Gå til innhold

Sette opp en hjemmeserver.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har planer om å få satt opp den stajonære PC-en jeg har som en hjemme server. Har da planer om å kunne få tilgang til filmer, musikk etc. som jeg har på denne PC-en via alle de andre pc'ene i huset.

Kunne også ha tenkt meg å få satt den opp så når jeg f.eks sitter på skolen så kan jeg også også få tilgang til dokumenter og gjerne fått styrt den også fra skolen.

Den stasjonære PC-en kjører for øyeblikket Windows Server 2008, men kan godt prøve andre operativsystemer vis det er lettere å få satt opp. Eneste kravet er at det må være windows da jeg gjerne vil spille på denne PC-en også.

Noen tips? :D

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F
Hei.

Har planer om å få satt opp den stajonære PC-en jeg har som en hjemme server. Har da planer om å kunne få tilgang til filmer, musikk etc. som jeg har på denne PC-en via alle de andre pc'ene i huset.

Kunne også ha tenkt meg å få satt den opp så når jeg f.eks sitter på skolen så kan jeg også også få tilgang til dokumenter og gjerne fått styrt den også fra skolen.

Den stasjonære PC-en kjører for øyeblikket Windows Server 2008, men kan godt prøve andre operativsystemer vis det er lettere å få satt opp. Eneste kravet er at det må være windows da jeg gjerne vil spille på denne PC-en også.

Noen tips? :D

Hvist 2008 server var vanskelig å sette opp, så tviler jeg på at finner noen enklere server OS'er på markedet....

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å sette opp en enkel hjemmeserver slik at du får tilgang til filene du har på pc-en når du ikke er hjemme, anbefaler jeg deg å ta en titt på programmet FileZilla..

Dette programmet lager en ftp server på pc-en. Du kan dermed koble deg til hjemme pc-en ved hjelp av et ftp program. (feks SmartFTP)

Du må også huske å åpne port 21 i ruteren, og sørge for at den viderekobles til den pc-en du skal ha tilgang til.

Er du usikker på hvordan du gjør dette, kan du se på PortForward.com.. Velg hvilken ruter du har, og klikk på FTP. Du får da opp en trinn for trinn veiledning over hvordan porten skal åpnes.

For å teste om porten er åpnet slik at du får tilgang fra utsiden, kan du teste dette på CanYouSeeMe.org

Et lite tips tilslutt, kan være å bruke No-IP.com eller DynDNS for å opprette et gratis domene som linker til serveren din. Dermed slipper du å huske ip adressen.

Lenke til kommentar
Hvis du ønsker å sette opp en enkel hjemmeserver slik at du får tilgang til filene du har på pc-en når du ikke er hjemme, anbefaler jeg deg å ta en titt på programmet FileZilla..

Dette programmet lager en ftp server på pc-en. Du kan dermed koble deg til hjemme pc-en ved hjelp av et ftp program. (feks SmartFTP)

Du må også huske å åpne port 21 i ruteren, og sørge for at den viderekobles til den pc-en du skal ha tilgang til.

Er du usikker på hvordan du gjør dette, kan du se på PortForward.com.. Velg hvilken ruter du har, og klikk på FTP. Du får da opp en trinn for trinn veiledning over hvordan porten skal åpnes.

For å teste om porten er åpnet slik at du får tilgang fra utsiden, kan du teste dette på CanYouSeeMe.org

Et lite tips tilslutt, kan være å bruke No-IP.com eller DynDNS for å opprette et gratis domene som linker til serveren din. Dermed slipper du å huske ip adressen.

Kjempesvar, akkurat et slikt svar jeg ville ha :)

Skal se mer på programmene imorgen når jeg sitter på den riktige PC-en.

Hvist 2008 server var vanskelig å sette opp, så tviler jeg på at finner noen enklere server OS'er på markedet....

Har ikke prøvd å sette opp server 2k8, dette kjører jeg bare fordi jeg har lest at det er likt som Vista bare mindre ressurskrevende.

Lenke til kommentar

Guiden for din ruter finner du her

For å åpne port 21, må du gjøre følgende:

1) Logg deg inn på ruteren (ved å taste ruterens ipadresse i nettleseren)

2) Trykk i den menyen som heter "Toolbox"

3) Velg "Game & Application Sharing" i menyen (under Toolbox)

4) Velg "Create a new game or application" i bunnen av siden

5) I feltet som heter "name" kan du feks skrive FTP og merk av for valget "Manual Entry of Port Maps" (trykk "next")

6) I den den første og andre menyen velger du "Any" og i de første tre rutene skriver du 21 (trykk "Add")

7)Velg"Assign a game or application to a local network device" i bunnen av siden

8) I den første menyen velger du det navnet du skrev tidligere (punkt 5 - i dette tilfelle ftp). I den andre menyen velger du hvilken pc som du skal åpne porten på (den pcen som du har installert FTP programvare på)

9) Klikk "Add". Nå skal alt være iorden.

Lenke til kommentar
Det var det jeg mente jeg skulle gjøre, men det funker ikke.

Men vis jeg tester med canyouseeme.org så sier den at port 21 er stengt.

Har akkurat samme problem. Hadde speedtouch 510 før(tror jeg) og har 780 nå. Samme drit hele tida:(

Noen som har noen forslag til løsning? Klarte å åpne opp port 31427 eller noe sånt for noen dager siden, men det funker visst ikke nå:(

Lenke til kommentar

Samme problemet har jeg hatt med Speedtouch modemet, hadde/har 510 fra telenor. Nå har jeg både canal digital og telenor nettverk. Har aldri klart det med å få åpnet portene på speedtouch modemet.

Skal prøve med Thompson modemet fra canal digital.

Lenke til kommentar

De NGT ruterene er skikkelig PITA. I utgangspunktet så skal det være nok å gå inn i det grafiske oppsettet og åpne porten der, men jeg har selv opplevd at for enkelte av "standard portene" (21, 80 osv) må man i tillegg inn på ruteren via telnet. I enkelte tilfeller fungerte det ikke likevel. Hos NGT kan du bare glemme å få hjelp hos vanlig kundeservice. De vil henvise deg til en betalsupport sak som koster MYE penger.

Det jeg endte opp med å gjøre var å kjøpe meg en egen ruter og sette denne i bridge med NGT sin. Det gjøres så enkelt at du går inn i webgrensesnittet til NGT ruteren og velger "koble ned linje". Så logger du deg på din egen ruter og legger inn brukernavn/passord fra NGT under innstillingene for internett (PPPoE i mitt tilfelle om jeg ikke husker feil). Så er det bare å restarte ruteren din og du er på nett igjen. Da gjøres alle portforwardinger i din egen ruter og NGT boksen fungerer som et modem :cool:

Beste jeg har gjort noen gang hvertfall.

Når det gjelder server så kan absolutt anbefalle guiden til Del her på forumet. Har selv fulgt denne og er kjempefornøyd :)

Lenke til kommentar

Telnet er tilkoblig til ruteren via kommandolinje. Start -> kjør -> skriv "cmd" + enter -> så skriver du "telnet <ipadresse til ruteren>" + enter (f.eks "telnet 10.0.0.1" ).

Jeg kjøpte meg en 3com 108mbit trådløs ruter, men vil tro at hvilken som helst vil gjøre jobben :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...