albions Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Satt å funderte på hvorfor Norge har annet design på brusflaskene sine ein resten av verden/europa. Noen som vet det ? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg vet ikke, men har et gjett. Det som ofte skiller de norske flaskene fra de utenlandske er at de er kraftigere og vanskeligere å ødelegge. Dette tror jeg (vet ikke) har sammenheng med at norge har bedre utviklet system for resirkulering (pant) av flasker. Flaskene må være mer holdbare og kraftigere fordi de skal leveres inn og brukes på nytt. Lenke til kommentar
albions Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg vet ikke, men har et gjett. Det som ofte skiller de norske flaskene fra de utenlandske er at de er kraftigere og vanskeligere å ødelegge. Dette tror jeg (vet ikke) har sammenheng med at norge har bedre utviklet system for resirkulering (pant) av flasker. Flaskene må være mer holdbare og kraftigere fordi de skal leveres inn og brukes på nytt. Det er jo flere vann flasker som også er pant på med det samme designet som i utlandet. F.eks bon aqua. Det er sånn flaske av tynn plast med tagger i bunnen. Det samme gjelder den nye fanta flasken. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Det er jo flere vann flasker som også er pant på med det samme designet som i utlandet. F.eks bon aqua. Det er sånn flaske av tynn plast med tagger i bunnen. Det samme gjelder den nye fanta flasken. Men såvidt jeg vet må disse ha intakt strekkode for å komme seg igjennom pantemaskinen. De egener seg altså ikke i utgangspunktet for panting ettersom de lar seg deformere så lett. Du kan jo sende en epost hit og høre om jeg er på bærtur: [email protected] Endret 21. mai 2008 av Ekko Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Synes det heller er de norske flaskene som er vanskeligere å ødelegge. Plastikken er vel tre ganger så tjukk. Med en gang du har tatt av korken på en Fantaflaske fra Spania så er det et under at den holder formen. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Synes det heller er de norske flaskene som er vanskeligere å ødelegge. Plastikken er vel tre ganger så tjukk. Med en gang du har tatt av korken på en Fantaflaske fra Spania så er det et under at den holder formen. Det er vel også det jeg sier her: Det som ofte skiller de norske flaskene fra de utenlandske er at de er kraftigere og vanskeligere å ødelegge. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Det Ekko sier er sant. Norge kan ikke ha så mange "spennende" former på flaskene, fordi de skal pantes, og da trenger man mest mulig standard design. Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg vet ikke, men har et gjett. Det som ofte skiller de norske flaskene fra de utenlandske er at de er kraftigere og vanskeligere å ødelegge. Dette tror jeg (vet ikke) har sammenheng med at norge har bedre utviklet system for resirkulering (pant) av flasker. Flaskene må være mer holdbare og kraftigere fordi de skal leveres inn og brukes på nytt. Det er jo flere vann flasker som også er pant på med det samme designet som i utlandet. F.eks bon aqua. Det er sånn flaske av tynn plast med tagger i bunnen. Det samme gjelder den nye fanta flasken. De flaskene som er laget av tynn plast klemmes flate når de pantes, på lik linje med bokser. Disse flaskene brukes altså ikke på nytt i samme forstand som de kraftigere flaskene. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 De Norske flaskene må ha "rund" bunn for å kunne være stabile nok, det blir brukt mindre plast i de utenlandske og derfor billigere å lage. Det spessielle desginet på bunnen gjør at flasken kan lages med mindre plast. Kilde: TOMRA Lenke til kommentar
John-Abruzzi Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 men dem norske flaskene holder bedre på kullsyren... Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Det finnes 2 typer plastflasker i Norge. RefPet, er de "harde" flaskene som leveres i gule bruskasser, og som hentes av ringnes og coca cola. De renses og fylles med ny brus. Er de skadet blir de smeltet og brukt til å lage nye flasker. NrPet, er de "myke" flaskene som de også har i utlandet. Når du panter de, presses de flate og legges i en pose. Disse posene er det Norsk Resirk som tar seg av. Så blir de smeltet og brukt til å lage nye flasker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå