Johnx Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg vil kjøpe en ny 512mb ram og jeg har en DDR DIMM PC3200 fra komplett. Jeg har lyst til å kjøpe en twinmos 512 PC3200(koster bare 20kr mer!) Bør jeg kjøpe samme DDR DIMM eller prøve en twinmos 512? Lenke til kommentar
glaserud Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Det kvitter egentlig, hvis du skal bruke de sammen, siden RAM-bankene normalt sett synkroniseres etter den treigeste RAMen. (Så 512 "rask" RAM + 512 "sein" RAM = 1024 "sein" RAM). Så lenge ikke den andre RAM-typen gir deg stabilitetsproblemer og TwinMos ikke gjør det, så kvitter det. Jeg ville dog brukt de 20 på TwinMOS, men det er nok fordi jeg er litt hardwarehore. Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Det kvitter egentlig, hvis du skal bruke de sammen, siden RAM-bankene normalt sett synkroniseres etter den treigeste RAMen. (Så 512 "rask" RAM + 512 "sein" RAM = 1024 "sein" RAM). Så lenge ikke den andre RAM-typen gir deg stabilitetsproblemer og TwinMos ikke gjør det, så kvitter det. Jeg ville dog brukt de 20 på TwinMOS, men det er nok fordi jeg er litt hardwarehore. Så du mener jeg kan kjøpe en twinmos sammen med min gamle DDRDIMM, da gjør jeg det! Mener du at DDR DIMM er sein minne? Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Begge typene er DDR DIMM... Jeg kjøpte den på komplett og den het bare DDR DIMM ! Lenke til kommentar
jevel Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Bare for å grave litt ekstra; hva skal du med 1GB minne? -KJ Lenke til kommentar
TRS Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 kansje han bruker en del tunge programmer eller lignende....... men.....bedre føre var..... Lenke til kommentar
jevel Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Jeg bruker mange tunge programmer og ser svært liten nytte av 1GB minne. (Har to PCer her, en med i845GE + 512MB minne, og en med E7205 + 1024MB minne, men ser svært liten ytelsesforskjell i "vanlig" bruk.) -KJ Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Begge typene er DDR DIMM... Jeg kjøpte den på komplett og den het bare DDR DIMM ! Den TwinMOS-brikka er også en "DDR DIMM". Vil du vite mer; les her. (Gidder ikke skrive ting på nytt og på nytt) Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 8. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2003 foreksempel på spill. blir det ikke mindre lagging å sånt da? Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 8. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2003 For det er jo lurere å kjøpe to 512 eller en 512 og en 256 ikke sant? Men spørsmålet er: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl passer disse sammen? Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 8. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2003 Begge typene er DDR DIMM... Jeg kjøpte den på komplett og den het bare DDR DIMM ! Den TwinMOS-brikka er også en "DDR DIMM". Vil du vite mer; les her. (Gidder ikke skrive ting på nytt og på nytt) På komplett.no står det rammen min kommer fra OEM? Er det et merke eller produsent? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 bf1942 trenger mye minne (har 7og et eler annet nå og da hakker det ikke) Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 På komplett.no står det rammen min kommer fra OEM? Er det et merke eller produsent? OEM er en betegnelse på komponenter hvor den egentlige produsenten er rimelig interessant. F.eks om HP skal lage en ferdig pc, så kjøper de inn alle komponentene i OEM-utgave. De får da ikke noe fancy innpakning, andre garantibetingelser og ikke minst; lavere priser. Eller Intel som har to "utgaver" av prosessorene sine; en BOXED, som selges til privatpersoner, og OEM til produsenter/montører. Når det da står OEM på de rambrikkene, så betyr det kort og godt at produsenten er ukjent. Her det er pris som er viktig, ikke kvalitet/produsent osv. Ett annet ord man kan bruke er NoName. Slike NoName-produsenter kjøper inn DRAM-chiper (de små sorte chip'ene på minnebrikka) på spotmarkedet, og her det KUN pris som betyr noe. Ekstra kvalitet, overklokkingspotensiale osv osv er uinteressant, hvilket betyr at du nær sagt kan få hva som helst. Du KAN være heldig å få en brikke produsert med bra chip'er, men det er nok mer sannsynlig at du er "uheldig" og bare får "vanlige" billig-chiper. Dette vil igjen gi seg utslag i at brikkene kanskje ikke vil la seg klokke like langt, være mer ustabile, gi bit-feil oftere osv. Legg merke til at jeg bruker uttrykk som "kanskje", "kan føre til" osv. Jeg gjør dette, siden du egentlig kan hva som helst når du kjøper slike rambrikker. Brikker merket med "Orginal" er hakket bedre, men det er ikke mange kronene du skal gå opp før du kommer opp på mer annerkjente produsenter som f.eks TwinMOS, Crucial osv som definitivt er å foretrekke framfor OEM/NoName/"Orginal". Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Jeg måtte vært heldig, jeg så nettopp på rammen og der sto det Twinmos! :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå