tempozzz Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Litt usikker på om jeg ser det i bios, men dette kommer opp vertfall: IDE primary master (none) IDE primary slave (none) IDE secondary master (samsung hd401lj) IDE secondary slave (none) IDE third master (none) IDE fourth master (none) Drive A (none) Halt On (No Errors) System Information (Press Enter) Noe som må endres på her? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Der er problemet ditt. Det er ingen dvd-rom i biosen din. Bare hardisken. Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 hva må jeg gjøre nå? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 hva må jeg gjøre nå? Trenger litt mer info. Er dette problemet dukket opp nettopp? Fungerer dvd-rom i Windows. Er det en IDE eller SATA DVD-rom? Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Jeg oppdaget ikke dette før nå når jeg skulle formatere maskinen. dvd rommen funker siden jeg har spilt spill med den så. Tror det er en sataII Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Jeg oppdaget ikke dette før nå når jeg skulle formatere maskinen. dvd rommen funker siden jeg har spilt spill med den så. Tror det er en sataII Litt rart at den fungerer i Windows,men at du ikke ser den i bios. Jeg misstenker at det er en innstilling i bios du trenger å gjøre. Ser kabelen på DVD-rommen slik ut? Edit: Eller ser kabelen slik ut? Endret 1. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Det er IDE kabler til dvd rom Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Det er IDE kabler til dvd rom Den IDE-kabelen din,har den uttak for 2 dvd-rom? Hvis den har det,så sjekk at du har rett plugg koblet til. Den ene er master og den andre er slave. Du skal ha master koblet til. Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 jeg har to plugger. Hvordan kan jeg finne ut hva som er master og hva som er slave? Jeg har bare en cd-rom. Kan jeg da ta den kabelen som ligger løs å plugge den i cd-romen nå? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 jeg har to plugger. Hvordan kan jeg finne ut hva som er master og hva som er slave?Jeg har bare en cd-rom. Kan jeg da ta den kabelen som ligger løs å plugge den i cd-romen nå? Prøv den andre pluggen ja og sjekk om den dukker opp i bios. Lenke til kommentar
Darkling22 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Se også hvordan jumperen står. Hvis det er den yterste pluggen skall den være master og den i midten er slave. Og den fargete siden av IDE kabelen skal være mot den røde strømkabelen Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 cd-rommen vises ikke i bios, og den samme beskjeden kommer opp når jeg setter i xp plata. "disk boot failure, insert system disk and press enter" Hva gjør jeg? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Dette med master/slave og jumpere kan være veldig forvirrende. Du kan lese litt her. Kanskje det hjelper deg. Siden du har SATA-hardisk,så trenger du ikke bry deg om det som står om hardisker. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Stjeler tråden kjapt for å slippe å lage en ny tråd, beklager dette men mener dette skaper litt orden når det omhandler nesten det samme. Jeg får ikke bootet ifra CD heller, jeg husker ikke hvilken tast det var for å få opp den menyen hvor man velger hva man skal boote ifra, hvilken av F tastene er dette? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Stjeler tråden kjapt for å slippe å lage en ny tråd, beklager dette men mener dette skaper litt orden når det omhandler nesten det samme.Jeg får ikke bootet ifra CD heller, jeg husker ikke hvilken tast det var for å få opp den menyen hvor man velger hva man skal boote ifra, hvilken av F tastene er dette? På hovedkort av nyere dato,så er det F12 du må trykke for å få opp bootmenu. Hvis ikke er det bare å trykke på DEL og gå i bios og velge boot-rekkefølge der. Lenke til kommentar
Darkling22 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 På mit 780i kort er det Esc som får opp botmenyen. Hatt samme problem tidligere med et bilig HK. Eneste som botet opp maskinen var en gammel Win 98 cd Så legge XP over det igjen. Tungvint, men det virket. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 F12 funka ikke og kom ikke inn i bios igår, da var det ihvertfall ikke bare meg Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) F12 funka ikke og kom ikke inn i bios igår, da var det ihvertfall ikke bare meg Det skal stå i oppstartsbildet hvilken knapp du skal trykke på (trykk flere ganger) for å komme inn i bios. Eks: Push DEL to enter bios setup. Problemet kan også være at tastaturet ikke fungerer i bios hvis det er koblet til med USB. Prøv da å koble til tastaturet i PS/2 inngangen. Endret 2. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Min er en laptop så det er klart. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Tempozzz ! Siden autorun på xp cd,n starter fra Vista - hvorfor kjører du ikke XP installasjonen derfra ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå