Fulgu Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Har for første gang begynnt å teste ut Nikons CLS i kombinasjon med både TTL og manuelle innstillinger, og prøver her på ett enkelt og fargerikt gla'portrett i studiostil, men hjemme i stua denne gangen. Lyset er det SB-800x2 som står for, den ene forfra til høyre for kameraet gjennom en hvit paraply på ca 1m i diameter (på ett helt vanlig fotostativ av den billige typen) og rett bak modellen (min samboer) i takhøyde (skulle gjerne hatt mer av det, her er forresten gardinstanga stativ) peker den andre skrått nedover mot henne gjennom en softbox på 25x10 cm, ja du leste cm. Bakgrunnen er det mest spenstig fargede pleddet vi hadde. Kom gjerne med tilbakemeldinger på hvordan dere bruker hotshoeblitser på denne måten, klipping av bildet og whatnot. Lenke til kommentar
presjes Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Veldig fint portrett syns jeg Har det skjedd noe med haken hennes? For ikke det mørke ytterst på haka til å stemme med skyggen hun har på halsen. Om dette er modellen eller synsbedrag i bilde vet jeg ikke. Men det fanget blikket mitt litt når jeg undersøker bilde. Har dessverre ingen erfaring av blitsbruk osv, så ingen kritikk å komme med her. Men jeg likte hvordan lyset kom fra toppen inn i bilde. Skapte litt liv i bilde syns jeg Ta godt vare på henne Lenke til kommentar
ThaKladd Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg kan ikke så mye om lysbruk og blitz å sånn enda, men kan jo prøve meg med å mene noe likevel. I forhold til grønnfargen som er ganske varm i bakgrunnen, synes jeg lyset i ansiktet ble litt i kaldeste laget. Lyset fra bakgrunnen får også håret til venstre(og andre steder) til å lyse opp unødvendig mye synes jeg - så kanskje litt softere/mindre(eller mer jevnt spredt) lys passer bedre... Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Poseringen blir litt for mye overskulder, og litt med det lave standpunket synes jeg det blir litt rart, og er ikke bra for haken / halsen hennes, ihvertfall. Ellers er det litt rar plassering på spot punketet i bakgrunen (muligens hårlyset som streifer bakgrunnen?), føles nesten som ett flare. Litt magenta stikk (typisk nikon, var seriøst ett jævla plag med d200'en og D80'n), kunne sikkert levd med litt varmere toner her =) Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Pent portrett. Som Cruel, så ser jeg også at det er et ørlite magentastikk i huden hennes. Men jeg liker hårlyset. Etter at jeg har sett på bildet noen ganger, så får jeg følelsen av at smilet er litt kunstig. Det ser litt anstrengt ut. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Takker og bukker for fine ord alle sammen, setter pris på det! Har det skjedd noe med haken hennes? For ikke det mørke ytterst på haka til å stemme med skyggen hun har på halsen. Om dette er modellen eller synsbedrag i bilde vet jeg ikke. Men det fanget blikket mitt litt når jeg undersøker bilde. Om du tenker på det det lille smilehullet, så er det det er, et resultat av ett arr fra ett sykkelkrasj i barndommen Har dessverre ingen erfaring av blitsbruk osv, så ingen kritikk å komme med her. Men jeg likte hvordan lyset kom fra toppen inn i bilde. Skapte litt liv i bilde syns jeg Takker, det var tanken Ta godt vare på henne Ay, ay Jeg kan ikke så mye om lysbruk og blitz å sånn enda, men kan jo prøve meg med å mene noe likevel. I forhold til grønnfargen som er ganske varm i bakgrunnen, synes jeg lyset i ansiktet ble litt i kaldeste laget. Lyset fra bakgrunnen får også håret til venstre(og andre steder) til å lyse opp unødvendig mye synes jeg - så kanskje litt softere/mindre(eller mer jevnt spredt) lys passer bedre... Ser dere er flere som nevner dette med fargen, får rette opp enda litt til. Ang hårlyset har du helt rett, og noe jeg tenkte på allerede før jeg knipset, og hadde jeg hatt softboxene hjemme hadde jeg brukt en langt større, som ville gitt færre slike skarpe hårstrå. Poseringen blir litt for mye overskulder, og litt med det lave standpunket synes jeg det blir litt rart, og er ikke bra for haken / halsen hennes, ihvertfall. Ellers er det litt rar plassering på spot punketet i bakgrunen (muligens hårlyset som streifer bakgrunnen?), føles nesten som ett flare. Litt magenta stikk (typisk nikon, var seriøst ett jævla plag med d200'en og D80'n), kunne sikkert levd med litt varmere toner her =) Morsomt at dere nevner dette med magentaen, visste ikke at dette var en greie med Nikon, men har jeg har som dere kanskje har sett laget en tråd om det under Speilrefleks. Spoten er nok litt lys som lekker inn, har versjoner uten dette og fra høyere standpunkt, men syntes det livet opp bildet og målet var ett mer morsomt, fargerikt og tullete bilde, enn seriøs portrettfoto. Du rømte fra Nikon-leiren, tror jeg, men det må da finnes andre løsninger på dette. Jeg synes også det er plagsomt å drive å rette opp alle bildene for dette. Skal prøve å varme det ytterligere! Pent portrett. Som Cruel, så ser jeg også at det er et ørlite magentastikk i huden hennes. Men jeg liker hårlyset. Etter at jeg har sett på bildet noen ganger, så får jeg følelsen av at smilet er litt kunstig. Det ser litt anstrengt ut. Du har også D300 ikkesant? Merker du noe til dette magentaopplegget? Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg hadde det i begynnelsen da jeg brukte standart bildestil. Jeg likte ikke fargene denne gav meg i kombinasjon med auto hvitbalanse. Nå bruker jeg en modifisert neutral bildestil, og kan ikke huske sist gang jeg ergret meg over magentastikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå