Gå til innhold

Generell kjøling, ett par spørsmål

Frenny

Anbefalte innlegg

Hei,

Har ett par spørsmål ang. kjøling i PC-en min, er veldig skeptisk!

En venn av meg satte sammen PC-en for meg for ca 5mnd siden, og jeg har ikke lagt merke til dette 'bråket' før nå, men før jeg flyttet sto PC-en lengre unna og plassert annerledes så for alt jeg vet kan det har vært sånn hele tiden.

Men uansett, bråket fra vifter (vil jeg tro?) stiger i forhold til hva jeg gjør med PC-en, eller hvor mye. Alt fra om PC-en bare står på og jeg er AFK, eller om jeg spiller f.eks WoW eller redigerer filmer. PC-en går fra mer eller mindre lydløs til å høres ut som ett jetfly :p

Når jeg kjenner litt på skjermkortet og PSU'n så er de ganske varme - ikke for varme til å ta på, men rimelig varme. Kjenner ikke noe særlig varmluft fra cpu vifta, men det er vel ikke sikkert man skal kjenne noe varmluft derfra?

Om komponenter er av interesse, inneholder den dette;

1,00 STK 332660 NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm

Fan, 12-17dBA, 4xSATA, 2xPCI-E, 20/24pin

1,00 STK 321030 Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI,

Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16

1,00 STK 331906 AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2,

2MB, BOXED m/vifte

1,00 STK 331767 XFX GeForce 8800GTS 560M 320MB XT GDDR3,

PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP, 560/1700Mhz

Limte bare inn det jeg trodde var relevant, om det er mer som burde vært listet så si gjerne ifra :)

Ethvert tips og råd tas imot med stor takk!

Tusen takk på forhånd,

mvh

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Last ned SpeedFan (google it) for å regulere viftene i kabinettet.

Last ned CoreTemp for å sjekke temperaturene på CPUen din (du kan bruke nTune for å finne ut temp på hovedkort).

Skru viftene litt ned i SpeedFan, se hva som skjer med temperaturen og om det kunne vært en ok løsning.

Hvis ikke så vet jeg at Boxed-viften til Athlon X2 suger, så du bør kanskje bytte denne til en annen kjøler. Får mye ok greier for et par hundre kroner. OCZ Vendetta f eks.

Hvis du sliter med høye temperaturer spinner viftene lett opp, kanskje du bør ha en til kabinettvifte i PCen din? Har den vifte både foran og bak?

Lenke til kommentar

Jeg ser at din Fan1 kjører på 5100 RPM. Regner med du hører det godt, ja! :D

Hvis du skrur ned på Speed01 slik at det blir mer akseptabelt, så prøver å kjøre noen tunge programmer (spill, videokonvertering, eller hva enn du bruker PCen til som er mest krevende).

Så alttabber du ut til coretemp og leser av temperaturen der. Hvis den er høyere enn 65 når du bruker den på fullt ("load") så bør du nok oppgradere kjølingen din litt.

Det finnes mange gode alternativer til den (i mine øyne) litt shabby kjøleren som AMD gir deg med prosessoren din.

Gode eksempler er:

https://prisguiden.no/product.php?productId=86708

eller:

https://prisguiden.no/product.php?productId=93109

Det fins selvfølgelig bedre og dyrere vifter, men tror de der møter ditt behov ganske bra.

Hvis du åpner kabinettet ditt på siden, faller temperaturen drastisk da?

Hvis nei er CPU-kjølingen din et stort problem.

Hvis ja, er luftflyten gjennom kabinettet ditt et stort problem.

Håper det hjalp litt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...