Mephistopheles Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg har et jobbdilemma. Vil starte med å forklare situasjonen: For 6 mnd siden begynte jeg på scratch, nytt yrke, nytt firma og nye kolleger. Jeg jobbet tidligere som forskalingsnekker, men var dritt lei. Etter mye kjefting og krangling med sjefen, sluttet jeg på dagen, og tok til som stålmontør i et stort firma. Spranget, rent lønnsmessig, fra betong til stål, er relativt stort. Jeg gikk ned 50 kroner timen, i prøvetiden. Nå, etter prøvetiden, har jeg gått opp 8 kroner, så dette hjelper jo litt på. Men, på den annen side, jeg har nettopp etablert meg med familie, og vi er igang med å spare opp midler til huskjøp. Derfor er inntekten en liten del av dilemmaet her. Men den er ikke avgjørende, utenom at jeg, og andre med meg i bedriften, føler at lønnsystemet og stigen dette går etter er litt uforståelig. Jeg har fått tilbud om å bli en del stallen til en kanonflink frilanser, med et enormt kontaktnett. Men jeg må da registrere meg med eget A/S for å få til dette. En annen mulighet, som begynner å forme seg i mitt hode, er at jeg, og 2 andre som har fått tilbudet, kjøper oss inn i frilanserens A/S, og at vi bygger opp et felles firma. Det er ennå endel forhandlinger som må gjennomføres. Lønnen er som sagt ikke et avgjørende tema, så dette lar vi ligge. Men det er selvsagt at jeg ville tjene mer som frilanser eller medeier. Så lenge det er oppgangstider i byggebransjen. Her kommer aberet Oppgangstidene har vart lenge nå, og det begynner å minne meg om tiden før krakket i -90. (Opplevde aldri dette, men har hørt historiene.) Dette betyr: Dersom jeg nå begynner som frilans eller medeier i et ungt firma, står jeg svakt om det skulle skje noe drastisk i byggmarkedet. Om jeg derimot fortsetter hos nåværende arbeidsgiver, har jeg en arbeidsgiver som er pliktet til å ta ansvar, til en viss grad. Jeg står selvsagt i fare for å bli permittert, eller i verste fall oppsagt, om ting går aldeles til helvete. Noen som har noen synspunkter, erfaringer eller råd å komme med? Jeg har som sagt en nyetablert familie å ta meg av, vi klarer oss slik det er nå. Men kanskje vi kunne klart oss bedre? Er redd for å måtte ofre for mye familieliv for en jobb, om dere fatter. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Er det virkelig ingen med erfaringer fra lignende? Har en stygg tendens til å bare hoppe i ting, så fint om jeg kunne få noen innspill fra andre. Får blandet respons fra mitt eget nettverk, så hadde vært greit å loddet litt dypere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå