Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leieboer frastjålet nøkler ute på byen.

Anbefalte innlegg

Jeg leier ut et soverom, og denne helgen som var, greide leieboeren å bli frastjålet husnøkkelen og postnøkkelen. Ut i fra hans historie, har han opptrådt uforsiktig ved å slenge fra seg jakka på et utested uten tilsyn. Da ble jakka stjålet sammen med nøklene og mobilen som lå i. Jeg har snakket med min svigerinne som har erfaring med utleie og hun mener det er riktig å kreve at leieboeren betaler regningen for nye sylindre og nøkler og låsesmedjobb.

I dette tilfellet er det en spesiell ting; husnøkkelen er en systemnøkkel. Med denne har man tilgang til uteboden, garasjeanlegget i kjelleretasjen samt selve leiligheten. Hvis jeg ikke husker feil, brukes også samme nøkkel til felles sykkelbod, men jeg sykler ikke. Jeg hadde 4 eksemplarer av systemnøkkelen før den ene ble stjålet. Og uteboden er personlig. Dvs. til sammen må følgende byttes: 2 systemsylindre (1 til utebod og 1 til leilighet. Begge bruker samme nøkkel!), 4 systemnøkler, 1 ny postkasselås inkl. 2 postnøkler. Vår sameies låsesmed kom med et prisoverslag inkl. montering på noe over 4000 kr, men da tok vi ikke høyde for postlåsen. Så totalprisen kan være noe høyere enn så.

Jeg er bekymret for at leieboeren vil sette seg på bakbeina når han ser regninga, og jeg lurer på hva rettighetene mine er og regelmentet rundt dette. Jeg er også i en tidsknipe fordi; dagen før leieboeren ble frastjålet nøklene, sa han opp kontrakten (ved å sende meg en SMS... men men), og han sa han vil være borte før 15. juni. Jeg vil gjerne at regninga skal gjøres opp før han stikker av gårde.

Personlig har jeg aldri mistet noen nøkler selv. Og hvis det skulle skje en gang i fremtiden, så ville jeg gjort det samme ved å bytte lås. Jeg er veldig forsiktig av meg når det gjelder eiendom.

Har han rett til å nekte å betale denne regninga?

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...