Gå til innhold

Ny kraftig trådløs router

Anbefalte innlegg

Hei!

Min WRT54GX ver. 2 (Linksys) router er for svak for de distansene jeg trenger den til.

Så jeg lurte på om dere hadde noen ekstra kraftige trådløse routere å anbefale? Det er snakk om distanser på 50 - 100 meter. Den jeg har nå klarer det så vidt, men med små marginer.

Jeg tenkte på D-Link DIR-655;

PPPoE, DHCP, Statisk IP, PPTP

802.11b, 802.11g, 802.11n

300 Mbps

4 LAN porter (selv om fler kunne vært ønskelig, men dette kan løses med en enkel switch)

Dette er ypperlig.

Ser også at denne har fått god kritikk. Noen som kan bekrefte dette, eller komme med andre forslag? :)

takker

Endret av Ethernet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat samme problemstilling selv, leter etter en trådløs router som kan beherske distanser på 100 meter og litt vegger.

Jeg har sett på SMC SMCWBR14-N og netgear ragemax. Er sistnevnte routeren med best rekkevidde man kan få tak i? (Kan nevne at min bror har et mimi-kort som parres bra med denne routeren).

Håper på tilbakemeldinger på vegne av både trådstarter og meg selv.

Lenke til kommentar

Det du kan prøve på, er å legge inn toamto firmware ( http://www.polarcloud.com/tomato ) eller DD-WRT ( www.dd-wrt.com ) firmware på routern din. Da kan du nemlig skru opp sende styrken din til 251 watt, i stade for 28 som er default.

Du kan også prøve å lage noken antenner til den.

Sett ein halvmåne med aluminiumsfolie rundt routern din, i i den retningen du ikkje trenger wlan signaler.

Eg har plukka opp wlan signaler fra min wrt54gl router fleire hundre meter unda den, og 1.5 km i fra den med litt ekstra antenner.

Lenke til kommentar
Det du kan prøve på, er å legge inn toamto firmware ( http://www.polarcloud.com/tomato ) eller DD-WRT ( www.dd-wrt.com ) firmware på routern din. Da kan du nemlig skru opp sende styrken din til 251 watt, i stade for 28 som er default.

Du kan også prøve å lage noken antenner til den.

Sett ein halvmåne med aluminiumsfolie rundt routern din, i i den retningen du ikkje trenger wlan signaler.

Eg har plukka opp wlan signaler fra min wrt54gl router fleire hundre meter unda den, og 1.5 km i fra den med litt ekstra antenner.

Uten massiv kjøling vil routeren din sansynligvis ødelegges av 251MW

. 70MW er derimot trygt.

Kan også anbefale å kjøpe en router som støtter å flashes med en Linux-firmware. Da slipper du å betale for mye.

Sjekk Supported devices.

Kjøp f.eks den anerkjente routeren Linksys WRT54GL(ikke velg wrt54g), installer dd.wrt\tomato, skru opp mw til 70 og kjøp noen større antenner så burde du være i mål. :)

Lenke til kommentar

Meinte seffølgelig milliwatt...

Legger med eit svar eg fikk fra WLAN Butikken, der eg spørte om det var safe å ha den på 251mw

Hei..

Vi har funnet Tomato mer stabil men liker du DDWRT, så kan du selvsagt oppgradere til det selv.

Har gått fint med 251 mW til oss men du behøver selvfølgelig ikke å ha det så høyt. Juster det opp til en god link til du blir fornøyd.

God Sommer

Mvh WLAN Butikken

Så WRT54GX er ein anna router ja, trudde han skriev X pga ukjendt, at det var GS eller GL...

Lenke til kommentar
Hva har du stilt routeren på for å få denne styrken Cornel? Med antenner mener du sølvpapirantenner eller mer avanserte saker? Om det er kjøpeantenner, hvilke er å anbefale?

Fri sikt er vel nesten eit must om du skal nå så langt.

Eg klinte routern min opp i vinduet (teipa den fast faktisk!)

Det stiller du ganske enkelt i routerns web interface.

Du må ha flasha routern til DD-WRT eller Tomato firmaren (finnes sikkert fleire som støtter dette også)

Eg skal snart legge inn Tomato på alle routerne mine, synes den er mindre og raskere.

Du ser det står 50 på Tx Power nesten nederst på bildet. Det er ikkje antall milliwatt som avgjer kor langt du når! det er antennene og sikten, men tx powern hjelper på den også når det er vansklige forhold.

05262008000329wq2.png

For å nå litt lengre, 1.5 kilometer f.eks? Da må du opp med litt hissigere antenner: http://img137.imageshack.us/img137/1530/dscn4960srf3.jpg

Fikk inn wlan signalet 1.5 kilometer vekke, på mobiltelefonen min (htc s710) og på laptopen (dell x1 12")

Lenke til kommentar

Takker Cornel! En siste vurderingssak: har lest gode tester av D-link 655, som viser at rekekvidden er god og den lar seg ikke stoppe av et par vegger heller. I praksis, hvilken av en Linksys WRT54GL (med my fimware) og en D-link 655, begge med påmonterte hjemmesnekrede antenner, vil ha den beste rekkevidden? Snakker et par vegger og litt åpent lende (ca 30m). Den moddede Linksys'n oppskrudd til rundtomkring 50?

Lenke til kommentar

Trur du kjem veldig langt med ein WRT54GL med med ei god antenne på.

Når det gjeld Dlink 655 så har vel den gigabit switch i seg og 300mbit?

Kjem litt ann på kva internet linje du har, men som regel kjem du langt med surfinga på 54mbit routerene.

Lenke til kommentar

DIR-655 er ikke noen typisk langdistanserouter. For å utnytte 11N bør man ha flere antenner i hver ende. Jeg vil anbefale en Buffalo WHR-HP-G54 fordi den er som WRT54GL med en forforsterker på mottak i tillegg. Den har RP-SMA antenneconnector som er standard. Linksys bruker RP-TNC som ikke er like mye brukt på antenner ellers.

Når det gjelder effekt så er 70-80mW normalt det maksimale man benytter fordi senderen forvrenger når du kommer over dette nivået. I tillegg er ikke kjølingen designet for særlig mere varme heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...