OddZen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Noen som har kunnskap til dette LINKY? Tenker litt på å bli lærer i idrett så lurte på om dette kunne være et alternativ? Så et annet spørsmål Fikk utsatt førstegangstjenesten med 3 år så om 2 år skal jeg inn, men jeg angrer litt på førstevalget mitt. Valgte MP og har valgt å droppe planene om å bli politi etter å ha tenkt meg bedre om. Så da vil jeg gjerne ha et år hvor det ikke bare blir action i rekrutten men stort sett igjennom hele førstegangstjenesten og kunne tenke meg på et år i utenlandstjeneste etter rekrutten. Hva vil dere anbefale meg da? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) MP er nok uansett oppskrytt som "forberedende politierfaring". Dog tror jeg det er greit med action, men uansett er MP "not for me". Derimot så forestiller jeg meg at tjenester som KESK, PBN, IngBN, 2BN, Basesett II, hundefører og ikke minst marinejeger/kystjeger/fallskjermjeger er fylt med action fra ende til annen. Marinejeger bør du riktignok ikke vurdere med mindre du både er veldig godt fysisk og mentalt rustet, samt innstilt på å tjenestegjøre flere år, men om du har lyst på skikkelige utfordringer og tror du er i stand til å takle det, kan du jo titte på kystjeger og fallskjermjeger? Eller kanskje jegerkompaniet? edit: Selv ønsket jeg meg inn i garden sitt SIBO-kompani. Det ble jo ikke noe av, men jeg har hatt korte SIBO-leksjoner under min militære opplæring, og ut ifra det jeg har opplevd der så kan jeg bare si at SIBO er skikkelig moro. Jeg vet ikke om garden har eget SIBO-kompani fremdeles, men tjeneste med mye SIBO hadde ihvertfall jeg foretrukket. Endret 22. mai 2008 av srbz Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 MP er nok uansett oppskrytt som "forberedende politierfaring". Dog tror jeg det er greit med action, men uansett er MP "not for me". Derimot så forestiller jeg meg at tjenester som KESK, PBN, IngBN, 2BN, Basesett II, hundefører og ikke minst marinejeger/kystjeger/fallskjermjeger er fylt med action fra ende til annen. Marinejeger bør du riktignok ikke vurdere med mindre du både er veldig godt fysisk og mentalt rustet, samt innstilt på å tjenestegjøre flere år, men om du har lyst på skikkelige utfordringer og tror du er i stand til å takle det, kan du jo titte på kystjeger og fallskjermjeger? Eller kanskje jegerkompaniet? edit: Selv ønsket jeg meg inn i garden sitt SIBO-kompani. Det ble jo ikke noe av, men jeg har hatt korte SIBO-leksjoner under min militære opplæring, og ut ifra det jeg har opplevd der så kan jeg bare si at SIBO er skikkelig moro. Jeg vet ikke om garden har eget SIBO-kompani fremdeles, men tjeneste med mye SIBO hadde ihvertfall jeg foretrukket. Kampeskvadronen? PBN? og de andre, kan du fortelle litt mere om de. BTW, var det du som skrev på militærforum om hvordan du skulle få overflytting Er ganske godt mentalt og fysisk rusta så det blir neppe noe problem, men vil ikke ha noe så seriøst som kyst, marine eller falskjermjeger. Men de andre jegera kunne vært interessante, spesielt jegerkompaniet, er vell akkurat slike ting som kunne vært noe for meg og ser de skal flytte til Bardufoss, er jo ikke langt fra der jeg er fra så hadde vært ypperlig. Passelig fysisk hardt og mye action er det sikkert, og får vært med på mye. Brodern var Stormer og der var det også ganske fysisk og mye action. Men hadde vært fint om du kunne utdype de forkortelsa litt, er litt vanskelig for en hittil dødelig å forstå. Skal inn om 2 år som sagt men jeg bør vell kanskje ringe i god tid så jeg får større sjangse å komme meg inn på ting jeg vil, eller går det greit om jeg gjør det et halvt år før jeg blir innkalt? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Jeg kan dessverre ikke fortelle mye fra de jeg listet opp siden jeg ikke har erfaring derfra selv, men jeg har bekjente som har tjenestegjort eller tjenestegjør i KESK, PBN, IngBN, Basesett II og som hundefører. KESK fungerer slik jeg har forstått som en slags øvingsinstans som andre avdelinger bruker til å trene på. Dette er etter hva jeg har hørt en veldig operativ og morsom førstegangstjeneste der du før løpt i skogen nesten hver dag. PBN er "kavaleriet". De kjører for det meste stridsvogner og andre former for transportmidler. Kjenner ikke så godt til dette, men det var mitt andrevalg på sesjon. IngBN driver med bl.a. minerydding, dykking, bro- og fergeoperasjoner, abc-tjeneste (masseødeleggelsesvåpen) osv. Har får du nok også mulighet til å teste masse spennende utstyr og våpen (har en kompis på 12,7 MØR der, det virker skikkelig stas). Basesett II er en vakt- og sikringsavdeling i luftforsvaret som fungerer som nasjonal innsatsstyrke (NIS). Disse er veldig operative med kontinuerlig opplæring, og på bakgrunn av min egen vakt- og sikringsopplæring så kan jeg si at jeg angrer litt på at jeg ikke valgte Basesett II som tjeneste etter rekruttskolen, siden jeg da ville fått mer av den utdannelsen jeg har fått til nå. SIBO, objektsikring, patruljenærstrid, arrestasjon og -teknikk osv. edit: du finner nok mye bra info her, og andre steder på mil.no Sånn her kan man være med på i IngBN : Lars sier:vi var på rena forrige uke og lekte det med utstyr til 300k pr pers Lars sier: saab Lars sier: kunne se hva vi gjorde i realtime på storskjerm inne i leiren Lars sier: GPS Lars sier: jeg var selvmordsbomber med M72 Endret 24. mai 2008 av srbz Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Har hørt om mesteparten av dem når jeg så hva forkortelsene var:D Takk skal du ha for hjelpa, har veldig lyst til å prøve meg på jegerkompaniet, ihvertfall hvis de flytter til indre Troms:D Tror jeg venter litt og så gir beskjed til militæret når det nærmer seg litt mere og jeg er mer sikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå