Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

boote opp fra cd

Anbefalte innlegg

Har tenkt å formatere stasjoner maskinen min å legge inn xp home edition (har vista nå)

Har vært inne i biosen, å så på boot sequence, så satt jeg alle di 3 til å starte opp fra cd-rom. Setter så inn xp plata men den vil ikke starte opp fra plata, hva må jeg gjøre for å få startet opp fra cd`en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den beskjeden pleier å komme opp hvis cd-en eller dvd-en ikke er av type bootdisk. noe som alle orginale operativsystem skal være. høres utrolig merkelig ut. hva skjer om du putter i plata etter at pc-en er slått på. tenker helt ferdig oppstart. hvis pc-en din står på autokjør så velg run setup eller ka det no heter som kommer opp på skjermen og ta det derfra. skal kunne få opp valg då om du vil installere osv

prøv det først....mulig en ny eller annen driver til cd-rommen' hadde vært på sin plass, men tror ikke det altså...hmm :hmm:

Lenke til kommentar
takker for svar, skal prøve senere i kveld.

Plata er ikke brent, fikk den med en bærbar maskin jeg kjøpte for en 2-3 år siden

Kan det være at den CD-en kun er en gjenopprettingsplate og ikke en full XP installasjon? Det er vanligvis det som følger med ferdigmaskiner.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
1. En driver til CD/DVD-ROM har INGEN betydning for BOOT fra CD. BOOT gjøres lenge før det blir snakk om å laste noen driver.

2. Har du prøvd å boote fra Windows Home-CDen på en ANNEN datamaskin?

jepp, jeg formaterte nettopp min fars bærbar pc med plata, og det gikk bra.

Men min stasjonære maskin vil ikke starte opp fra plata.

Kan det være noen innstillinger jeg må bytte siden maskinen min har vista nå?

Lenke til kommentar

Noen som vet hva jeg må gjøre?

Har som sagt formatert andre maskiner med xp plata jeg har, men min maskin som har vista nå vil ikke starte opp fra plata. Maskinen vil ikke starte opp fra vista plata som fulgte med maskinen og den vil heller ikke starte opp fra xp plata som jeg har. Har vært inne i biosen og sagt at den skal starte fra cd-rom men den vil ikke starte opp fra cd`en. Er det noen andre innstillinger som må til? Gikk jo så greit me de andre maskinene jeg formaterte, de hadde xp fra før av hvis det har noen betydning. Kanskje vista har noen andre innstillinger som må til, ikke vet jeg

Lenke til kommentar
1. En driver til CD/DVD-ROM har INGEN betydning for BOOT fra CD. BOOT gjøres lenge før det blir snakk om å laste noen driver.

2. Har du prøvd å boote fra Windows Home-CDen på en ANNEN datamaskin?

jepp, jeg formaterte nettopp min fars bærbar pc med plata, og det gikk bra.

Men min stasjonære maskin vil ikke starte opp fra plata.

Kan det være noen innstillinger jeg må bytte siden maskinen min har vista nå?

Hva skjer når du legger i xp-cd'n mens du er i Vista?

Tenker på om brenner/cd-rom kunne trenge en firmware oppdatering for å bedre på lesbarheten. Dvs. at plata kan være et grensetilfelle.

Lenke til kommentar

Når jeg er i vista altså på skrivebordet og så setter i plata så kommer det opp en beskjed.

Dette er beskjeden:

"Velkommen til Microsoft Windows xp

Hva vil du gjøre?

:Installere windows xp ( Dette står med svak skrift og det skjer ingenting hvis jeg trykker på den)

:Lære mer om innstallasjonsprosessen

:Utføre flere oppgaver

:Kontrollere systemkompatibilitet"

Alle de andre valgene står med ordentlig skrift og dem kan jeg trykke på.

Da trenger jeg vell ingen oppdatering på cd-romen eller?

Lenke til kommentar

Hvis den fungerer på andre pc'er er det naturligvis ingen feil med XP-cd'en, og fungerer den i OS er det ingen feil med cd/dvd-rom. Dobbelsjekk at boot-sekvens er satt riktig, med din cd/dvd-rom satt som første oppstartsvalg. Du behøver ikke sette harddisker til disabled.

PS: Husk å trykk når det kommer opp "Trykk en knapp for å starte opp fra cd-rom.."

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Har nå fiklet litt med maskinen. Jeg har xp plata i nå, så kom denne beskjeden opp under oppstart.

"DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER"

Hvis jeg trykker på enter kommer bare beskjeden opp på nytt igjen, hva må jeg gjøre nå?

Er ikke xp plata system disk da?

Er på bærbar maskinen nå, hvis noen lurte.

Lenke til kommentar

Jeg får selv "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" hver eneste gang jeg slår på pcen

min, men jeg bare trykker på restart knappen, og da starter den normalt :hmm: Så jeg gjør bare det hver gang jeg skal slå på pcen min jeg, går igrunn greit det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...