Gå til innhold

PS3 - kan vifte-bråk fikses?


chiefo

Anbefalte innlegg

Dette med at ting kan bli for varmt gjelder vel 60GB, der man sperrer luftehullene for å tvinge viftene opp i turtall.

Ja, akkurat DET er noe av det som kunne ha stemt bedre.

Det kan hende at det var dette som egentlig var advarselen som ble gitt, og ettersom advarselen har gått igjennom en del personer, så kommer det ut på nett som noe helt annet.

 

Jeg tror dessverre ikke angel eyes klarer se forskjell på de to metodene (40GB v. 60\80\20GB).

Hmm, nå tror jeg ikke vi snakker om det samme lengre, dessverre. :)

Han snakker vel ut ifra den kilden som ble oppgitt, og der står det jo at "fail-safe testen", som er på 40GB versjonen, var farlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, nå tror jeg ikke vi snakker om det samme lengre, dessverre. :)

Han snakker vel ut ifra den kilden som ble oppgitt, og der står det jo at "fail-safe testen", som er på 40GB versjonen, var farlig.

 

Det er jo akkurat der han tar feil. Advarselen gjelder 60GB. At det ikke kommer så godt frem i selve "artikkelen" er en annen sak.

Lenke til kommentar
According the french site UltimatePS3, PS3 Fan Test can damages your system, the fans speeding up is a fail safe trying to get the bottled up heat out of the system, this can burn your CPU and GPU, this is confirmed by sony.

Tja, akkurat hva de mener er jo litt vanskelig å si.

Det står jo ikke noe om hvordan denne "testen" utføres, så kan jo hende.

Lenke til kommentar
Tja, akkurat hva de mener er jo litt vanskelig å si.

Det står jo ikke noe om hvordan denne "testen" utføres, så kan jo hende.

 

Hvis du hadde fått med deg debatten som pågikk for 1-2 mnder siden, hadde du skjønt hva artikkelen dreier seg om.

 

En eller annen fant fan-test på 40GB, det samme virket ikke på 60GB.

12 år gamle Andy McFat&stupid lagde en video som han postet på youtube. Denne viser hvordan man aktiverer 60GB sin fan-test.

N4G skriver noen ord om videoen, og har tydeligvis ikke fått med seg at dette selvsagt ikke er noen test.

Timer senere dukker artikkelen som det refereres til opp. Der har smarte hoder hos Sony informert om at det ikke er hensiktsmessig å varme opp spillemaskinen sin. N4G har likevel ikke klart å skille agurkene sine, og presenterer fremdeles varmebehandlinga som en "fan-test".

 

40GB sin funksjon kan kalles en fan-test. 60GB sin "funksjon" er bare en snarvei til høyt turtall på viftene.

Lenke til kommentar

Konklusjon:

 

Har du en bråkete ps3 40gig, kan du trygt kjøre fan test. Sørg også for at det er rikelig med luft rundt maksinens luft inntak. Hjelper ikke det kan du prøve å støvsuge eller bruke trykkluft på luft in/ut-takene, det også helt trygt. Fortsatt like bråkete, bytt den.

 

Om du har en bråkete ps3 60gig, ikke kjør fan test. Igjen, sørg for rikelig med luft rundt maskinen. Prøv støvsuger eller trykkluft. Ingen hjelp: bytt den.

Lenke til kommentar
hva er poenge med "fan test"?

 

bråke den mindre etter på? og hvorfor det?

Hvis du leser innlegget rett over ditt eget, så skjønner du hvorfor.

Om hovedpoenget med "testen" er å få ut støv eller ikke, vet jeg ikke, men det hjelper i alle fall.

 

Støvet vil sperre for luftgjennomstrømningen, så maskinen vil ha problemer med å holde temperaturen nede.

Derfor vil viftene også spinne raskere, noe som også resulterer i mer bråk.

 

Poenget med testen kan jo også være å bare teste at viftene fungerer skikkelig.

Hvis du er usikker på om viftene går i det heletatt, da kan du kjøre denne testen for å vite om du bare er veldig heldig med støynivået, eller om viftene ikke fungerer. (Jeg er ikke kjent med hvordan støynivået skal være på en PS3)

Lenke til kommentar

Jeg støvsugde min 60 GB ps3 her om dagen, men den ble ikke noe mer stillegående. Etter 10 min med spilling begynner viftene å dure og gå. Jeg vurderer kanskje å bytte en eller annen gang, ikke med det første, men når jeg er dritt lei av bråket og har tid.

Endret av Niks
Lenke til kommentar

Nå har jeg flyttet ps3en i en oppreist posisjon, og det virker som om den ene viften har sluttet å funke, den andre pumper ut luft, men den andre gjør ingenting. Nå bråker den også en del av denne grunn. Jeg vet ikke om det gjør noen forskjell om jeg legger den tilbake i liggende posisjon, men den turen til reprasjon kommer bare nærmere og nærmere.

Endret av Niks
Lenke til kommentar
du mister også minnekort slots, 2 usb porter og den fine chromma finishen som eg syntes ps3 må ha..40 gb ser heilt døll ut med den matte sølvfargen..

 

ser billig ut rett å slett..

 

Er det ikke samme sølvfarge?

 

nei det er ein matt plastikk list, lysegrå fæl ting..

 

ikkje blank chromma list slik som 60/80gb modellane..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...