Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Penger til konfirmasjonen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nesten blitt ferdig men human-etisk konfirmasjon da jeg fant ut at jeg egentlig ikke hadde en god grunn for å konfirmere meg. Dermed fullførte jeg kurset og droppa ut.

Det var vel ingen i klassen som skjønte hvorfor: "Sier du neitakk til penger?"

Jeg sier jo ikke neitakk til penger, det er nok heller dem som ikke har tenkt over hvorfor de egentlig konfirmerer seg

Jeg står fortsatt ved det valget jeg tok

Hva er egentlig poenget med konfirmasjon hvis den ikke er kristlig og man ikke tror på Gud?

Lenke til kommentar

Klart det handler mest om penger for mange. For endel er det den eneste grunnen til at de vil konfirmeres. Noe de i kirken er fullstendig klar over. Det gjør at de setter fokuset litt bort fra hva konfirmasjonen egentlig handler om mens de prøver å være "kule" for å ikke miste konfirmanter til borgerlig konfirmasjon. Det hele ble altfor idiotisk for meg, derfor hoppet jeg av.

Det første moren min sa til meg da jeg fortalte henne at jeg ikke ville konfirmeres var: "Nå har jeg gitt gaver og penger til alle søskenbarna dine i mange år, nå vil jeg ha noe igjen!"

Det sier vel sitt?

EDIT: Jeg er forresten kristen og tror på gud. Jeg ville konfirmeres for å bekrefte dåpen. Men så slo det meg plutselig: I konfirmasjonssermonien bekrefter man dåpen ved å ta nattverd. Hvorfor skal man da ha alt rabalderet rundt det? Jeg vil ikke ha et stort selskap eller andres penger og gaver.

Dermed fant jeg ut at jeg heller skulle ta med foreldrene mine i kirka en søndag, så kunne vi alle ta nattverd. Etterpå kunne vi gå på kinarestaurant eller burger king for å feire.

Noen som skjønner hva jeg prøver å si her? x)

Endret av Coriander
Lenke til kommentar
Mange? Ekstremt mange!

Kan tenke meg at nesten 99% av alle som konfirmerer seg nå til dags gjør det pga nettopp penger.

Fryktelig overdrivelse. Verken jeg eller noen av mine nærmeste venner gjorde det for pengene. Jeg konfirmerte meg i går, og gjorde det for familiebesøket og den symbolske handlingen det er. Selvfølgelig er det kjekt med pengene, men det var langt i fra grunnen til at jeg gjorde det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Kjenner en som hadde en fetter som fikk 45tusen, men den siste jeg var i konfirmasjonen hos fikk 16 000, men siden en av dem nettopp har vunnet i lotto, kan du jo forvente deg litt mere:)

Jeg fikk 1000 kr av lottomillionæren, noe jeg er veldig fornøyd med. Vi er ikke biologisk familie. Det er moren til stemoren min(stebestemora mi :) ), så sånn sett var det en grei sum, men jeg hadde blitt fornøyd uansett. Det var fire gjester som ikke kunne komme(en i Trondheim, en i Korea, en i Finland og en jeg ikke har peiling på hvor ble av), men jeg tror ikke det gjorde noen forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...