Gå til innhold

BK: DH-forsøk med vidvinkel

Anbefalte innlegg

Ok, før diskusjonen begynner, jeg vet at Dave Hill teknikken, som dere kaller det, er utbrukt, oppbrukt osv. Jeg vil bare vite om folk synes det ser ok ut slik jeg har gjort det, og ikke om det er riktig av meg å bruke teknikken eller ikke. :)

Ka dokk trur?

All kritikk mottaes med takk, slakt så vel som skryt. :)

post-15883-1211312337_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, syns det ble superbra - og ikke merkes detså tydelig at det er DH heller siden ting er så langt unna og muligens litt pga fargene i bildet. Ble tøft med vidvinkelen.

Kan virke en aning skjev da...

Endret av ThaKladd
Lenke til kommentar

Mange takk :D

Er flott å høre at andre deler min smak.

Kanskje den er litt skjev. Tror jeg må rusle litt unna skjermen for å se det, men skal forsøke å rette det opp litt.

Mer tilbakemelding mottas også med takk.

Jeg biter ikke... ikke så hardt iallefall... :p

Lenke til kommentar

Synes du har dratt til for hardt i spakene. Konverteringen skal jeg ikke klage på, da effekten du har prøvd å få til teknisk sett er fin. At du har brukt den er derimot en annen ting.

Vil først si at jeg ikke har noe i mot effekten i det hele tatt, og har brukt den på flere av mine bilder. Særlig da jeg først lærte meg den. I mange tilfeller fungerer den bra, i mange ikke. Her synes jeg den ikke fungerte så bra. Det ser rett og slett litt for overredigert ut. Jeg elsker en dyp blå himmel, og gleder meg til å dra i spaken til blå under Luminosity. Her ble det kanskje litt mye, i hvertfall sammen med alt annet.

Du kunne i hvertfall ha droppet vignetteringen, og ikke fulgt oppskriften til punkt og prikke. Synes det passer seg svært dårlig i landsskapsbilder som dette. Kan selvfølgelig brukes for å rette fokus mot sentrum, men her er den så tydelig at mitt fokus går mot hjørnene.

Komposisjonsmessig er det forsåvidt greit. Fint kamerastandpunkt, men misliker at trærne kommer inn fra venstre side. Dette kunne du kanskje ha løst ved å gå nærmere motivet, selv om det er stappfullt med trær der òg. ;)

Ble kanskje litt mye negativt her, men håper også at det var konstruktivt. Håper å kunne få se en litt mindre redigert versjon av bildet. :)

Lenke til kommentar

Jeg drev med foto for noen år siden, og har akkurat tatt opp tråden igjen. Jeg har tatt ett par tusen produktbilder i mellomtiden, i jobb sammenheng, men det er en annen historie. Jeg trenger å bruke litt mer tid på hobbyer, så den teknikken her kan jo være kjekk å lære seg.

Bildet i denne tråden er ett ganske kult bilde av en kirke, fremfor de kjedelige feriebildene jeg har brukt å ta. Dette må jeg prøve.

Trådstarter skriver noe om at denne teknikken er oppbrukt, men jeg vet ikke helt. Kunne ikke det sies om eventyrhistorer før Harry Potter også?

Kult å bli inspirert til å prøve noe nytt og tilegne seg nye uttrykks former.

Frode

Lenke til kommentar

Han mener nok at teknikken er blitt brukt flere ganger av brukerne her på forumet. Du finner mange etterlikninger rundt på nettet også. Egentlig er jo navnet på teknikken litt misvisende. Dave Hill har jo aldri innrømmet hvilke spaker han drar i ved etterbehandling, men det er helt tydelig mer enn et par i Lightroom. Lys er like viktig.

Har nettopp sett to av "Behind the scenes"-filmene hans, og morsomt å se hvilke teknikker han bruker. Mye av bildene hans er i hvertfall klippet og limt sammen med andre.

Lenke til kommentar
...

Har nettopp sett to av "Behind the scenes"-filmene hans, og morsomt å se hvilke teknikker han bruker. Mye av bildene hans er i hvertfall klippet og limt sammen med andre.

Tok en titt på bildene han har publisert, og det er tydelig at mange om ikke alle av dem består av mer enn ett bilde og mye PP.

For meg så virker det som at det å fjerne mest mulig skygger er en del av teknikken hans, slik at han kan benytte høy kontrast. På forgrunnnen. Jeg tror ikke han benytter noen kakeoppskrift, men mer er en kunstner.

Trådstarter har klart å gi bildet sitt ekstra sprett med PP arbeidet sitt, men jeg opplever at stemningen kanskje ikke helt passer til motivet. Jeg liker svært godt den vidvinkel effekten på himmelen i kombinasjon med dette bildet. Knallblå himmel!

Jeg ser ikke helt for meg at andre bilder limes inn oppå dette, men denne tråden har i hvertfall inspirert meg til å tenke en god del nytt, og jeg kommer ikke til å være fremmed for å klippe og lime hvis jeg finner en god bakgrunn.

Frode

Lenke til kommentar

Takk takk for mye kommentarer :) Det liker jeg.

Det er nok mye fornuftig at jeg har tatt for hardt i.

Det jeg har gjort er nemlig å følge oppskriften til punkt å prikke.

Jeg skal lage et par nye versioner, så ser vi hva som blir tøft og ikke.

Og HDR er ikke et aktuelt tema, siden jeg alltid rusler rundt uten stativ. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...