eUnaas Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Hos Amentio bestillte jeg denne TVen: SAMSUNG LE32R86WDX 32" LCD-TV Nå får jeg beskjed om at den ikke er å oppdrive av levrandør, og de ønsker å gi meg pengene tilbake. Greit nok, men jeg vil gjerne ha den TVen. Det florerer ikke akrautt av hvite TVer i dag. Likevell har de en prikk lik TV på lager som heter: SAMSUNG LE-32R86W 32" LCD-TV Er dette snakk om to forskjellige typer TV? Eller er det den samme? Den ene modellen har DX etter navnet? Hva sier det? Kan jeg få karv på den andre (like) modellen? Endret 20. mai 2008 av eunaas Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det er samme TV-en, så skulle de ha den på lager har du selvsagt krav på å få den levert. Du får undersøke om kundeservice-avdelingen har gjort en slett jobb eller om lagersystemet deres er feil. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Saken er at tven jeg bestillte. Atlså SAMSUNG LE32R86WDX 32" LCD-TV, var oppført med en lavere pris enn SAMSUNG LE-32R86W 32" LCD-TV. Jeg misstenker nå at det er en glipp de har oppdaget nå etter at jeg bestillte. Og at de derfor vil gi meg pengene igjen, eller få meg til å betale ett mellomlegg for TV'en... Endret 20. mai 2008 av eunaas Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Produktet er identisk, hvilken leverandør Amentio skulle foretrekke er ikke ditt problem. Du har rett til å kreve oppfyllelse av kjøpet. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Produktet er identisk, hvilken leverandør Amentio skulle foretrekke er ikke ditt problem. Du har rett til å kreve oppfyllelse av kjøpet. Etter hva jeg ser på navnet til TV-ene er det jo ikke samme TV. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Etter hva jeg ser på navnet til TV-ene er det jo ikke samme TV. Produktet er identisk, at det merkes med WDX eller bare W i leverandøres datasystem innebærer ingen faktisk forskjell. Edit: Dette er den nye utgaven. Se inkonsekvensen også på Samsung Norges nettsider: TV-en omtales som R86W på nettsidene, mens det fulle modellnavnet fremgår av produktbeskrivelsen: LE32R86WDX/XEE. Endret 20. mai 2008 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg snakket med ei dame hos Samsung Norge. Hun trudde DX sto for at TVen hadde digital tuner. Noe som ikke kan brukes eller selges i norge mente hun. Men om dette bare er fanteri, det aner jeg ikke!? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det er riktig at de digitale tunerne Samsung foreløpig leverer, ikke kan brukes med det digitale bakkenettet i Norge. Du trenger ikke henge deg opp i dette. Det må være opp til Amentio å vise at produktet er et annet. Ønsker du hjemmel for kravet om oppfyllelse, er det fkjl §21. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Men når Amentio legger til denne settninger i salgs og leveringsvilkår: PriserAlle priser i denne katalogen er i norske kroner inklusiv 25% moms. Prisene er i stadig forandring og vi tar derfor forbehold om prisendring uten forvarsel. Vi forbeholder oss rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i prissvingninger og lagersituasjon. Så har jeg vel ingenting jeg skulle sakt? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Før vi roper ut hva slags krav forbruker har i følge loven, så kunne det ha vært interessant å vite hva prisforskjellen her er på. Er det snakk om 200-300 kroner, eller er det i tusenkronersklassen? Personlig hadde jeg ikke giddet å krangle på 200 kroner på en skjerm til mange tusen kroner uansett hvor mye loven er på min side. På en annen side så er det smålig av bedriften å nekte kunde å kjøpe produktet når det er så lite tap for bedriften, og spesielt med tanke på at han har loven på sin side. Så, hva er prisforskjellen? PS. Det er ikke sikkert dama på Amentio forsto at det var den samme skjermen, og at hun ikke skjønte at det kunne være snakk om inkonsekvens i produktnavn. Endret 20. mai 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 SAMSUNG LE32R86WDX 32" LCD-TV, den jeg har kjøpt og betalt for kostet: 4457, ink.mva SAMSUNG LE-32R86W 32" LCD-TV, den identiske TVen koster: 6573. ink.mva Altså, det er en betydelig forskjell i prisen her. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 ..og det er bevist at dette er den samme TVen da Samsung har kun én av disse modellene? Det er ikke forskjell på TV-mottakeren eller noe? Syntes vel egentlig Amentio burde rydde opp i rotet her. Rotet skyldes nok at de speiler lageret til mange forskjellige leverandører. Det var verre tidligere da man kunne finne tre forskjellige priser på det samme produktet. Det kan kanskje hende at de kan gjemme seg bak markedsføringsloven og si at prisforskjellen var så stor at man må skjønne at det er feilprising, men jeg tror de kan få litt vanskeligheter med det. Spesielt om de har reservert eller trukket deg for pengene. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg sendte mail til Samsung. Og fikk dette svaret: Hei Takk for din email til Samsung ElectronicsNordic. Dessa är samma tv model bara de att vissa förhandlare inte skriver ut hela modellen Så, det betyr nok at jeg kan påstå at det er samme modell og samme TV. Og, jeg mener jo, som sindres sier, at jeg da bør ha krav på den andre, selv om den koster mer og at de må hente den fra en annen levrandør Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Du får holde oss oppdatert. Jeg tviler meget sterkt på at leveringsvilkårene du over siterer, kan gjøres gjeldende overfor deg som forbruker. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Gratulerer, du har støtt på et av de "problemene" som gjør at amentio kan drive så billig og ha så lave priser som de gjør. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Du kan kreve avtalen oppfylt etter forbrukerkjøpsloven §21. http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html Amentio kan ikke gjøre gjeldende vilkår som gir mindre rettigheter enn dette. Lykke til. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg fikk svar fra dem i dag. Og det virker ikke som de førstår poenget eller problemet. TV du refererer til har et annet varenummer fra en annen grossist til en høyere pris, denne blir ikke lagt til din ordre. Vil du ha de andre varene lagt til din ordre må du betale inn mellomlegget dette medfører. Men hvordan skal jeg få slått i bordet med mine rettigheter? Problemet er kanskje at mailene ikke havner langt nok opp i systemet at de forstår hva det dreier seg om!? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Nei, problemet ligger i at amentio skviser og kutter til beinet i alle saker og i alle caser og på alle varer, det er derfor de er så billige som de er. De har ingen "langt oppe i systemet" fordi de omtrent ikke har noen ansatte . De taper ca 2000,- på å selge deg den tven via den andre leverandøren. Derfor holder de igjen. Men ja, det er samme TV. Bare at den ene er levert via grossist X til en lav pris, og den andre via grossist Y til en høy pris. Mitt tips er å ta kontakt med feks forbruker.no, få media til å kikke litt på denne saken, det kan få fortgang i det. Amentio vil bare trenere saken og nekte, helt til du evt tar saken inn for forbrukertvistutvalget, med et halvt års ventetid før saken kommer opp. Endret 26. mai 2008 av Alastor Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg handlet sammtidlig med TVen, varer for 14000kr hos dem. Jeg vet det er liten fortjeneste på elektronikk, likevell har de kanskje tjent 2000kr på meg? De bør kanskje tenke på hva de taper på å miste meg som kunde. Ikke bare at jeg vil handle av en av deres konkurrenter, men jeg vil også kunne klare å gi dem en del dårlig omtale. Problemet med forbrukertvistutvalget om ett år, er at da finnes ikke TVen mer på laget hos dem. (dette er en utgått serie fra Samsung) samt at TVer om ett års tid er langt billgiere enn det jeg betalte der likevell... Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 de har neppe tjent 2000 kroner på deg, med mindre du handlet kabler for resten av pengene uansett så tror jeg neppe de kommer til å tilby deg den andre tv-en, og før saken kommer opp for noen instanser så er modellen ikke å få tak i noen steder...ta pengene du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå