S

 

Å begynne å trene er selvfølgelig gunstig. Vi trenger ikke flere undersøkelser, artikler og argumenter generelt; trening gir bedre helse både fysisk og psykisk. Det jeg mente å "argumentere" imot var at O2-opptaket skulle ha noe å si på jobbsøknader.

 

For å komme tilbake til tema har hvertfall læreren min sagt at undersøkelser viser at man ofte ubevisst ser overvektige som late og at en veltrent, slank person har større sjanse enn en overvektig å få samme jobben.

 

Det skal også sies at alle personer er genetisk anlagt til å holde en viss kroppsvekt. For noen er det sunt å veie 70 kilo, mens andre bør veie 100 kilo. Men ikke la dette være en unnskyldning :p

Lenke til kommentar

Er vel på sin plass å nevne Petter Stordalen og Kjell Inge Røkke? Bill Gates?

 

Man møter vel alltids på noen med fordommer mot feite eller lave personer i arbeidslivet, men ser ikke ut til at de overnevnte lot seg stoppe av eventuelle sånne folk :) Tror en svart person møter større fordommer i Norge enn selv den feiteste hvite. For ikke å begynne å snakke om rullestolbrukere eller homofile ;)

Lenke til kommentar

På film er de beste økonomene og advokatene alltid en småfeit kort jøde med måne - bare se på "The Wire". :p

 

Men det er ikke til å stikke under en stol at tynne, høye og pene personer blir prioritert i jobbsammenheng, som i resten av samfunnet. Uansett, det å få seg en god jobb bør da være god motivasjon for å slanke seg? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...