Gå til innhold

Få hele bildet skarpt?

Anbefalte innlegg

Hei dere. Skal ta noen gruppebilder i morgen, og har øvd meg litt allerede. Problemet er at jeg sliter noe med å få HELE bildet i fokus. Eller i hvert fall alle personene. Det er noe dumt, da jeg gjerne vil at samtlige skal være godt synlige.

Må jeg ha høyt F-tall? Eller er det andre ting som avgjør? Bør jeg ha ett eller flere fokuspunkt?

Håper på kjappe svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må ha liten blenderåpning (høyt F tall) tenker jeg ville brukt f.eks 8 men kommer jo veldig ann på hvordan de står og hvordan lyset er osv.

ser ikke vitsen med flere fokus pungter egentlig, ville kjørt fokus på midtre fokuspungt, da har du kontroll på den, flere fokuspungter kan vise hva som er i fokus men jeg syns den har en tendens til å være litt "all over the place"

Lenke til kommentar
Kort brennvidde, lang avstand og liten blenderåpning (helst ikke mindre enn f/13) er det du trenger for å få størst mulig det av bildet "skarpt".

Kort brennvidde og lang avstand betyr? Har en Tamron 17-50 f2.8 som vil brukes... Skal ta barnehagebilder og er nervøs for at resultatet skal bli dårlig:)

Så andre tips mottas med takk.

Lenke til kommentar

For all del, jeg forstår jo i utgangspunktet hva det betyr det du skriver. Men jeg ønsker jo mest mulig av barna, i størt mulig grad av bildet. Ønsker ikke at barna skal være en liten flekk av bildet for å si det slik.

Men jeg må vel prøve meg litt fram i morgen. Men moralen er altså høy f-verdi, lav brennvidde og ta beina fatt og komme meg unna barna.

Lenke til kommentar

Samme avstand til alle barna (og dybdeskarphet som passer [ut fra brennvidde,blenderåpning, avstand, tid). Hvis du har DSLR har du en knapp du kan trykke inn for å se dybdeskarpheten. I tillegg ta mange bilder.

Lenke til kommentar

Vil du ha mest mulig i fokus bruker du så liten blender som mulig. Gissan nevner f13 og det er jeg enig i. Sett kamera på Av modus og still inn på f/13. Så ser du på lukkertiden; er det sol og fint være holder det med ISO 100, er det overskyet må du sikkert opp i 400 - men her har du opp til 1600 å gå på.

Still ISO så høyt at du oppnår lukkertid på rundt 1/100s (ikke lavere og helst ikke høyere, noe som betyr at ISO kan settes ned).

Brennvidde rundt 20mm er ok (objektivet ditt yter nok litt bedre der enn på 17/18mm)

Er det innendørs blir det mye mer krevende med en gang. Da trenger du masse lys/høy ISO)

[Ang terminologien din; få inn begrep som liten/stor blender og kort/lang brennvidde først som sist - så blir det ingen misforståeler]

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...