Gå til innhold

Lystgass, hvordan få ut lystgassen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor i helvete vil du innhalere lystgass? Høres ut som om du er retard nok fra før, få heller fastlegen din til å skrive ut en resept på Valium.

Var det derimot helium du tenkte på, dvs. gassen som er i ballonger og gir smurfestemme er det fullt mulig å få kjøpt på flasker.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
CO2 er ikke farlig så lenge du ikke stenger deg selv inne i et rom, og bytter ut all luften med co2.

Faktafeil.

Når man er innestengt i et trangt rom uten lufting vil CO2 forgiftingen ta livet av deg lenge før du går tom for o2.

Skal se om jeg finner kilde etterpå

edit: Her er EN kilde:

http://www.inspect-ny.com/hazmat/CO2gashaz.htm

Konsentrasjoner på 5% CO2 i "vanlig luft" er giftig. Hvor mye CO2 man tåler er avhengig av nivået av hvor mye O2 det er i luften. Ved CO2 forgifting risikerer man bl.a. lungeemfysem som kan føre til såkalt sekundærdrukning. Lungnee dine fylles med væske og du drukner i dine egne kroppsvæsker.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Nja, et vanlig "utpust" inneholder jo nesten 4.5% co2, og man kan oppholde seg i luft med 4% co2 i opptil en uke i strekk uten problemer. Det var kansje litt feil skrevet, men med tanke på at vanlig luft inneholder 0.02 til 0.03% co2, vil jeg definere over 5% som å "bytte ut luften med co2", siden man kan leve på "utpust" i en uke uten å bli forgiftet. Med tanke på at co2 er tyngre enn luft, og har en tendens til å fortrenge oksygen, hadde du blitt kvalt av mangel på o2.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

CO2-patroner brukes bl.a i brusmaskiner (CO2 er den kjemiske formelen til kullsyre, det som får brus til å bruse). Jernia selger denslags. CO2-patroner brukes også i spesielle dekkoppblåsere for sykkel, en erstatning for sykkelpumper. Jeg har sett sånne dekkoppblåsere på Biltema. I NRKs klassiker "Fysikk på roterommet" ble CO2-patroner brukt for å lage en effektiv rakettbilmodell.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fysikk_på_Roterommet

http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/5856766.html (noen få Fysikk på roterommet-episoder)

Lenke til kommentar

Problemet ved innhalasjon av CO2 er at du fyller lungene med 100% CO2.

Når da lungene tar opp CO2en før de tar opp oksygen så kan innhalasjon av dette fort bli det siste du gjør.

At noen overlever første gangen er ikke dermed noen garanti for at man overlever neste gang.

Lenke til kommentar
Problemet ved innhalasjon av CO2 er at du fyller lungene med 100% CO2.

Når da lungene tar opp CO2en før de tar opp oksygen så kan innhalasjon av dette fort bli det siste du gjør.

At noen overlever første gangen er ikke dermed noen garanti for at man overlever neste gang.

Jeg gjorde det to ganger på rad, svimte av begge gangene. Haha, var ganske vilt, og jævli ekkelt etterpå når jeg fikk vite at jeg kunne daua...

Jeg gjør det ikke igjen for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Tror ikke det er så farlig som folk her inne skal ha det til...

Man trenger en dispenser for å ta ut gassen av kapslene.

Neida! Du legger kapselen inni en ballong med tuten ut av ballongåpningen. Så tar du noe skarpt, en spiker feks, og slår hull på toppen så det begynner å sive ut gass. Gjerne med en brå "fusj" lyd, så kniper du igjen ballongen og lar den fylle seg med deilig gass som skal gi deg en reise til den 'andre siden'!

Enjoy!

Men alt med måte..

Lenke til kommentar

Patronene på jernia til "kremmaskiner" er lystgass (N2O) ja og ikke CO2.

Lystgass kan innhaleres som et rusmiddel og er helt ufarlig.

Farene med slike lystgasspatroner er at hvis man inhalerer det direkte fra patronen og ikke tar det f.eks ut i en ballong først kan man få frostskader pga at gassen blir veldig kald når den kommer ut.

I tillegg kan det være farlig å puste ren lystgass for lenge fordi man da ikke får i seg oksygen og kveles (tannleger, ol. blander f.eks oksygen inn i lystgassen sin for å kunne puste det over lengere tid). Så man burde vel ikke ta noe mer en f.eks ca 5 pust eller noe.

Hvis lystgass hadde vært noe farlig ville ikke f.eks tannleger ha brukt det.

her er litt om lystgass som rusmiddel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrous_oxide#Recreational_use

Hvordan du åpner de vet jeg ikke helt men det kan kansje funke med en slik sykkelpumpe sak for slike patroner som man bruker til å pumpe opp sykler med. Bare ikke pust gassen fra disse sykkelpatronene da de mest sansynelig er CO2.

PS:

Ikke bruk lystgass beregnet til bil da det ofte er blandet inn andre gasser i denne nettop for å hindre slik "missbruk"

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

En kremdispenser er det du trenger. :thumbup:

Får vel kjøpt en del patroner ganske billig på Ebay.

Lenke til kommentar
Patronene på jernia til "kremmaskiner" er lystgass (N2O) ja og ikke CO2.
Det er det, ja. Har ikke sett at de har hatt noen slags gasspatroner på Jernia. Men så har jeg ikke sett etter det heller da.

Hørtes bare så usansynlig ut at Jernia skulle selge lystgass...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...