Gå til innhold

Diverse bokføringsspørsmål fra en nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen bokføringsspørsmål.

1) Hvis jeg fakturerer noen, og de ikke betaler giroen, men betaler meg cash på gata, skal dette bokføres som alt annet, bare at pengene blir registrert på kontant (kasse) kontoen, i stedet for bank kontoen?

1.5) I så tilfelle, hvordan bokføres dette? Skriver jeg en kvittering på gata på et blankt papir, eller?

2) Jeg jobber med guiding av turister som ikke er merverdiavgiftspliktig. Dette fører jeg da til konto 3100, ikke sant (salgsinntekt, avgiftsfri?)

3) Jeg har prøvd flere regnskapsprogrammer. Men de har forskjellige kontonavn og nummer (og noen har kontoer andre ikke har). Har dette noe å si? Er det en offisiell liste (for eksempel 1920 bankinnskudd i den ene, 1930 i den andre), eller er det noe jeg burde vite om dette?

4) Som firma kommer vi til å få utgifter som: Månedskort til meg på kollektivtransport, betaling av bussselskaper som kjører gjestene jeg guider og litt snask til gjestene (drikke og godbiter) som jeg guider. Hva slags kontoer skal disse utgiftene bokføres til.

Det var noen av spørsmålene :) På forhånd supermasse takk for hjelpa!

Sigbjørn

Endret av Reisegutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke greie på alt du spør om da men...

1: Ja! Alt skal bokføres!

1.5: Hvis du ikke har regningen/giroen for hånden kan du gjøre det, og henge den manuelle kvitteringen sammen med det offisielle bilaget, dvs. giroen.

2+3: Det er det andre som sikkert vet mer om enn meg her her. I de fleste regnskapsprogram jeg har vært innomm kan du endre og/eller opprette de riktige kontonumrene selv, i andre er det snakk om interne kontoer og eksterne (som altså rapporteres!)

4: Dette er jeg også litt usikker på, men i gamle dager var det noe som het "utgift til inntekts erhvervelse".

Lenge siden jeg var innvolvert i den siden av vår bedrift og er nok ikke helt oppdatert på området, men kjenner som sagt flere her som helt sikkert kommer til å hjelpe deg videre med sine kunnskaper etterhvert bare tråden ble bumpet! ;)

Lykke til! :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har noen bokføringsspørsmål.

1) Hvis jeg fakturerer noen, og de ikke betaler giroen, men betaler meg cash på gata, skal dette bokføres som alt annet, bare at pengene blir registrert på kontant (kasse) kontoen, i stedet for bank kontoen?

Det skal bokføres som innskudd kasse ja

1.5) I så tilfelle, hvordan bokføres dette? Skriver jeg en kvittering på gata på et blankt papir, eller?

Du kan kvittere rett på bilaget som du gir til kunden og på det bilaget du beholder selv som bokføringsbilag. Bokføres debet kasse (1900) og kredit inntekstposten (3100)

2) Jeg jobber med guiding av turister som ikke er merverdiavgiftspliktig. Dette fører jeg da til konto 3100, ikke sant (salgsinntekt, avgiftsfri?)

høres helt riktig ut det :thumbup:

3) Jeg har prøvd flere regnskapsprogrammer. Men de har forskjellige kontonavn og nummer (og noen har kontoer andre ikke har). Har dette noe å si? Er det en offisiell liste (for eksempel 1920 bankinnskudd i den ene, 1930 i den andre), eller er det noe jeg burde vite om dette?

Det kommer nok litt an på hvor gamle programmene er... det er norsk standard på kontonummer.. men skal du kun bruke det selv og ikke ha det til revisor til revidering er det ikke så viktig. Og navn på kontoer kan du endre selv, og du kan også legge til nummer du trenger. Viktig da å legge inn riktig mva kode... Selv bruker jeg 1900 på kasse, 1920 på vanlig brukskonto og 1930 på sparekonto f.eks.. Skattetrekk er 1950) Inntekskontoer er 3000 og utgift av drift 4000... Lønninger og slikt 5000 og 6000 er utgifter ellers (kontor, data, telefon osv..) så er det 7000 serien som er drivstoff, reise, reklame og slikt + bankutgifter. 9000 serien er finansinntekter/utgifter (renter/skatt ol..)

4) Som firma kommer vi til å få utgifter som: Månedskort til meg på kollektivtransport, betaling av bussselskaper som kjører gjestene jeg guider og litt snask til gjestene (drikke og godbiter) som jeg guider. Hva slags kontoer skal disse utgiftene bokføres til.

Her må du bruke de forskjellige utgiftskontoene som tidligere nevnt. Viktig å ta vare på alle bilag...Og siden dere ikke er mva pliktig (har dere sjekket regelene? det er en viss inntektsgrense...) så kan dere heller ikke trekke fra mva... ALT du bruker på kundene kan trekkes fra!

Er det enkeltmannsforetak dere har stiftet?

Det var noen av spørsmålene :) På forhånd supermasse takk for hjelpa!

Sigbjørn

Lenke til kommentar

Her må du bruke de forskjellige utgiftskontoene som tidligere nevnt. Viktig å ta vare på alle bilag...Og siden dere ikke er mva pliktig (har dere sjekket regelene? det er en viss inntektsgrense...) så kan dere heller ikke trekke fra mva... ALT du bruker på kundene kan trekkes fra!

Er det enkeltmannsforetak dere har stiftet?

Hei!

Takk for hjelpen! Ja, det er et enkeltmannsforetak, og guiding er jo ikke mva pliktig i noen tilfeller. Men, jeg lurte på følgende. De utgiftene jeg nevnte ovenfor, hva slags konto skal jeg fortsatt sette de på som utgifter? Har du noe noen konkrete forslag? For eksempel da; månedskort på kollektivtransport... godbiter til gjestene underveis på guidet tur... leie av buss til guidet tur...

Og, jeg kommer til å gjøre noe arbeid også som er mva-pliktig, for eksempel oversettelsesarbeid. Er det slik at jeg blir mva-pliktig hvis jeg utfører mva-pliktig arbeid for over 50.000 kroner, eller er det nok om jeg guider for 49.000 (som ikke er mva-pliktig) og oversetter for 1.500 og dermed så går jeg inn som mva-pliktig?

Lenke til kommentar

Hei igjen :) For å ta det siste først så mener jeg bestemt at det er mva pliktig del av inntekten som legges til grunn, så sant du er sikker på at guiding er en av de få ting som er unntatt av mva loven? Men der må du nesten ta kontakt med skatteetaten og spørre selv tror jeg, så du er sikker på at du gjør riktig. Skal du ha noe mva pliktig og noe ikke så er det naturligvis den delen av utgifter for de inntektene som er innenfor mva loven du også kan trekke mva for

- men det sier seg jo selv.

Når deg gjelder kontoplan er det som sagt ikke så viktig hva du fører det på - men mitt tips kan være:

Månedskort kollektiv/busskostnader kan du føre på samme konto: f.eks konto 7100 og kalle det Transportkostnader e.l.

Når det gjelder ditt månedskort kan du få problemer med å bevise at det kun benyttes til firmabruk - mulig du ved mulig ettersyn kan få fratrekk for privat bruk. Litt usikker på også om du kan beregne å få trukket fra hva det koster deg å komme til "jobben"... men jeg ville helt klart forsøkt meg :thumbup: (kan av den grunn være smart å splitte det opp i to kontoer slik at du har oversikt.) Gjerne da 7110: Kollektivtransport

Utgifer til kundene dine kan du f.eks føre på : 4000 Innkjøp materielle/varer eller på 7300 Salgskostnad. Telefon føres på 6900 Telefonutgifter. Du kan jo også ha en representasjonskonto for "spandering" på kunder f.eks. 7360. Mulig det er litt andre nummer i den kontoplanen du har, men da bruker du bare den som finnes.

Du kunne jo sende meg kontoplanen PM så kan jeg se på den? Hvilket regnskapsprogram er det snakk om?

Husk at i enkelte serviceyrker så skal det skattes av driks. I resturantnæringen var regelen 3% av brutto inntekt. Dette er noe du også bør tenke på så du ikke får etterligning pga det. Lurt å sjekke det opp på forhånd eller føre driks inntektene på egen konto så du har bevis for hvor mye det reelt utgjør.

Håper det har vært litt til hjelp og lykke til som selvstendig næringsdrivende :)

Lenke til kommentar
Månedskort kollektiv/busskostnader kan du føre på samme konto: f.eks konto 7100 og kalle det Transportkostnader e.l.

Når det gjelder ditt månedskort kan du få problemer med å bevise at det kun benyttes til firmabruk - mulig du ved mulig ettersyn kan få fratrekk for privat bruk. Litt usikker på også om du kan beregne å få trukket fra hva det koster deg å komme til "jobben"... men jeg ville helt klart forsøkt meg :thumbup: (kan av den grunn være smart å splitte det opp i to kontoer slik at du har oversikt.) Gjerne da 7110: Kollektivtransport

Utgifer til kundene dine kan du f.eks føre på : 4000 Innkjøp materielle/varer eller på 7300 Salgskostnad. Telefon føres på 6900 Telefonutgifter. Du kan jo også ha en representasjonskonto for "spandering" på kunder f.eks. 7360. Mulig det er litt andre nummer i den kontoplanen du har, men da bruker du bare den som finnes.

Jeg er ikke enig i forslagene dine..

Konto 7100 gjelder bilgodtgjørelse, så månedskort bør heller føres mot konto 7140 Reisekostnad, ikke oppgavepliktig.

Vær også obs på den private fordelen du har, så egentlig skal du fordelsbeskattes for månedskortet.

Vet ikke om du eier eller er ansatt i selskapet?

Utgifter til kunder skal ikke føres på konto 4000, da dette ikke er en varekostnad.

Bruk heller konto 6550 driftsmateriale. Vær også obs på mengden av godter du kostnadsfører så det ikke virker helt ufornuftig. Drikke med mer til kunder på den måten dere gjør det er heller ikke en representasjonsutgift, så det blir også direkte feil.

Det er forresten ekstremt strenge krav til kontantsalg, du er f.eks. egentlig pliktig til å ha kasseapparat.

Hvorfor ikke sette pengene rett inn i banken og merke det med betaling fra kunde, så slipper du alt ekstra styret med kontantomsetning.

Leie av buss vil jeg anta at du kan føre på konto 4500.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar

Sol79: Enig med deg i det du sier - men så lenge dette ikke er et regnskap som skal leveres inn til revisor, men kun som føring for å holde styr på inntekter/utgifter (det er ikke et AS) så synes ikke jeg det er så ekstremt viktig hvilken konto det føres mot - bør holdes så enkelt som mulig for at trådstarter skal greie å gjøre det selv. Når det gjelder representasjon så mente jeg IKKE det han gir ut i forbindelse med turene, men det kom kanskje ikke klart nok fram?

Det med kasse har du selvfølgelig helt rett i.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg får tilsendt sånne forskuddskattgiroer fra ligningskontoret. Jeg har ikke egen bankkonto for skattetrekk, bare den ene jeg bruker til all aktivitet og fakturering. La oss si at den første innbetalingen er på 5000 kroner.

Skal dette i så tilfelle bokføres som: D-2600 Forskudstrekk, eller D-2540 Forhåndsskatt, og K-1920 Bankkonto?

Jeg er forøvrig eier av selskapet, så jeg er ikke ansatt. Mitt eget lille selskap, der bare jeg er med.

Det er forresten ekstremt strenge krav til kontantsalg, du er f.eks. egentlig pliktig til å ha kasseapparat.

Hvorfor ikke sette pengene rett inn i banken og merke det med betaling fra kunde, så slipper du alt ekstra styret med kontantomsetning.

Kan jeg også gjøre dette ved at jeg overfører pengene fra en annen konto jeg har til min firma konto, og bare registrere det som betalingen fra min kunde? Eller må jeg manuelt gå til banken og sette inn disse kronene og markere det på den måten?

Tusen takk for all hjelpen :)

Lenke til kommentar

Jeg ville brukt D2540 - K1920 :) 2600 brukes til ansattes skattetrekk.

Når det gjelder det du tar inn - er det her snakk om billettsalg? Da tror jeg du må du ha nummererte billetter med påtrykket pris - så kan du på slutten av hver dag ta en opptelling av det du har fått inn, avstemme mot billettnummerne - skrive nummer til/fra på bankbilaget og sette dette i banken. Jeg ville ikke blandet inn private konto i dette. Som det ble nevnt tidliger så er det meget strenge krav for kontantsalg.

Endret av granny
Lenke til kommentar

Både konto 2600 og 2540 er feil når det er snakk om et personlig selskap.

Skatten er din personlig og ikke selskapets sin, og skal føres mot konto 2070.

Alle privatkontoene nulles ut i forbindelse med årsavslutningen, men det vil ikke skje med konto 2540 og du får feil i

regnskapet.

Skill mellom følgende:

Forskuddstrekk - konto 2600 - gjelder skattetrekk for ansatte

Forhåndsskatt - konto 2540 - gjelder aksjeselskaper

Forskuddsskatt - konto 2070 - gjelder personlige selskaper

Lenke til kommentar
Både konto 2600 og 2540 er feil når det er snakk om et personlig selskap.

Skatten er din personlig og ikke selskapets sin, og skal føres mot konto 2070.

Alle privatkontoene nulles ut i forbindelse med årsavslutningen, men det vil ikke skje med konto 2540 og du får feil i

regnskapet.

Skill mellom følgende:

Forskuddstrekk - konto 2600 - gjelder skattetrekk for ansatte

Forhåndsskatt - konto 2540 - gjelder aksjeselskaper

Forskuddsskatt - konto 2070 - gjelder personlige selskaper

Du har rett :) Jeg tenkte jo at han hadde fått forhåndsskatt for firmaet men det gjør han jo selvfølgelig ikke med personlig selskap...

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelpen deres. Nå fyrer jeg løs med enda et spørsmål. Mitt personlige foretak driver i tillegg til guiding også med formidling av overnatting. Det vil si at jeg er kontaktperson mellom eiere av leiligheter og turisten, samt mellom hoteller og turisten.

La oss si at jeg får en apartment i en uke for 2000 kroner fra eieren, og "selger" den for 3000.

Hvordan skal dette bokføres?

Det samme spørsmålet gjelder for hotellovernatting. Hotellet fakturerer meg 2000, og jeg kunden 3000.

Er dette merverdiavgiftspliktig hvis det går over 50.000?

Er det slik at jeg ikke skal oppføre MVA kostand på faktura så lenge jeg holder meg under 50.000?

Lenke til kommentar

Jeg har også inntekter fra Google AdSense som de overfører direkte til min bankkonto. Hvordan bør dette bokføres (d-1920), (k-?)?

Er utskrift fra nettbank på at jeg har mottatt disse pengene godt nok som bilag?

Tusen takk igjen :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for all hjelpen deres. Nå fyrer jeg løs med enda et spørsmål. Mitt personlige foretak driver i tillegg til guiding også med formidling av overnatting. Det vil si at jeg er kontaktperson mellom eiere av leiligheter og turisten, samt mellom hoteller og turisten.

La oss si at jeg får en apartment i en uke for 2000 kroner fra eieren, og "selger" den for 3000.

Det samme spørsmålet gjelder for hotellovernatting. Hotellet fakturerer meg 2000, og jeg kunden 3000.

Er dette merverdiavgiftspliktig hvis det går over 50.000?

Er det slik at jeg ikke skal oppføre MVA kostand på faktura så lenge jeg holder meg under 50.000?

Jeg ville utgiftsført hele fakturaen og så inntektsført det du selger leilighetene for. Når det gjelder mva så kan jeg ikke nok om regelverket så der må du ta kontakt med skattedirektoratet selv. Du fakturere ikke mva før du er mva pliktig.

Lenke til kommentar
Jeg har også inntekter fra Google AdSense som de overfører direkte til min bankkonto. Hvordan bør dette bokføres (d-1920), (k-?)?

Er utskrift fra nettbank på at jeg har mottatt disse pengene godt nok som bilag?

Tusen takk igjen :)

Jeg aner ikke her hva det er snakk om? Er det reklame? Du bør vel uansett få et oppsett over inntektene som du kan bruke som bilag?

Lenke til kommentar
Jeg aner ikke her hva det er snakk om? Er det reklame? Du bør vel uansett få et oppsett over inntektene som du kan bruke som bilag?

Det er reklame på interenettside, og når inntektene når opp til 100 dollar overfører de de til en bankkonto oppgitt. Om jeg så får et bilag fra de, hvilke kontoer burde dette bokføres til (debet/kredit)? Og hvilke kontoer burde mitt tidligere spørsmål bokføres på? (hvis du kan hjelpe med det... det vil si overnatting/leilighet evt. hotell)

Tusen takk....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...