Paris Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg er en ivrig nybegynner og jeg har hatt mitt Canon 350d i tre år. Har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av 450d. Men jeg har store problemer med å bestemme meg for hvilket (evt hvilke) objektiv jeg skal gå for. De fleste bildene jeg tar er innendørs, av min meget aktive datter på litt over ett år. Jeg har etterhvert funnet ut at jeg gjerne vil ha et lyssterkt objektiv. Har derfor kikket litt på Tamron 17-50mm F2.8. Men har lest at denne bråker litt, og har litt treg autofokus. Stemmer dette, og i så fall er det såpass negativt at jeg bør vurdere et annet objektiv? Hvor store forskjeller vil det være på Tamron 17-50mm i forhold til kit-objektivet? Hvilke andre objektiv kan være aktuelle? I tillegg har jeg mer eller mindre bestemt meg for å prøve Canon EF 50mm f/1.8. Ser at 450d m kit-objektivet selges for kun 600 kr mer enn kun kamerahuset. Derfor er jeg litt i tvil om jeg skal kjøpe kit'et likevel pga liten forskjell i pris? Når det gjelder prisklasse, så er 10 000 øvre smertegrense totalt for kamera og objektiv (da unntatt 50mm). Det ble mange spørsmål på en gang... men håper noen tar seg tid til å svare Kamilla. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Hvis jeg var deg, så hadde jeg beholdt 350D-en og kjøpt deg en Canon EF-S 17-55 mm f/2.8 IS. Det tror jeg vil være den beste løsningen, rent kronemessig. Tom Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg har Tamron 17-50. Det stemmer at dette bråker litt og at det er litt tregt, men det er kjappere og sikkert også stillere enn kit-objektivet. Jeg tviler på at du vil oppleve dette som problemer. Jeg er kjempefornøyd med det. Og ja, det er mye bedre enn kitobjektivet. Hvis du skal ta mye bilder innendørs uten blits ville jeg nok heller vurdert fastobjektiv. 50mm 1.8 er et knallobjektiv for prisen, men bør blendes litt ned. Jeg ville heller kikket på 50 mm 1.4. Jeg har 1.4 og er veldig fornøyd med det. Hva med å kjøpe deg en 50 mm 1.4 og beholde kit objektivet du allerede har? Jeg tror du vil finne ut at et fasobjektiv er veldig artig å ta bilder med og at dette kanskje dekker behovet ditt. Det blir noen nye utfordringer, men det er bare moro. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 jeg er ikke noen ekspert selv, men her kommer i alle fall mine observasjoner/meninger: kitobjetivet til 450D skal vist være ganske allright, så var jeg deg vil jeg kansje beholdt det, hva gjelder 50mm, er du vel klar over at det på 450D er moderat tele? 50 x 1.6, en annen ting du bør tenke over er om så stor blender som 1,8 er praktisk til din bruk, det vil gi veldig liten DOF, så mulig du ender med å måtte blende det ned uansett. det som funker for meg mht. innefotografering av bevegelige motiver er i alle fall blits, men det kommer selvfølgelig helt ann på hvor høy ISO man er villig til å tolerere Lenke til kommentar
gardkarlsen Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 I tillegg har jeg mer eller mindre bestemt meg for å prøve Canon EF 50mm f/1.8. Hei Jeg har også tenkt å kjøpe et 450D og lurer også på om jeg skal kjøpe ekstralinse. Jeg kommer til å kjøpe i USA forøvrig så jeg kommer til å få litt mer for pengene ettersom kamera nå koster ca 4300 kroner der borte. Men når det gjelder Canon EF 50mm f/1.8 . Den koster kun 85$ i USA så jeg vurderer også å kjøpe denne. Slik jeg har forstått det er denne først og fremst til makro og portretter. Er Canon EF-S 17-55 mm f/2.8 IS mye bedre enn den linsen som kommer med i utgangspunktet på 450D? Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Fordeler ved 450d vs. 350d: * 14 bit raw * SD-kort * spot metering (stor +) * sensor-cleaning (bedre enn 400d sier ryktene fra Canon) * DIGIC III vs. DIGIC II som sagt, skal du ta bilder innendørs kjøp 50mm f/1.4. akam har testet canon 50mm f/1.4 vs. 50mm f/1.8, og f/1.4 var av mye høyere optisk kvalitet. 50mm f/1.8 er derimot et røverkjøp, så du velger selv. Jeg ville kjøpt med kit-objektiv for 2 grunner. 1. Det er et greit zoom-objektiv som er kjekt å ha i repertoaret før du har noe som erstatter den (17-40l f/4 f.eks) 2. Gjensalg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Er Canon EF-S 17-55 mm f/2.8 IS mye bedre enn den linsen som kommer med i utgangspunktet på 450D? Ja. Den har f/2.8 som største blender over hele området. Den er noe skarpere; særlig i hjørnene. Den er mer solid - bedre bygd. Men den er selvfølgelig mye dyrere. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Fordeler ved 450d vs. 350d:* 14 bit raw * SD-kort * spot metering (stor +) * sensor-cleaning (bedre enn 400d sier ryktene fra Canon) For en som vurderer å bytte fra 350D til 450D, så er ikke SD en fordel, snarere en ulempe. 14 bits RAW kan være nyttig, men bedre optikk vil hjelpe mere. Etter å ha sett nærmere på forskjellen mellom spotmåling og partial målingen til Canon, så er heller ikke forskjellene der så store som man kan tro. Og når det gjelder sensor-rens; så skal det mer en rykter fra Canon før jeg tror noe som helst på det. Hvis trådstarter absolutt vil ha nytt hus; så anbefaler jeg h*n om å se på EOS 30D eller 40D. Da får man andre egenskaper som faktisk er til hjelp i en fotgrafisk hverdag. * Raskere skuddtakt (5-6.5 bilder/sekund) * Lang levetid på batteri. * Kan forstatt bruke CF kort. * Bedre bygge kvalitet. Men som jeg tidligere har nevnt, jeg ville prioritert god opptik. Tom Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Enig. men så fremt man kun har ett CF-kort ville jeg heller hatt SD-kort. (er selv eier av 350d, og skal ikke oppgradere hus før jeg oppgraderer til en serie med kun 2 eller 1 siffer (40d, 5d)) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå