Homme Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 God dag Legger inn dette innlegget for en kompis, siden han er uten pc for øyeblikket, men kan sannsynligvis svare på alle spørsmål. Han har en E36 316 95mod han har lyst til å bytte motor på, men han er ganske blank på akkurat det emnet og trenger derfor å vite hva annet enn selve motoren han må bytte viss han går for en 2l. Men kanskje viktigst, sånn ca. hvor mye vil det hele koste? Går utifra da at han ihvertfall må bytte skiver bak og clutch. Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) bare for å si det enkelt: vet han ikke hva han må bytte og/eller hva som skal til, så glem det. skaff deg mer kunnskap først. det er ikke allverdens til styr å bytte motor på en bil, men man bør han visse grunnleggende kunnskaper, særlig når han skal bytte fra en firsylindret 1.6 til en sekssylindret 2.0. har ikke noe peiling på bmw, men i de aller fleste tilfeller må dette byttes: - girkasse - clutch - motor - ledningsnett til motor + hjerne - muligens bensinpumpe i tillegg, så må man sannsynligvis bytte differensial/bakstilling og mellomaksling. skal man ha det godkjent, så må man også søke biltilsynet om det, og sende en "plan" over hva du skal gjøre med bilen, så er det opptil dem å bestemme om det er greit. får du innvilget søknaden, så mener jeg du må ha dokumentasjon på delene, slik at biltilsynet vet hvilken bil de kommer fra, og at det er betalt moms på delene og/eller slik at de er sikker på at delene ikke er fra en stjålet bil. det jeg ville gjort om jeg absolutt skulle bytte motor, er å få tak i en 318is motor. disse er på rundt 140hk, og er utseendemessig ganske lik 316 motoren, såvidt jeg vet. det er også mindre arbeid med å bytte fra firer til firer, muligens er det nok å kun bytte hjerne før det er tut og kjør. MEN er det startsperre på bilen, så pass på så du finner en måte å koble den ut på, jeg har aldri skrudd på biler med startsperre, så vet lite om temaet. lykke til EDIT: du spurte om pris, jeg vil anslå det hele til å koste mellom 10 og 20.000kr hvis man gjør alt av arbeid selv. skal man godkjenne så kanskje det blir litt dyrere, men ikke så veldig om man finner alle delene brukt Endret 20. mai 2008 av Gridset Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå