Gå til innhold

Lek: Min kamerabag er lastet med...........

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nikon under D200 får ikke lysmåling med AI-S og eldre. De objektivene jeg bruker planlegger jeg stort sett å bruke på full eller nesten full åpning. Canon har gjort dette bevisst, tipper jeg. De har lenge hatt lysmåling på nedblending, noe som tyder på at de faktisk ønsker å stjele kunder fra Nikon, Contax osv.

Nikkor 105/2,5 er en perle av et portrettobjektiv som flere her på bruket bruker, både på Nikon og Canon. For meg er den uerstattelig, så jeg så ingen vei utenom. Det at 135-ekv. brennvidde er 168mm er naturligvis ikke 100%, men kvaliteten er jo den samme. Det har blitt pratet om kvaliteten på boke i det siste, og bildeeksemplet fra 105/2,5 er selvforklarende.

Lenke til kommentar

Oppsummert: Et hvilket som helst Canon-hus virker bedre med gode, gamle Nikkorer enn alt under Nikon D200 (siden man kan bruke nedblendet lysmåling), men med D200 eller over virker gromoptikken bedre enn på et hvilket som helst Canon-hus (siden man slipper nedblendet lysmåling).

(jeg var ute og fotograferte yngstemann i går med 105'en, med solen som kom gjennom en hekk i bakgrunnen. Det ga enormt mye punktvise, sirkulære høylys (;))... utrolig digg. Jeg elsker det objektivet. Grunn nok i selg selv for alle og enhver å investere i en D200. :))

Lenke til kommentar

Det har du rett i, Anew - men ikke 100%. AI-S fungerer helt likt hvis du kjøper det dyreste adapteret som finnes. Det overfører de mekanisk oversetter dataene til elektroniske i selve adapteret, som inneholder en chip. Det koster riktignok 90 pund, men de pengene er det verdt til en 5D, for eksempel. Da får du full funksjonalitet, slik som på D3 osv.

Lenke til kommentar
Det har du rett i, Anew - men ikke 100%. AI-S fungerer helt likt hvis du kjøper det dyreste adapteret som finnes. Det overfører de mekanisk oversetter dataene til elektroniske i selve adapteret, som inneholder en chip. Det koster riktignok 90 pund, men de pengene er det verdt til en 5D, for eksempel. Da får du full funksjonalitet, slik som på D3 osv.

Har du en link til en slik en? Adapter, vel å merke.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
(jeg var ute og fotograferte yngstemann i går med 105'en, med solen som kom gjennom en hekk i bakgrunnen. Det ga enormt mye punktvise, sirkulære høylys ( ;) )... utrolig digg. Jeg elsker det objektivet. Grunn nok i selg selv for alle og enhver å investere i en D200. :) )

Eksempel? :)

Lenke til kommentar

Trekker denne tråden tilbake på spor:

I dag er min Lowepro Nova 5AW lastet med…

Canon EOS 30D

Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM

Canon EF 50mm f/1,4 USM

Canon EF 28mm f/1,8 USM

Canon extension tube E25 II med instruksjonspamflett

Canon Speedlite 430EX

Canon EF 35mm f/2

Lensbaby Original med blenderringer og verktøy

Hama mini-tripod

Canon Remote Switch RS-80N3

Sigma DC 18-50mm f/2,8 EX

Sigma 10-20mm f/4-5,6 DC HSM (med solblenderen til 70-200 rundt)

Ekstra batteri

2 notisblokker

Diverse kulepenner

En stor grønn sprittusj

2 pakker grønn Frisk

Microfiberklut

Flere obejktivbakdeksler/husdeksler enn jeg trodde jeg hadde

Kompass (!)

Syrenøytraliserende medisin

2 ekstra minnekort (og et i lomma)

Husnøkler

En kortstokk merket Bunnpris

Ca 40 monopolpengesedler.

1pk blåhvite X-tra Pappersnäsduker

Noen julebordssanger fra 2007

Ca 0,5m av et papirmålebånd fra IKEA

Fargede tape-biter (for å feste biter av målebåndet til det jeg skal marcofotografere)

Laminerte Focus test chart, Eksponeringsverdier, og omregningstabeller for blender/ISO/lukkertid

Solbriller i etui

Ø50cm hvit reflektor i etui

En ”hyssingmonopod

Utrolig hva det er plass til, men jeg trenger vel en opprydning snart… :)

I bilen ligger en Manfrotto tripod med kulehode og en ProZigma monopod.

- R

Lenke til kommentar
Trekker denne tråden tilbake på spor:

I dag er min Lowepro Nova 5AW lastet med…

Canon EOS 30D

.... lang liste slettet

- R

Og EOS 3'en. Hvor har du den ?

Jeg skulle ta noen bilder på jobben i dag, og da passet det best med digitalt.

Rasket bare med meg bagen med alt innholdet, selv om jeg bare hadde bruk for vidvinkelen og en normalzoom.

EOS-3 ligger igjen hjemme nseten alene i en AW3-bag sammen med en 50mm f/1,8 og en 85mm f/1,8.

Skal dra hjem å trøste den litt nå...

- R

Lenke til kommentar

I min bag har jeg...

Nikon D300

Nikkor 70-200mm f/2,8 VR

Nikkor 50mm f/1,8

Nikkor 18-70mm f/3,5-5,6

Nikkor fisheye 10.5 f/2,8

Sigma 105mm macro f/2,8

Nikon SB 800

Lensbaby 2.0

2x Sandisk Extreme III 2GB

Mange forskjellige filtre

4 stk oppladbare AA batterier

Microfiberklut

Hama fjernutløser

Tror det er alt. :)

Lenke til kommentar

Overrasket over hvor mye enkelte klarer å presse inn i baggene sine... :hmm:

Min lille Nova 2 AW er vanligvis lastet med Nikon D70s med påmontert 18-200 VR, og kanskje et par minnekort, en ekstra blits og et ekstra lyssterkt objektiv.

Mybag.jpg

Ulempen med å ha så liten bag, er at jeg har litt problemer med å få med meg resten av utstyret. :whistle:

Mystuff.jpg

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...