Gå til innhold

USA og det internasjonalet samfunnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva i huleste?

addressen hit er diskusjon.no, hvis dere har glemt det :)

Jeg syns USA fokuserer alt for mye på krig og sitt militær.. hadde de brukt like mye penger på å faktisk fange terrorister i landet sitt hadde problemet vært løst.

og siden dette er diskusjon.no, og trådstarter spurte oss om å diskutere, foreslår jeg vi gjør det :)

Endret av gravitic
Lenke til kommentar

Ett åpningsinnlegg som egentlig ikke helt legger opp til debatt. Som bare vitner om at visse personer har fått en problemstilling og vil at vi skal svare for ham.

Men very well. De har (hatt i mange år) en utenrikspolitikk som skaper mye fiender og hat mot seg. Resultatene ser vi jo tross alt i Al-Quaida, 9/11 og WTC-bombingene. Og nå fører de en global terrorkrig samt er involvert i to nasjoner som ikke har hatt den store framgangen på mange år, samtidig som motstanden mot resten av NATO og europa øker ettersom USA og Storbrittania basicly har tvingt flere vestlige makter inn i disse krigene.

De har ett oljekonsum som er off the charts og med Kina i kraftig økonomisk vekst fyker prisene gjennom været. Peak Oil og OPEC står vel også delvis ansvarlig her. Tviler jeg ikke på.

De risikerer å miste deres hegemonstatus om ikke altfor mange år og miste sin posisjon som eneste supermakt.

Nå burde vel gutten ha nok til lage en liten oppgave.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Takk gravitic!

Jeg mener USA stadig trekker seg ut av den internasjonale politikken, og ikke er like inkluderende som de var før. Noe å bekymre seg for?

Samtidig står de ovenfor en enorm vanskelig oppgave med Irak krigen?

Lavere inflasjon? Hvorfor?

Jeg er bare interessert!

Endret av fender91
Lenke til kommentar

USA trekker seg ut av den internasjonale politikken? På ingen måte, de stadfester i større grad sin posisjon. Hvis du refererer til FN. Så viser de hva slags makt de besitter når FN ikke klarer å være ett virkemiddel for å få støtte for sine kampsaker.

Afghanistan, Irak, våpenskjoldet. De stedfester sin posisjon som hegemon og supermakt i den internasjonale arenaen og trekker seg på ingen måte ut. Samtidig har de en finger med i spillet de fleste andre steder.

De står ovenfor en veldig stor oppgave med Irak ja. Det er dyrt, koster betydelig mye ressurser og Irak er ikke i nærheten av å være stabilisert. Oppvåkningen blant de regionale militsene har ført til hakket bedre situasjon. Men er ikke lojale mot myndighetene, derimot de lokale stammene. Så hvis man skulle slå ned opprørsceller, vil man fortsatt risikere at de vender seg mot myndighetene, slik de veldig ofte gjør.

Lenke til kommentar

Det store problemet USA står ovenfor i det internasjonale samfunnet er vel imaget sitt.

For deres egen del så er vel økonomien, Irak og Afghanistan problemene.

PS: Åpningsinnlegget hadde oppfordret litt mer til debatt om trådstarter hadde begynt med å nevne hva han mener er problemene USA står ovenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...