EsAa Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Hei! Emnetittelen sier alt. Hva tror DU om Aker Yard i fremtiden? Per Sævik har i dag solgt sin andel, og kursen har sunket en del. (Ned 8,70%). Er det mange her som tror kursen vil stige igjen. Husker jeg leste på DN.no at Per Sævik sa kursen kunne komme til å gå opp i 120 i løpet av kort tid. Hva tror brukerne her om det? Vil kursen stige igjen? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Nesten fristet til å spørre hvorfor Per solgte om han virkelig trodde kursen kommer til å gå opp? Om det skjer avhenger mye av ledelsen og vil nok fremtvinge noen endringer i konsernet. Selv tror jeg ledelsen har hatt og har kontroll og effektiviserer der de kan, men det går mot tider med mindre aktivitet i offshore industrien og i andre næringer ikke minst med tanke på miljøvennlige vinklinger som selv våre rødgrønne etterhvert må ta innover seg. Videre er det et faktum at de land Aker Yard i dag er involvert i var gunstige én gang, men en løpende lønns og kostnadsutvikling i mange av disse landene vil måtte føre til nye endringer. Så langt har ledelsen i AY gjort det rimelig bra, men har også vært godt hjulpet av en positiv trend innen både offshore, shipping generelt og ikke minst turisme som har bidratt til store investeringer innen skips- og -plattformbygging. Hvis AY er innovative og ser potensialet mot miljø har de ressurser nok i dag til å jobbe mot det, men om de faktisk gjør det er et annet spørsmål. At AY er tatt ut av Aker konsernet ksn vitne om andre planer og/eller usikkerhet omkring fremtidig profitt hos ledelsen... Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Sævik fikk ikke viljen sin, derfor solgte han sin posisjon. Han ville dele opp selskapet på en måte STX Corp. ikke ville være med på. STX sitter med 40% så de bestemmer så og si alt som foregår her. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg beregner nøkkeltall for AY og leker meg litt med det. Det ser ikke pent ut basert på tallene i årsskiftet 2007/2008, men så skal man ikke se seg blind på slike tall heller. Hva slags nøkkeltall brukes i vurdering av selskaper blant aksjehandlerne her? Jeg vet at P/E er populært sånn generelt, men jeg tenker på noe litt annet. Som Totalrentabilitet, egenkapitalrentabilitet, ASK osv. Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Tja.. Jeg solgte på 82 kroner.. Det er hva jeg tror.. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Slår meg litt at så mange av dere tenker bakover og statistikk fremfor å se litt fremover Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå