Gå til innhold

CR2->DNG->TIFF->DNG filstørrelse problematikk!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg importerer mine RAW filer (fra 40D) i Lightroom som DNG filer. Disse er normalt sett rundt 9-12MB pr. stk. Jeg konverterer dem så til TIFF for og redigere dem i Photoshop CS3 (for og bruke Noiseware bl.a., noe jeg har satt opp batch prosessering av via Actions i PS). Disse TIFF filene er jevnt over rundt 50MB i størrelse pr fil. Disse filene blir så lagret og lukket i Photoshop som TIFF.

Og så over til problemet; Når jeg nå konverterer disse TIFF filene tilbake til DNG igjen, enten via Bridge (ACR) eller Export to DNG (i Lightroom) så er hver DNG fil rundt 40MB stor, enda jeg har på Lossless Compression. Jeg embedder heller ikke den originale RAW filen (TIFF i dette tilfellet?) i DNG filen.

Hvordan kan jeg få de konverterte DNG filene til og ta rundt 9-12MB plass pr. stk. igjen som de gjorde i utgangspunktet? Det burde jo være mulig, siden filene har vært i råformat fra første stund. Det er litt ille at man må bruke 3-4 ganger så mye lagringsplass pr. fil KUN fordi man har redigert filene i Photoshop? Er det jeg som gjør noe feil her, eller er det meningen at det skal være sånn? Isåfall, hvorfor skal det være sånn? Det er ikke noe logikk i det!

Hjelp.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...