Gå til innhold

HDR ? hvordan gjør jeg det?


Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som kan vise meg eller forklare meg mer om hvordan jeg setter sammen feks 3 bilder for å få den spennende effekten ved HDR?

Jeg har et Nikon D80 og vet hvordan man tar disse bildene.. har tatt litt forskjellig bilder (3stk i slengen :) RAW).. Men altså ikke fått gjort noe spennende ut av dem ennå..

Har ingen erfaring med Adobe Photoshop, er det noen enklere programmer, gjerne gratis eller ikke så dyrt som adobe?

Søkte på forumet her etter HDR, men fikk ingen poster opp som omtalte emne.. virker ikke søkemotoren på forumet?

Alle innspill er gledelige :)

PS: jada jeg er en amatør på dette, men ønsker å lære..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt bør du bruke et stativ når du tar bildene, men det har du kanskje skjønt allerede.

 

Det vanligste programmet å bruke er nok Photomatix Pro. Dette åpner NEF-bilder direkte, og du kan velge hvordan den skal kombinere alle filene til et bilde (tonemapping).

 

I prinsippet kan du gjøre det manuelt også, men det er litt mer tungvint. Hvis du har en bildebehandler med layers kan du selv velge hvilke deler av bildet som skal komme fra hvilken eksponering.

Lenke til kommentar
Hei, er det noen som kan vise meg eller forklare meg mer om hvordan jeg setter sammen feks 3 bilder for å få den spennende effekten ved HDR?

Jeg har et Nikon D80 og vet hvordan man tar disse bildene.. har tatt litt forskjellig bilder (3stk i slengen :) RAW).. Men altså ikke fått gjort noe spennende ut av dem ennå..

Har ingen erfaring med Adobe Photoshop, er det noen enklere programmer, gjerne gratis eller ikke så dyrt som adobe?

Søkte på forumet her etter HDR, men fikk ingen poster opp som omtalte emne.. virker ikke søkemotoren på forumet?

Alle innspill er gledelige :)

PS: jada jeg er en amatør på dette, men ønsker å lære..