Gå til innhold

Graffiti og street art

Anbefalte innlegg

Nei, verkenes verdi ville blitt betraktelig mindre om de gjorde dette på lovlig vis.

Kan du vise et eksempel på et slikt "verk"?

http://flickr.com/photos/mrsvedder/2515304195/in/pool-banksy

Stiller meg uforstående til at det hadde hatt mindre "verdi" om han hadde søkt om lov til å lage dette.

Det er en kommentar til den massive videoovervåkingen i England. Du ser det ikke på det bildet jeg postet, men veggen er overvåket av et videokamera. Du kan se det på dette bildet:

http://flickr.com/photos/herschell/2412508137/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thlom, kommentaren ville være like sterk om motivet hadde blitt laget på en lovlig måte.

På ingen måte. Det er ikke bare selve teksten eller motivet på veggen som er 'verket' i mange av Banksys malerier. Det er også det at han gjør dette uten å bli oppdaget. Om Banksy hadde fått tillatelse til å male dette på den samme veggen som han har malt det på så hadde det vært tamt. Noe å poenget er jo at Banksy malte dette uten at CCTV-en oppdaget ham.

Lenke til kommentar

Jeg er litt enig Thlom om verdien og lovlig vs ulovlig. Det er liksom part of the game at det er ulovlig og det gjør det litt mer underground, som jeg tror er med på å heve verdien. Det at Banksy klarte å male det ulovlig rett foran nesa på sikkerhetskameraene han refererer til er jo helt klart med på å gjøre det kulere/mer verdifult.

robertaas: Slutt med løgnene dine. Fusj. Vekk med deg. Avsted. Som nevnt over, hvis du ikke har kilder på at tagging er en mental lidelse, tilfører du ikke diskusjonen noe med å hevde det. Mennesker er dyr, det er derfor vi noen ganger ter oss som dyr. Vi har behov for mat, sex, markere oss osv, akkurat som dyr. Dette er ting man burde vite rundt barneskolenivå

Lenke til kommentar
Mennesker er dyr, det er derfor vi noen ganger ter oss som dyr. Vi har behov for mat, sex, markere oss osv, akkurat som dyr. Dette er ting man burde vite rundt barneskolenivå
Men når noen driter i heisen eller pisser/tagger oppetter veggene er dette adferd de fleste ikke tolererer.
Lenke til kommentar

Thlom, her forutsetter du at bare pga. at tegningene er gjort lovlig, at folk også oppfatter den som det. Selv om den aktuelle tegningen hadde vært gjort lovlig, vil nesten alle som ser den tro at den er ulovlig laget. Den vil dermed holde sin fulle slagkraft hos folk flest, som er segmentet kunstneren prøver å nå.

At eliten inne kunstformen har kunnskap til dette gjør ikke verket mindre verdt siden verket ikke er laget for eliten. Hadde den vært det ville hele argmentet om folkeliggjøring falt fallit. Det vil da bare være å preke for koret.

Lenke til kommentar

vist man er flik så er det jo fktisk en bra ting.. men om man bare går rundt og skriver "k*k" og "p*l meg" da er det vandalisme..

det jeg savner her i norge er steder som er designert taggere.. i fks. USA har de enkelte steder hvor det er satt opp betong vegger og ulike former av betong (silyndere, rektangler o.l.). i tilleg kunne man kansje betale flinke taggere til å sprite opp litt i fks. grå og triste underganger..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Banksy? Dolk? Basquiat? Shepard Fairey? Etc, etc.
Dette er grafittikunstnere og ikke taggere som bare sprer taggen sin.
Gaar man tilbake i historien finner man utallige kunstnere og forfattere av stor status som har tagget navnet sitt rundt omkring, og noen av stedene er blitt historiske minnesmerker.
Nevn en som har spredt taggen sin hvor stedene har blitt historiske minnesmerker.
Lenke til kommentar
Banksy? Dolk? Basquiat? Shepard Fairey? Etc, etc.
Dette er grafittikunstnere og ikke taggere som bare sprer taggen sin.
Gaar man tilbake i historien finner man utallige kunstnere og forfattere av stor status som har tagget navnet sitt rundt omkring, og noen av stedene er blitt historiske minnesmerker.
Nevn en som har spredt taggen sin hvor stedene har blitt historiske minnesmerker.

Tagging har alltid vært en del av arbeidet deres, som f.eks i Basquiats "SAMO/SAMO shit" kampanje.

