Gå til innhold

The curse of healing

Anbefalte innlegg

Note to start: Dette er skrevet ut fra erfaring med å level en paladin som for tiden ligger på level 63 og har vært retribution build siden level 20-25. Den er levlet på serveren Bronzebeard og er kun min erfaring.

The mighty curse of healing

Solen treffer mine smaragdgrønne øyne der jeg ligger i gresset og ser opp på himmelen. Med et som en åpenbaring ser jeg min sti i livet, å vandre lysets vei, som en hellig kriger. Jeg strekker mine armer og trer til verks med mitt livs oppgave. Mine barnsben har for alltid tråkket på det grøne froder på Sunstride Isle men lite viste jeg at jeg en gang skulle trå i mine forferdres fotspor.

Jeg trener, springer ærender, dreper utysker som truer min hjemplass og gjør meg verdig som paladin til å tre inn i Silvermoon og kjempe for min plass som Hellig kriger, i lysets navn.

Når jeg så i senere tid ser tilbake på min barndom husker jeg min første tanke. Jeg var i stand til å helbrede mine sår ved å bruke lysets kraft. Jeg anså dette som en gave. Lite viste jeg at det skulle bli en forbannelse plassert på meg for evig tid.

Tidlig, etter lærdom fra store mestere i faget, valgte jeg Retribution som min vei å gå. Å slå ned på ondskapen med rå makt var min vei. Jeg hadde valget til å også ta lysets vei, men gjengjeldelse var det jeg var ute etter å utdele. I senere tid var kanskje det valget feil.

Etter harde kamper og mye kjemping mot ondskapen som presset på grensen til mitt hjemland og som hadde vært bidrag til min hjembys ødeleggelse, anså jeg at tiden var moden for å forlate vuggens trygge sted og se meg rundt i den store, farlige, verden. En plass måtte vel noen ha bruk for en kraftens kar av en paladin. Enda en av mine feil.

Tidlig alder gjorde jeg mitt forsøk på å finne meg en gruppe med individer for å utforske de dypere, farligere, plasser i vår verden. Denne oppgaven skulle være vanskeligere enn jeg først trodde, for ingen var ute etter en paladin som kunne utgjøre skade, alle var ute etter en som kunne helbrede. Helbrede kan jeg, men kun mine egene små sår. Jeg var ikke trent for en slik oppgave. Jeg ville utgjøre skade, ikke være den som sto i etterkant for å helbrede dem som var syk. Jeg takket nei på mange plasser.

Inntil, jeg fikk en plass i en gruppe, og en god gruppe trodde jeg. De spurte aldri etter en helbreder men en som kunne gjøre skade. Å frydens dager, jeg trodde jeg endelig hadde funnet min plass i verden. Men kun kort tid inn i farefylte korridorer møtte jeg og mine "tapre" medsoldater på en fare vi aldri hadde sett for oss. Behold, fremfor oss sto en allmektig kriger, øynene lyste av hat. Vi var 5, de var 3. Vi hadde odsen på vår side. Men mitt i det hele ble vår helt som hadde valgt livet som helbredre, drept. Alt skjedde så fort, så raskt. På et øyeblikk var gruppen i disharmoni. Jeg gjorde så godt som jeg kunne, selv om det ikke var min sti. Jeg helbredet alle rundt meg så godt jeg kunne og til sist ofret meg selv for å redde de andre. Jeg gikk i kamp med hevet øks, slo til barbaren som truet mine venner og fikk han til å fokusere på meg. De 2 som var igjen snudde på flekken, tapre trodde jeg dem var men de var kujoner. De etterlot meg der, i kampen mot en som var sterkere enn meg, de viste det ble min slutt. Men de dro, reddet seg selv. Men livet mitt var ikke over, Gudene anså ikke tiden korrekt for meg å gå videre inn i lyset. Jeg ble sendt tilbake.

I senere tid motok jeg beskjeder fra dem jeg trodde var mine kompanjonger. Alt var min feil. Jeg helbredet ikke alle slik jeg skulle, jeg ofret ikke meg selv nok. Jeg var feig, en taper, usling. Jeg viste ikke hva jeg skulle tro eller si tilbake til dem. Min feil, som ga alt, til og med livet. Jeg forlot dem der, uten å si noe. Jeg var nedslått.

Jeg trodde dette var en engangs hendelse men i etterkant lærte jeg at ingen anså en paladin som rett person til å utøve skade. Den var kun ment for å helbredre, selv om jeg hadde krefter og muligheter til å gjøre andre oppgaver. Det var kun helbredning de var ute etter. Og jeg lærte dessverre ikke av sist hendelse. Men det var lenge til neste gang.

Det var som en deja vu av gamle dager. Jeg trodde jeg hadde funnet en gruppe bestående av respektfulle medmennesker som respekterte min sti. De godtok meg uten noen spørsmål spurt, jeg sa jeg kunne ikke helbredre effektivt nok og det var i orden. Men igjen møtte vi en blodtørstig reinkarnasjon av djevelen selv og igjen døde han som hadde dedikert livet sitt til helbredning. Igjen måtte jeg utøve noe jeg ikke kunne, igjen døde alle utenom 2 og igjen var jeg forlatt til å dø. Gudene må være veldig glad i meg for igjen ble jeg sendt tilbake.

Og som vanlig var alt min feil. Jeg steg på min trofaste ganger og red vekk, ut i soldnedgangen. Ut i uvistheten.

Så nå sitter jeg her, på et fjell i Kalimdor og ser så langt som mine øyne kan se. Snøen driver lett fremfor mine smaragdgrønne øyne. Å ta mitt eget liv vil være nytteløst, Gudene sender meg bare tilbake. Men jeg funderer på om mitt valg var feil, de akk så frodige dager på en grønn eng så mange mil bortenfor horisonten. Den dagen jeg sto mellom valgene og min læremester anbefalte min vei. Den veien tok jeg og mye har jeg utrettet i min kamp mot ondskapen, men jeg er fremdeles i besittelse av en forbannelse som medfølger på mitt valg. En forbandelse som har forfulgt meg gjennom hele mitt liv og all min tid. En forbandelse værre enn mørkets fyrster kan tenke seg til.

Jeg kan helbrede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott tekst! Har en paladin på level 68, forstår så altfor godt hva du går igjennom. Verst er de som inviter deg uten å si noe. Når de andre som blir med spør, svarer gruppeleder: "pala heals".

Etter min erfaring har vi kun fire valg: Specce prot, specce holy, skaffe bra healer gear og heale som ret speccet, og til slutt: Ikke gå instance. Kan ikke huske at jeg har gjort dps i instance mer enn to ganger.

Endret av Torinogut
Lenke til kommentar

lol

Utrolig irriterende med folk som bare vil gjøre damage og mener man må ha speccede tanks og healere i 5-mans.

Vet lite om paladins dog, men tanket som fury warrior og healet som shadowpriest uten å samle noe spesiellt gear.

Lenke til kommentar

Og du tror furywarriors tanker hele veien opp med dualwield og leather/mail miks?

Er ikke verre enn å plukke opp et par random greenies som dropper mens man levler, eller ta healingrewarden når det ikke er noe annet nyttig (ja, cloth, leather og mail fungerer helt greit om man skal heale).

Og Bear, etterhvert finner du kanskje ut at det er gøy å kunne gjøre annet enn å autoattacke med Seal of Command hele tida (og senere bruke CS). Greit, healing som pala (i PvE) kan være rimelig statisk også, men variasjonen hjelper veldig. Jeg har lagt Retribution helt på hylla på 70-alten min, healer heller.

Om du ikke ville gjøre annet enn å DPSe, hvorfor ikke velge en klasse som kan litt annet enn autoattack? Problemstillingen din har også vært kjent lenge, så 5 minutter med research, eller bare det å spørre et par kamerater/online folk, så ville du visst det du forteller akkurat nå.

