Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Støydemping av SFF data

Anbefalte innlegg

Hei

jeg skal til og bygge meg en SFF fra shuttle og trenger litt tips til og gjøre denne lydløs , ikke dempe lyd , men bli kvit den , ivertfall så langt det lar seg gjøre .

Oppsettet kan ses her :

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=8529

Det er ikke mye plas , det er heller ikke de verste støygivenede komponentene , er hovedsaklig PSU jeg er bekymret over , den kommer med noe jeg vil anta er 2 hissige 60X60 vifter .

hadde det vært plass hadde jeg kjøpt en ferdig passiv kjølt psu , men nå er da ikke livet så lett .

det kan jo hende at der plass til større vifter der , men det beste må jo være og klare og kjøle denne uten vifter , på en eller anna finurlig måte , og her trenger jeg tips .

ellers så er det en heatsink/vifte kjøling på CUP/kabbinettet , denne er 92X92 , denne hadde jeg tenkt og bytte ut med en større 120X120 vifte fra Papst , på 18dB , men alternativer på dette motas med stor takk .

jeg vurderer og å "isolere" med støymatter , men er usikker på om det er plass og om ikke den ikke vil koke over pga lav luft sirkulasjon så jeg tror jeg aventer den til jeg har datan hjemme ( i posten ATM )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linken til oppsettet ditt funker ikke.

Men vil si at dette vil være meget vanskelig da en SFF kasse trenger mer luftflyt enn et vanlig kabinett pga at den kan holde på mindre luft. Dermed blir det raskere oppvarmet. Det er som å sette en 1KW varmeovn innpå 1m3 stort rom. Det tar 3sek på max å få rommet varmt. Mens hvis rommet er 1000m3 så vil det tar 3timer eller 3 dager. Satt litt på spissen.

Men hvis du tar rommmet på 1m3 og setter en vifte som drar innluft og en som dytter ut luft vil det ta lenger tid før rommet vil bli varmt siden den varme luften hele tiden blir byttet ut med kald luft.

Slik at hvis du skal ha det mest muligstille så må du enten flytte varmekildene ut av kabinettet slik at du slipper å ha kraftige vifter som må dra den varme luften ut av kabinettet. Det du gjør for å få varmekilden ut av kabinettet er ikke å hive hovedkort ut på bordet. Men å bruke vannkjøling. Da flytter du varmen vekk fra selve CPU og internt i kabinettet ved hjelp av vannslangene og over på en radiator som er montert en annen plass. Der et par stille vifter drar luften vekk inni et større rom hvor det er større tilgang til kald luft enn inni kabinettet.

Så lenge varmekildene er inni kabinettet og du har kraftige vifter for å holde opp en sikkelig luftflyt i kabinettet som igjen sørger for sikkelige temps så vil det være ekstremt vanskelig å få ned lydnivået på en SFF kasse.

Det og begynne å bygge en lydfelle rundt kabinettet og gjerne en til uten på den igjen vil jeg si dreper poenget med en SFF kasse. Da en SFF kasse skal være lett å ta med seg. Og flere 10kilo ekstra med trekasser og lyd isolering gjør det stikk motsatte.

Ja en stykk radiator vil gjøre nesten det samme men den veier knapt et par kilo og er et flott koprimiss og vil ikke gå utover kjølingen den vil derimot gjøre det stikk motsatte og forbedre den i forhold til luftkjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...