Gå til innhold

Problemer med varmt skjermkort ?

Anbefalte innlegg

Heisann

Først og fremst, jeg har dessverre særs liten peiling på pc :)

Har i det siste opplevd problemer når jeg spiller COD 4. Spillet fryser etter en tids spilling (varierer fra 30min til 1-2 timer). Noen ganger kommer jeg meg ut i task manager og får avsluttet spiller, men i 90% av tilfellene må jeg ta en hard reboot.

Lurer felt på hva som er problemet, har spillt i mangen mnd nå, er kun i det siste problemet har dukket opp.

Bekjende sier det kan ha noe med temperaturen på skjermkortet, det blir for varmt. Temperaturen ligger på ca.73 c. Har lastet ned PC Wizard 2008, her kommer det opp temperaturene, og noe jeg stusse på er at GPU fan står på 17% ? Har snakka med et par andre, dem sier at hos dem står den på 100%.

Har så lastet ned Riva Tuner, og setter CPU viften til 100%. Dette fungerer i Windows og temperaturen går ned til 64 c.

Problemet er at med en gang jeg starter spillet (cod 4) eller x-fire, ja da går viften ned til 17% igjen :hmm:

Noen tips, andre ting jeg kan prøve ut ?

Utstyret er :

Intel core 2 Duo E6300

2 GB Ram

Nvidia Geforze 7900 se

Takker for alle innspill ! Er rimelig frustrert nå....

Endret av azazelez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm, okay. Så da er det kanskje ikke temperaturen som er problemet. Andre forslag ? Skulle jeg kanskje ha postet i en annen kategori ?

EDIT : Kan også nevnes at jeg har prøvd å reinstallere spillet uten bedring.

Endret av azazelez
Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort har du?

Prøvd å oppdatere drivere?

Det kan naturligvis være temperaturen (selv om 74grader ikke er direkte høyt), men i første rekke så ville jeg tippet på noe annet.

Du er sikker på at temperaturen ikke sniker seg høyere under belastning. Husk at den kan synke flere titals grader på få sekunder om den ikke blir belastet, så holder ikke alltid bare å slukke spillet og så lese av temperaturen.

Lenke til kommentar

Hovedkortet er Asus P5B.

Sliter litt med å finne et sted hvor jeg kan oppdatere driverene.

Skal forøke å finne ut om temperaturen stiger noe voldsomt under spilling.

Har også lest at flere har problemer med x-fire, kan jo være, men nå har jeg brukt x-fire og cod i mangen mnd uten problem. Derfor jeg er litt lost.

Lenke til kommentar

Nå hold det i 5 min :ermm:

Kom meg heller ikke ut i windows. Windows pilen kom frem på skjermen, men bildet var fryst i cod. Lyden fra spillet har jeg fortsatt etter frysen.

Fikk sjekka temperaturen litt før krasjet, og den gikk opp med ca 10 grader, men så da at viften automatisk skrudde seg opp noen prosent.

jeg fatter null...

Lenke til kommentar

Ser nå at temperaturen vandrer fra 75 til 100, nærmer seg vel høyt nå ?

Er det mulig for meg å sette GPU viften på konstant 100% ? Det skulle holde den stabil iallefall. (dersom en peak på 100+ er høyt...)

Lenke til kommentar

Når det går over 90 grader så ville jeg nok blitt litt bekymret ja.

Og da ble det plutselig litt mer sannsynelig at varmen er problemet ja.

Sjekk gjerne etter en del støv på vifta. Blås den gjerne ren, men ikke bruk støvsuger. (aller best er trykkluft på boks)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...