Gå til innhold

har produsenter egne blitssko?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Canon, Nikon og Pentax (tror jeg) bruker alle variasjoner av ISO 518:2006-blitsskoen.

Sony har vel arvet noe proprietært fra Minolta.

Oly & co. vet jeg ikke.

(mao. er alle ulike)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Død over alle som ikke bruker ISO-typen!

(Død var kanskje voldsomt. Mild smerte holder.)

Jeg syns i hvert fall det er greit å kunne bruke alle mulige blitser og blitsutstyr på kameraet og setter pris på at de fleste produsentene bruker samme standard.

Lenke til kommentar
hehe - ja dette er vel baksiden av å tviholde på patenter.

I stedet for å betale for å bruke en eksisterende duppedings, så lager de en avart som de i sin tur tar patent på. Genialt

Ikke akkurat.

Minolta, nå Sony, sin blitz-sko er laget for å brekke.

Hvis du for eks. mister kamera med blitz i betonggulvet, så vil ikke hele søkeren og hele blitzen gå adundas. Det finnes det rimelig mange historier om, men ikke mange med Minolta sin blitz-sko.

Skoen på blitzen knekker først, og reddet i sin tid ett Dynax 9 hus jeg hadde, da blitzen fikk ett kraftig slag. (Slag som i en på tryne, ikke dårlig hjerte.)

Det hele kostet 125,- å reparere, og kan gjøres av forbruker.

Ikke søren om jeg ønsker meg noen ISO-sko nei!

Hva vil du helst ha: Ødelagt hus og blitz, eller en ødelagt blitz-sko?

Lenke til kommentar

Olympus bruker også skikkelig standard kvalitet. Problemet er at måten blitzen snakker med kameraet på ikke er standard så hvis man ikke har en blitz som er spesielt laget for kameraet så blir det stort sett manuell eller helt enkel automatisk eksponering.

Lenke til kommentar
Ikke søren om jeg ønsker meg noen ISO-sko nei!

ISO-stanadrden definerer ikke styrken på skoen, men den sentrale kontakten og størrelsen på sporet. Grunnet ønske om bedre styring av kamera og blits, slik at kameraets programmer akn styre blitsen og at objektivinfo kan vises i blitsen, har de enkelte produsenter vært tvunget til å utvide standarden for å få nok info mellom kamera og blits. Basisfunksnonene er dekket av ISO-standarden og håndteres på tvers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...