Mest kjente historiske taggested er vel Neros Domus Aurea hvor turister som blant annet Rafael, Michelangelo, Casonova, og Marquis De Sade har tagget navnene sine. Disse taggene er naturlig nok fredet i dag.

Lenke til kommentar

Først vill jeg bbare si at jeg er glad for at så mange har engasjert seg i denne debbaten og at det er mange som kommer med gode og velorienterte innlegg, både for og imot mitt synn. Jeg er også veldig glad for at det finnes så mange som tar avstand fra Robertaas som åpenbart ikke kjenner vilkårene for en god debbat og heller ikke besiter kunskaper eller dannelse nok til å kunne delta i en.

Nok om det.

hærverk ~ gjøre, øve h- ødelegge en annens eiendom med vilje, ramponere.

vandal

vanda'l m1 (lat. fl vandali)

1 person av en østgermansk folkestamme som bl a plyndret Roma i år 455 e.Kr.

2 person som driver hærverk v-er har vært på ferde på tunnelbanen

graffit'i m1 ord, tegning som er skrevet el. risset inn på en hard overflate, særlig på en vegg, veggskribleri, veggskrift

Jeg vill med dette prøve å skille to grupper individer: Vandaler og gate kunstnere.

Ut i fra definisjonen av hærverk ser vi at det er personer som med overlegg forsøker å ødelegge eller skade en annens eiendom, men ettersom en gate kunstner ønsker å forskjønne kan man ikke definere en gatekunstner som vandal.Individer som begrenser seg til å bruke banning eller obskøniteter eller ikke forsøker å skape noe med estetisk alibi eller eventuelt et seriøst budskap driver hærverk ettersom målet er å skade. (jeg er forresten klar over ironien i eksemplet rundt vandaler hentet fra ordboka :) ).

Så vidt jeg vet er det null toleranse for graffiti i oslo med untak av hausmania og blitz, så å søke om lov tror jeg ville vært få fengt. Så hvis man da sammenligner reklamens ytbredelse i forhold til den lovlige gate kunsten ville man oppdaget en merkant uballanse.

Jeg for min egen del mener ikke at all gatekunst skal være lov på alle steder (det har jeg forøvri detaljert forklart tidligere), men jeg ønsker en betraktelig oppmykning av lovverket, deriblandt realistiske straffer som ikke kan sidestilles med vold og mye lavere restriksjoner på søknader. Hva synes dere? (Ikke du Robertaas, jeg vet hva du mener: piss og drit ikke sant ?).

Jeg vil forresten dra frem bydelseksempler som Christiania i København, hvor graffiti er mer eller mindre lovlig og hvor kreativ bruk av byrommet har vært praktisert siden starten. Bydelens orginale utførming har vært gjenstand for beundring og inspirasjon i årtier...og for dere som ike har gått en tur rundt dyrehagen (rundt IKKE i) i barcelona bør gjøre det.

Lenke til kommentar

Tråden stenges midlertidig for opprydding. Imens man venter så kan man lese hva retningslinjene har å si når det kommer til personangrep, off-topic, uhøfligheter osv. Tydeligvis endel som trenger det ;)

Edit: Tråden åpnes igjen. Personangrep mot en annen bruker aksepteres ikke, det må man bare innfinne seg med. Om man blir så voldsomt provosert av en generalisering så ta budskapet og ikke budbringeren. Så slipper gretne mods å ta dere, det er så unødvendig da folk flest klarer å senke temperaturen i topplokket sitt og fint klarer å argumentere uten å gå direkte til angrep på motdebattanten :)

Tenk også litt over hvilken generalisering man kommer med, det kan fort anses som trolling og noe faller uansett kun på sin egen urimelighet.

Reaksjon på moderering gjøres som alltid på pm og ikke i tråden som blir moderert.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Mitt navn er Irmelin Mathilde Amundsen og jeg studerer politisk vitenskap og internasjonale relasjoner ved California Lutheran University. For tiden skriver jeg bacheloroppgave med tittelen “The relationship between graffiti/street art and the political expression of youth”. For å fullføre dette prosjektet vil jeg gjerne ha ditt perspektiv! Om du kunne tenke deg å svare på noen enkle spørsmål per mail ville det vært svært høyt verdsatt.

Interesserte bes kontakte meg på [email protected]

Håper å høre fra dere, med vennlig hilsen

Irmelin Mathilde Amundsen

Clause of confidentiality

Any information that is obtained is connection with this study and that might be used to identify you will remain confidential. I will ask you to select a pseudonym or fake name that I will employ in all field notes, transcriptions or public references. At your discretion, identities or aliases used in graffiti will be altered.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...