Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pris på rørlegger/elektriker (sette opp vask og fikse sikringer)

Anbefalte innlegg

Hei, har noen peiling på hva det vil koste sånn ca. for å få en rørlegger til å sette opp en vask på et wc-rom? Antar at siden det er WC der så er det også grei tilgang til vann/kloakk - tror de tar det fra gulvet. Hvor mye vil det koste å sette opp en enkel vask?

Og i sikringsskapet bør det være automatsikringer synes jeg, det er vel kanskje 5 sikringer som er gamle skrusikringer, hovedsikringen er automat. Hvor mye vil det koste å få en elektriker til å skifte disse skrusikringene til automatsikringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Automatsikringene kan du grovt regne i overkant av 2000 kroner per kurs. Hvis det bare er å skifte sikringer kan du bare hive deg på telefonen og spørre en elektriker. De fleste kan vanligvis gi deg et tilbud.. I og med at det er gode tider og mangel på elektrikere lønner det seg å være tidlig ute..

Hvis du skal ha gjort det svart koster det omtrent 3500-4000.. Hvertfall når hovedsikringen allerede er automat. :)

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Det er ikke drøyt i det hele tatt.

Det tar litt lengere tid en 1,5 timer å bytte innmat i et sikringsskap, selv med få kurser.

I tillegg vil jeg anbefale å få installert overspenningsvern i skapet, dette er krav på nye anlegg fra 2006 og jeg ser ikke vitsen med å ikke få det med når man først bytter innmaten i skapet.

Du sier ingenting om alderen på resten av elanlegget og er du riktig så uheldig har du kulo ledninger i huset og da må dette byttes i tillegg om disse ender opp i sikringsskapet.

Lenke til kommentar

Altså å røske ut 5 automater, skru inn en skinne, sette på automater koble til ledere og sette på avdekking tar ikke lang tid. men ja, man kan møte på problemer så det tar lengre tid. om det er kulo, så blir det mer kostbart ja.

hva overspenningsvern angår er ikke dette et krav i alle områder. Er lokalt e-verk som bestemmer i sitt område. Slik som her i Lillehammer distriktet er det lite utsatt for overspenning, så det er ikke påkrevd med vern for dette.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at det var noe krav, bare at jeg anbefalte det.

Det blir jo ikke noe nytt anlegg selv om du bytter innmaten i skapet.

Overspenninger er dåg mere en bare lynnedslag.

Det forekommer oblingstransienter på nettet som gir relativt små spenningspulser som et grovvern tar seg av.

Med all slags dyr elektronikk man omgir seg med i dag så bør man være forsiktig med slikt.

Å røske ut 5 skrusikringer innebærer litt mere en bare å klippe rent og rive det ut.

Kanskje man skulle hatt litt koblingsender igjen, trist om halvparten av ledningene er for kort etter masakren med hekksaksa.

I tillegg består jobben av å komme seg til og fra samt dokumentasjon av det som er gjort.

Det er så mye papirarbeid med selv den minste ting nå at det er hakket før jeg forlanger egen sekretær.

Lenke til kommentar

hehe. joda, klart man må se ann situasjonen, tida går fort du har rett i det, og et overspenningsvern er ikke dumt, men trådstartet spurte ikke konkret etter det.

Dokumentasjonen tar tid ja, men den er også begrenset da det ikke er utvidelse av anlegget, men ja med måling av utløserstrøm, tid, kortslutning strøm som vil være relevant så ser jeg nok poenget ditt. Men vil også påpeke att konkurrerende firma her i byen opererer med tilbud på nytt skap (påvegg) med 7 stk kombiaut. til 9990. (riktignok med forbehold om tilfredstillende jordledere, ov osv, men med dokumentasjon osv) så med det som grunnlag kan man vel kanskje si et sted mellom våre pris anslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...