Skjønner meg ikke på folk, etter å ha løpt timesvis for seg selv og slått på mobs, er det da så farlig og trykke på 1 knapp på itemrack, og så gjøre en annen oppgave en liten stund? Og ja, jeg har diverse hybrids selv, inkl. paladin, som jeg har både helbredet, gjort skade og tanket med.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Meget bra skrevet :)

Når man kommer til lvl70 så er det en fordel å være speccet prot for tank og resto/holy for healer, men ikke nødvendig hvis man har bra nok gear.

Skal man gjøre Heroics eller raide så må man specce slik ellers så har man ikke noe der å gjøre.

Har levlet en Druid og da som feral, var sjelden jeg gjorde dps i instancer. Tanket de fleste gangene. Gearet han opp og begynte å tanke heroic og så gikk jeg lei og speccet Moonkin, men dessverre er det mye værre å bli med i en gruppe for å gjøre Heroic som Moonkin fodi alle vil ha cc.

Fikk raidet litt med druiden som Moonkin spec, men ga meg da jeg skal begynne med AoC på fredag. Driver for øyeblikket og levler en Shaman som er speccet Resto, det går som en drøm i instancer og lett å få gruppe. Shamanen dinget 68 i går.

Tips til klasser som det er forventet skal heale, specc holy/resto og gjør mye instancer og roll på gear for den speccen som du ønsker å benytte. Du får da bra gear som du kan benytte senere. Si gjerne ifra om at du kommer til å rolle på slikt gear før du starter instancen slik at de andre ikke kan klage i ettertid. Det er værre å få tak i en healer enn dps så de går nok med på de betingelsene.

Endret av Wowaddict
Lenke til kommentar

Spør du meg bør de som levler multi-funksjonelle klasser med et ønske om å gå instances samle off-spec gear. Du kan ikke alltid forvente å finne en som har spec til å tanke/heale. Er ikke verre enn å samle litt ekstra gear og ha det i banken. Krever veldig lite innsats, og du nyttiggjør deg i mye større grad.

Lenke til kommentar
Og du tror furywarriors tanker hele veien opp med dualwield og leather/mail miks?

Er ikke verre enn å plukke opp et par random greenies som dropper mens man levler, eller ta healingrewarden når det ikke er noe annet nyttig (ja, cloth, leather og mail fungerer helt greit om man skal heale).

Og Bear, etterhvert finner du kanskje ut at det er gøy å kunne gjøre annet enn å autoattacke med Seal of Command hele tida (og senere bruke CS). Greit, healing som pala (i PvE) kan være rimelig statisk også, men variasjonen hjelper veldig. Jeg har lagt Retribution helt på hylla på 70-alten min, healer heller.

Om du ikke ville gjøre annet enn å DPSe, hvorfor ikke velge en klasse som kan litt annet enn autoattack? Problemstillingen din har også vært kjent lenge, så 5 minutter med research, eller bare det å spørre et par kamerater/online folk, så ville du visst det du forteller akkurat nå.

Skjønner meg ikke på folk, etter å ha løpt timesvis for seg selv og slått på mobs, er det da så farlig og trykke på 1 knapp på itemrack, og så gjøre en annen oppgave en liten stund? Og ja, jeg har diverse hybrids selv, inkl. paladin, som jeg har både helbredet, gjort skade og tanket med.

Akkurat nå finner jeg det mer morsomt å auto attacke med Seal of Command. Får jeg ikke lov til det, må jeg velge healing mot min vilje bare fordi spillerne er noen grønnskollinger som ser en paladin og det eneste de da tenker er "healer"?

Er vel akkurat det som er problemstillingen min og, man velger en hybridklasse som blant annet har valget å heale, men har og andre funksjoner. Men folk går utfra at den personen kun er der for healing og ikke noe annet. Selv om man roler hybridklasse som Paladin betyr det ikke at man låser seg automatisk som healer, man har flere valg, og da burde det faktisk og være mulig å få andre oppgaver som passer til det du har utrustet deg for.

Man ser jo at folk nærmest forventer at du healer, når de ikke engang spør hvordan du er specced men går ut fra at du er specced healer. Deretter legger de all skylden over på den personen fordi han ikke lever opp til deres forventninger. Er rimelig irriterende å få skylda for en whipe du strengt tatt ikke er skyld i.

Spør du meg bør de som levler multi-funksjonelle klasser med et ønske om å gå instances samle off-spec gear. Du kan ikke alltid forvente å finne en som har spec til å tanke/heale. Er ikke verre enn å samle litt ekstra gear og ha det i banken. Krever veldig lite innsats, og du nyttiggjør deg i mye større grad.

Det er sant, men er ikke alle som tenker slik når de roler hybridklasser, meg innkludert. Jeg forventer at jeg får lov å ta de valgene jeg vil ta, ikke at spillets innbyggere tar det valget for meg.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Det var veldig flott skrevet Bear.

Levlet vel min paladin rett før deg, men gikk aldri retri build.

Viste av erfaring at det å gå dps i instance grupper som paladin aldr blir godtatt (Dette gjelder for majoriteten).

Levlet som protection og samlet opp healing gear som ingen andre ville ha, og tok også noe fra quest rewards.

Det gjorde at jeg ble attraktiv for grupper både som tank, og en kapabel healer.

Edit: Skrivefeil

Endret av Ashvan
Lenke til kommentar

Mens jeg er komplett uenig med det overordnede poenget ditt, så vil jeg likevel si at det er latterlig å klage på deg når de først har tatt deg som DPS, og så forventer at du kan heale når healeren dør uten at du har på deg healinggear i det hele tatt.

Det er heller tanken/healeren sin skyld, og absolutt ikke din!

Lenke til kommentar

Det er sant, men er ikke alle som tenker slik når de roler hybridklasser, meg innkludert. Jeg forventer at jeg får lov å ta de valgene jeg vil ta, ikke at spillets innbyggere tar det valget for meg.

Du skal få lov, men om du krever å være dps i alle situasjoner bør du se langt etter gruppe. Jeg har sjelden med "I R DPSZ-paladins".

På warrioren min har jeg separat tankegear.

På shamanen (har jeg ikke ennå, men samler atm) healing gear.

Hadde både healing og tankegear på min protection paladin.

Alle priester jeg har levlet har jeg samlet healing gear.

Druiden skaffer både tanke- og healinggear.

---

I levleinstances, det å ta med hybrider som dps helt uten videre, det er dødfødt. Er de ikke villige til å skaffe off-spec gear gjør det søken etter tank/healer enda vanskeligere. Du levler en paladin - skaff deg et tank/healing sett, men ikke klag over at du ikke får være dps. Du har for mange konkurrenter som fullstendig overkjører deg der.

Lenke til kommentar

jeg er ikke helt enig med de som sier at man bør finne gear av alle typer selv om man er hybrid,

jeg kan inrømme at jeg har gjort dette men det er ikke så veldig populært og vanskelig på høyere nivå og skaffe seg tank / dps / healing gear pga folk med main spec vil jo selfølgelig ha dette...

Det jeg mener med dette er at vis du går en plass la oss si Settek halls heroic, Du har dårlig tank gear *ønsker og oppgradere dette* og tiligg ikke så bra healing gear *crap grøn cape* du dreper siste bossen er spec retri og Shoulders of dementia + healing cape dropper... sjanse du får noe av dette er minimalt pga ofte vil healeren & tanken ha de her tingene før deg siden de går inn der som healer og tank:)

Vis jeg tar med meg en dps pala Spør jeg Aldri han om og heal men blir positiv overrasket vis han gjør litt of healing vis vi VIRKELIG trenger dette, men som oftest klarer ikke healeren vi har med oss heale og må ha hjelp av paladinen eller ench shaman eller dps druiden eller shadow priesten er det nok healern det er noe galt med ikke selve hybrid classen :)

Endret av DaXoN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...