Khalifen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Nå er forskjellene mellom en skredder, og fabrikkene der mye av klærne lages ganske stor. De store fabrikkene er ment for å effektivisere arbeidet, og ofte tas det lite hensyn til arbeidsforhold og lønn. Merkene betaler lite for det arbeidet, men selger det samtidig dyrt. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Nå er forskjellene mellom en skredder, og fabrikkene der mye av klærne lages ganske stor. De store fabrikkene er ment for å effektivisere arbeidet, og ofte tas det lite hensyn til arbeidsforhold og lønn. Merkene betaler lite for det arbeidet, men selger det samtidig dyrt. Det er sant. Men du skal se hvor vanlige skreddere er i Kina du Lenke til kommentar
Homme Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Verste er at nesten alt lages i Kina uansett. Så hvem skal bestemme hva som er ekte og ikke? Skjønner ikke hvordan folk fortsatt tror at det meste av designerklær fortsatt produseres i Kina, da ville jeg virkelig tatt en titt inn i klesskapet. Og hvem som bestemmer hva som er ekte eller ikke? Kanskje den med opphavsretten til plagget og som ikke driver med kriminalitet? Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Uten å tenke på loen eller ikke, men i hvor stor grad tror du at man egentlig har opphavsretten på svarte bukser:P Eller en svart dress. Lenke til kommentar
Homme Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Nå ble det faktisk plagg med logo som ble kommentert. Lenke til kommentar
Homme Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Det jeg kan si helt 100% sikkert, er at ingen merkeklær er verdt penga de koster. Kanskje sitte på litt mer kunnskaper før du uttaler deg så dramatisk? Alt sys av de samma barna i de samme råtne fabrikklokalene, alt sys av samme stoff. Samme kommentar som over, men anbefaler deg å sette deg inn i stoffbruk, f.eks du vet at bomull ikke bare er bomull, men mange forskjellige varianter? F.eks chasmieren som HM bruker, er på langt nær like god som chasmieren til et mer high-end label. Og det er kjedene som er dårligst når det kommer til barnearbeid og arbeidsvilkår generelt, da de prissetter kvantiet høyere enn kvalitet. Er ingen barnearbeider som hadde klart å sydd for f.eks Bottega Venetta (som sys i Italia). En dress er hovedsakelig laget av fin ull og samme hvor du kommer fra er ulla stort sett utvinnet på samme måten. De er også laget av helt vanlig fin ull. Tror du burdte sette deg inn i hva ull faktisk er og hvordan det blir utvinnet, er stor forskjell på ullen på HM (husker ikke hvordan ull de bruker) og f.eks shetlandsullen som Lyle&Scott bruker. Og kvaliteten på en dress handler ikke bare om materialet som er brukt, men sømmene og kanskje først og fremst hvor mange deler den er bygd opp av. En dress fra HM er på rudt 30-40deler, mens en dress fra Jil Sander er oppi rundt 270. Endret 21. mai 2008 av Homme Lenke til kommentar
thrice Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 For min del er fake tacky, ikke bare fordi det er fake i seg selv, men også fordi det som oftest lages fake av de mest tacky klærne. Logoflash er ikke kult uansett. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det jeg kan si helt 100% sikkert, er at ingen merkeklær er verdt penga de koster. Kanskje sitte på litt mer kunnskaper før du uttaler deg så dramatisk? Alt sys av de samma barna i de samme råtne fabrikklokalene, alt sys av samme stoff. Samme kommentar som over, men anbefaler deg å sette deg inn i stoffbruk, f.eks du vet at bomull ikke bare er bomull, men mange forskjellige varianter? F.eks chasmieren som HM bruker, er på langt nær like god som chasmieren til et mer high-end label. Og det er kjedene som er dårligst når det kommer til barnearbeid og arbeidsvilkår generelt, da de prissetter kvantiet høyere enn kvalitet. Er ingen barnearbeider som hadde klart å sydd for f.eks Bottega Venetta (som sys i Italia). En dress er hovedsakelig laget av fin ull og samme hvor du kommer fra er ulla stort sett utvinnet på samme måten. De er også laget av helt vanlig fin ull. Tror du burdte sette deg inn i hva ull faktisk er og hvordan det blir utvinnet, er stor forskjell på ullen på HM (husker ikke hvordan ull de bruker) og f.eks shetlandsullen som Lyle&Scott bruker. Og kvaliteten på en dress handler ikke bare om materialet som er brukt, men sømmene og kanskje først og fremst hvor mange deler den er bygd opp av. En dress fra HM er på rudt 30-40deler, mens en dress fra Jil Sander er oppi rundt 270. Tror du burde lese innlegget mitt om igjen. Det relevante var ikke å diskutere de forskjellige ulltypene, men at ingen dress er verdt over 10 000 kroner, uansett hva den er laget av. Europa's klesmarked lever i en stor illusjon. Vi har satt mote på en ekslusivitets-pedestall der vi tar det for gitt at klær i god kvalitet er svindyrt. Drar du til Kina (der jeg fikk denne åpenbaringen) - et land som har dobbelt så mange innbyggere som hele USA og Europa sammenlagt, så ser du at dette er helt annerledes. Ingenting er bedre enn en skreddersydd dress, det er unektelig, og der kjøper alle det. Det gjorde man i vår del av verden også. Det var ingen masseproduserte ferdig-dresser for 150-200 år siden, da fikk man alt skreddersydd. Det er trist at det har tatt en så tragisk vending mot et rasjonalisert marked. Fra nå av kommer jeg aldri til å kjøpe en skjorte på Dressmann noensinne igjen. Sparer heller opp til en Hong Kong tur og handler årets klær der. Lenke til kommentar
Homme Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Har aldri vært kritisk til skreddersydde dresser fra østen, heller tvert i mot. Men viss du sammenligner en skreddersydd dress fra en lokal skredder i Kina opp mot skredderne til flere av high-end labelsene, så vil du fort merke en stor forskjell på dem, selv om begge er skreddersydd. Og det var litt av poenget mitt, det som ofte utgjør høye priser er stoffkvalitet og skredderkvalitet. Og de færreste high-ends labelsene masseproduserer dresser Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 For de som kan litt da, og vet det er forskjell på H&M og Lyle&Scott, er det jo helt klart kvalitetsforskjell på en skreddersydd dress du får hos en som bare drar deg inn fra gaten i Kina, og en skreddersydd dress hos Domenico Vacca... Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 er det jo helt klart kvalitetsforskjell på en skreddersydd dress du får hos en som bare drar deg inn fra gaten i Kina, og en skreddersydd dress hos Domenico Vacca... Nei. Bare fordi det er et italiensk navn? Hva tror du er kvalitetsforskjellen da? Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Du har ikke vurdert briller, kanskje? Hvis du leser hele tråden, istedenfor å svare på siste innlegg for å øke ant. poster, hadde du kanskje fått med deg litt informasjon om stofftyper og kvalitet på de forskjellige stoffene... Bomull er ikke bomull... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Å kjøpe "fake" klær er ikke bare strebersk, men man støtter i alle tilfelle kriminalitet - piratvirksomhet er kjent for bl.a. finansiere terrorisme. Det er ikke noe jeg villig gjør for å spare en hundrelapp eller tre. En kuriositet: Pengene ligger i veska Låser og annet metall kommer fra Italia eller Kina, glidelåsene fra Japan, fôret fra Korea, broderiene fra Italia, India eller Nord-Kina, skinnet fra Korea eller Italia - og håndveska settes først sammen i Kina, så i Italia. Luksusmerkene vil for all del unngå merkingen «Made in China». Ett av motehusene får ei ferdig veske produsert i Kina - bortsett fra håndtaket. Når forsendelsen med vesker ankommer Italia, settes det italienskproduserte håndtaket på, og motehuset kan dermed selge veskene med merkelappen «Made in Italy». Den samme metoden brukes på luksuriøse sko: Overdelen lages i Kina, mens sålene blir satt på i Italia slik at skoene kan selges som italienske. En produsent av luksusvesker er mer rett fram: Når de ferdigproduserte veskene ankommer Europa, rives merkelappene med «Made in China» ut og lapper med «Made in Italy» eller «Made in France» sys inn, skriver Thomas. ... så at produksjonsland eller merkelapp er fullstendig avgjørende for kvaliteten, er det vel grunn til å tvile på. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Louis Vuitton Shoe Factory Ingen kinesere å skue her... http://www.youtube.com/watch?v=KGm8egzGiPY Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Louis Vuitton Shoe FactoryIngen kinesere å skue her... http://www.youtube.com/watch?v=KGm8egzGiPY Det gjelder ikke bare skofabrikken. Louis Vuitton håndlager alt. LV blir laget av proffe håndtverkere, som klipper, lager og syr absolutt alt selv. Det eneste de har, er mål... Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Om jeg kjøper merke produkter så er eneste grunnen at det er billigere. Jeg bryr meg fint lite om merker, fake eller ikke, så jeg kjøper ikke fake solbriller det står dior på bare fordi det står dior. Da kjøper jeg solbrillene fordi de er fine og passer, og hadde kjøpt dem uavhengig hvilken logo som hadde stått på. Da jeg i tillegg for tiden bor i Asia, med hyppige reiser til Malaysia, Indonesia, Thailand, Vietnam etc har tilbudene på fake ting vært mange, og hvis jeg kjøper er det kun fordi jeg liker varen og fordi det er utrolig mye billigere enn andre varer. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Om jeg kjøper merke produkter så er eneste grunnen at det er billigere. Jeg bryr meg fint lite om merker, fake eller ikke, så jeg kjøper ikke fake solbriller det står dior på bare fordi det står dior. Da kjøper jeg solbrillene fordi de er fine og passer, og hadde kjøpt dem uavhengig hvilken logo som hadde stått på. Da jeg i tillegg for tiden bor i Asia, med hyppige reiser til Malaysia, Indonesia, Thailand, Vietnam etc har tilbudene på fake ting vært mange, og hvis jeg kjøper er det kun fordi jeg liker varen og fordi det er utrolig mye billigere enn andre varer. Hvis du bor der og vet hvilke forhold mange arbeider under da, så støtter du barnearbeid, trafficing, terrorisme og andre virksomheter ved å kjøpe varene de produserer... Tenker på fake Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Om jeg kjøper merke produkter så er eneste grunnen at det er billigere. Jeg bryr meg fint lite om merker, fake eller ikke, så jeg kjøper ikke fake solbriller det står dior på bare fordi det står dior. Da kjøper jeg solbrillene fordi de er fine og passer, og hadde kjøpt dem uavhengig hvilken logo som hadde stått på. Da jeg i tillegg for tiden bor i Asia, med hyppige reiser til Malaysia, Indonesia, Thailand, Vietnam etc har tilbudene på fake ting vært mange, og hvis jeg kjøper er det kun fordi jeg liker varen og fordi det er utrolig mye billigere enn andre varer. Hvis du bor der og vet hvilke forhold mange arbeider under da, så støtter du barnearbeid, trafficing, terrorisme og andre virksomheter ved å kjøpe varene de produserer... Tenker på fake Angående det landert jeg for tiden bor i, så er det et veldig godt utviklet land, og jeg er rimelig sikker på at det ikke finnes barnearbeid eller andre slags den type arbeidsforhold her. Jeg støtter på ingen måte barnearbeid, trafficing, eller terrorisme, og kjøper veldig sjelden fake produkter. De gangene jeg faktisk har kjøpt har jeg faktisk ikke tenkt over dette, noe jeg kanskje burde ha gjort. Men det jeg har sett og da tenkt over er hvor glade de fattige selgerne blir, som også lever og jobber under slitsomme forhold. Endret 22. mai 2008 av Noteknekk Lenke til kommentar
Lubbne_Ludde Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg liker ikke fake klær eller vesker, heller ikke dem som kjøper. Altså, da mener jeg ikke at jeg ikke at jeg dømmer personligheten dems ut i fra om dem kjøper fake klær eller ikke. Bare liker ikke at folk støtter produksjonen av fake klær rett og slett. Det ender som oftest bare i at det på en måte "ødelegger" ryktet til det "utvalgte" merket. Merket mister på en måte litt status, eller noe slikt. Noe i den duren er det vartfall. Solbriller går sånn helt ok i nøden. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Ludde, Sant som du sier. Har hørt rykter om at det klassiske Burberry-mønsteret ikke er godkjent som dresskode en del steder i England, siden "chavs" har et utbredt bruk av fake Burberry. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå