:utakt Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Dette forslaget vant (bildet er fra Dagbladet.no). Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Skeptisk, men skal ikke uttale meg bastant med en gang. Bedre enn en del av de andre absurditetene som har blitt foreslått. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Pent. Bra vi bruker noe av pengene våre på infrastruktur, som ikke BARE er praktiske, tidseffektive og billige. Vi burde bygge flere praktbygg. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Som jeg srkev i byutviklingstråden "Har de virkelig ikke lagt opp til å legge sporene under bakken?! Syntes det sto "europas mest moderne", men å legge sporene over bakken blir langt fra moderne. Skal de bygge kan de jo legge opp til at det ikke skal bygges i etapper slik det er blitt gjort på dagens Oslo S " Så lenge sporene ikke legges under bakken syntes dette er noe tull.. Må huske at effektene som er lagt inn på bildet ikke kommer til å være der da Enig. Togsporene ved Oslo S. bidrar til å blokkere og fraksjonere opp plassen i sentrum. Hadde man fridd opp denne plassen, så hadde det gjort mye mer for Oslo som by enn å pynte på Sentralbanebygget. Forøvrig synes jeg det hadde vært mere spennende om man hadde satset på en annen byggestil enn "Dubai Glam". Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Finnes det noe info om dette forslaget? Får håpe de legger lokk over sporene Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Enda flere miliarder til Oslo sentrum. Finnes andre ting i dette landet å bruke penger på. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Enda flere miliarder til Oslo sentrum. Finnes andre ting i dette landet å bruke penger på. Som hva? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Meg Nei, vi her andre steder i landet føler oss ganske tilsidesatt. Oslo får kulturbygg på kulturbygg. Vi må gi fra oss bygg som vi er lovet for å finansiere dette. For eksempel kunsthøyskolen og nytt tannlegebygg. I tillegg til skjevfordelingen i Helse-Norge. Menmen, hvem er vi til å klage. Vi er jo små og ubetydelige ikke-oslo-borgere. Lenke til kommentar
pi. Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Jeg synes det hadde vært dritkult om de hadde gått motsatt vei og bygd en vakker tradisjonell togstajon. Som grand central station, eller noe sånt. Men moderne er ikke dårlig det heller. Får håpe de bygger sånn at det matcher den nye operaen vår. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Enda flere miliarder til Oslo sentrum. Finnes andre ting i dette landet å bruke penger på. Staten bruker 0 kr på dette. Alt blir betalt av privat sektor. Jeg synes det hadde vært dritkult om de hadde gått motsatt vei og bygd en vakker tradisjonell togstajon. Som grand central station, eller noe sånt. Men moderne er ikke dårlig det heller. Får håpe de bygger sånn at det matcher den nye operaen vår. Nå er visstnok hovedhallen i den nytegnede stasjonen inspirert av gamledagse stasjoner, med søyler og buer. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Meg Nei, vi her andre steder i landet føler oss ganske tilsidesatt. Oslo får kulturbygg på kulturbygg. Vi må gi fra oss bygg som vi er lovet for å finansiere dette. For eksempel kunsthøyskolen og nytt tannlegebygg. I tillegg til skjevfordelingen i Helse-Norge. Menmen, hvem er vi til å klage. Vi er jo små og ubetydelige ikke-oslo-borgere. At Oslo får mesteparten av kaka er ikke så rart, det er hovedstaden pluss at 1/5 del av Norges befolkning bor i dette omerådet. Lenke til kommentar
parleur Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Og hvem betaler for dette ?? Etter min oppfatning har Oslo fått svært mye penger fra staten i det siste. Operabygget kostet milliarder og nå Oslo sentralbanestasjon. Er født og oppvokst i Oslo og ser skjevfordelingen flere påpeker her. I for Eksempel Trondheim og Bergen har man ikke fått noen nye kulturbygg og penger til slike prosjekter som Oslo får. Det er kansje fordi politikerne bor i Oslo og ser ikke hva vi i resten av landet mangler som er litt synd. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Håper bare de har vett på å legge sporene 100% under jorden/annen bygningsmasse. Unødvendig å sløse slik med plassen i Oslo sentrum. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Håper bare de har vett på å legge sporene 100% under jorden/annen bygningsmasse. Unødvendig å sløse slik med plassen i Oslo sentrum. Akkurat, kunne heller bygget noe annet kult over som en stor hall for markeder i små boder som de har i Stockholm for eksempel, eller en gågate fra jernbanetorget med nybygde bygygårder og butikker. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Og hvem betaler for dette ?? Etter min oppfatning har Oslo fått svært mye penger fra staten i det siste. Operabygget kostet milliarder og nå Oslo sentralbanestasjon. Er født og oppvokst i Oslo og ser skjevfordelingen flere påpeker her. I for Eksempel Trondheim og Bergen har man ikke fått noen nye kulturbygg og penger til slike prosjekter som Oslo får. Det er kansje fordi politikerne bor i Oslo og ser ikke hva vi i resten av landet mangler som er litt synd. Som jeg sa, dette blir finansiert privat. Staten kommer ikke til å betale for dette prosjektet. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) "Å legge spor i bakken" er et praktisk, teknisk og kostnadsmessig foretak/vurdering, ikke en arkitektonisk eller funksjonell sådann. I og med at kommunen eier grunnen så er ikke området riktig så dyrt at det ville lønt seg å legge det under bakken. Ei heller er det noen åpenbar praktisk grunn til å gjøre det. Og hvem betaler for dette ?? Etter min oppfatning har Oslo fått svært mye penger fra staten i det siste. Operabygget kostet milliarder og nå Oslo sentralbanestasjon. Er født og oppvokst i Oslo og ser skjevfordelingen flere påpeker her. Oslo er vel strengt tatt det fylket, og en av de kommunene, som betaler mest skatt og får minst tilbake. Dessuten er det jo hovedstaden og sentrum av landets mest befolkede område, og da må en del nasjonale annliggende naturlig nok legges hit. Jeg var i utgangspunktet ikke enig i å bygge operaen, men bygget er altså offentlig, og brukes av alle slags grupper til alle slags formål, og gjør dessuten Oslo litt vakrere og litt rikere, og suma summarum synes jeg det da er greit. Skal vi snakke om offentlig pengesløs så finnes det langt bedre eksempler. Endret 13. juni 2008 av anonymouse Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Altså, i de store byene betaler folk eiendomsskatt. Det gjør man ikke i Oslo, i stedet betaler staten det de ikke får inn på eiendomsskatt. Selv SV går ut offentlig og krever at ting skal fordeles jevnere. Og det er ikke ofte jeg er enig med de. Endret 13. juni 2008 av monzilla Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Det er med andre ord gode sjanser for at Oslo sentrum skal få enda mer glass og stål i kvasse former, fy fader så råttent. Endret 13. juni 2008 av AvieN Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Vi burde bygge en ny stasjon der ja. Kanskje en helt ny og moderne, kanskje vi da slipper så mye forsinkelser. Synes også at Oslo burde ha hatt skyskrapere. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Det er med andre ord gode sjanser for at Oslo sentrum skal få enda mer glass og stål i kvasse former, fy fader så råttent. Er det noe galt med litt modernisering? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå