Gå til innhold

HDR ? hvordan gjør jeg det?


Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som kan vise meg eller forklare meg mer om hvordan jeg setter sammen feks 3 bilder for å få den spennende effekten ved HDR?

Jeg har et Nikon D80 og vet hvordan man tar disse bildene.. har tatt litt forskjellig bilder (3stk i slengen :) RAW).. Men altså ikke fått gjort noe spennende ut av dem ennå..

Har ingen erfaring med Adobe Photoshop, er det noen enklere programmer, gjerne gratis eller ikke så dyrt som adobe?

Søkte på forumet her etter HDR, men fikk ingen poster opp som omtalte emne.. virker ikke søkemotoren på forumet?

Alle innspill er gledelige :)

PS: jada jeg er en amatør på dette, men ønsker å lære..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt bør du bruke et stativ når du tar bildene, men det har du kanskje skjønt allerede.

 

Det vanligste programmet å bruke er nok Photomatix Pro. Dette åpner NEF-bilder direkte, og du kan velge hvordan den skal kombinere alle filene til et bilde (tonemapping).

 

I prinsippet kan du gjøre det manuelt også, men det er litt mer tungvint. Hvis du har en bildebehandler med layers kan du selv velge hvilke deler av bildet som skal komme fra hvilken eksponering.

Lenke til kommentar
Hei, er det noen som kan vise meg eller forklare meg mer om hvordan jeg setter sammen feks 3 bilder for å få den spennende effekten ved HDR?

Jeg har et Nikon D80 og vet hvordan man tar disse bildene.. har tatt litt forskjellig bilder (3stk i slengen :) RAW).. Men altså ikke fått gjort noe spennende ut av dem ennå..

Har ingen erfaring med Adobe Photoshop, er det noen enklere programmer, gjerne gratis eller ikke så dyrt som adobe?

Søkte på forumet her etter HDR, men fikk ingen poster opp som omtalte emne.. virker ikke søkemotoren på forumet?

Alle innspill er gledelige :)

PS: jada jeg er en amatør på dette, men ønsker å lære..

Jeg lager HDR bildene mine med Paint Shop Pro Photo X2. Der får jeg også tips til hvordan jeg skal stille inn forskjellige parametre. (PSP X2 får du for rundt 400 på nettet.)

Lenke til kommentar
Søkte på forumet her etter HDR, men fikk ingen poster opp som omtalte emne.. virker ikke søkemotoren på forumet?
Jo, men med den gamle søkemotoren, som framleis er i nokre skin (t.d. IPB Pro) kan ein ikkje søke med ord som har færre enn fire teikn. Med den nye søkemotoren, som ein finn her, kan ein søke med ord som har berre tre teikn. Med Google (site:diskusjon.no søkeord) kan ein søke uavhengig av ordlengd.

 

Til temaet i tråden:

HDRsoft.com, heimesida til Photomatix, er det ogso ein liten tutorial tutorial, samt ein FAQ for HDR.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Kan anbefale boka Mastering HDR Photography av Michael Freeman. Boka forklarer litt om hvordan de ulike HDR-programmene bregner seg frem til sine resultater. Videre via hvordan eksponerer for HDR, til Tonemapping og etterbehandling. Forfatteren har tatt med 4-5 forskjellige HDR-program og boka er lagt opp til at resultatet skal være mest mulig naturlig og troverdig, og ikke "science fiction look" som man kan se enkelte steder.

 

PS, boka er på engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...