Mazeking Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 En bekjent av meg har en stefar som døde brått. Stefaren hadde ingen egne barn, men søsken som det var lite kontakt med. Min venn har blitt fortalt av sin stefar at han ville at han skulle arve stefaren. Siden stefaren døde brått, så er min venn usikker på om det i det hele tatt finnes noe testament og om dette testamentet befinner seg hos en advokat eller et annet sted. Siden de biologisk sett ikke er i familie så har ikke han fått noe informasjon fra myndighetene omkring dødsfallet. Hva bør man gjøre i denne saken for å finne ut om det finnes noe testament og hvor dette eventuelt befinner seg? Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Nah- tingretten oppbevarer noen testament vet jeg, men ellers kan jo testamentet (altså dokumentet) befinne seg hvor som helst. Må jo ha vitner til å underskrive, så dersom det finnes et, er det i det minste noen som vet det. Ellers er det vel slik at dersom ikke det finnes noe slikt testament, og stefaren ikke er gift med mora til kompisen din- så går alt til foreldrene til avdødes "stammer" elns- og da til søsknene.. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Nah- tingretten oppbevarer noen testament vet jeg, men ellers kan jo testamentet (altså dokumentet) befinne seg hvor som helst. Må jo ha vitner til å underskrive, så dersom det finnes et, er det i det minste noen som vet det. Ellers er det vel slik at dersom ikke det finnes noe slikt testament, og stefaren ikke er gift med mora til kompisen din- så går alt til foreldrene til avdødes "stammer" elns- og da til søsknene.. Ja det er vel dette vi har konkludert med vi også. Problemet er bare å finne ut av hos hvilken advokat dette eventuelt befinner seg. Får advokater noen beskjed om at hans klient er død slik at han evt. må bekjentgjøre tesatment som finnes? Må et testament være tinglyst for at det skal være gyldig? I så fall burde det vel være mulig å henvende seg til en eller annen offentlig instans og høre om det er noe testamente i den avdøde personens navn. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Et testamente trenger ikke være tinglyst for å være gydig. Det trenger kun å oppfylle noen få formkrav, og være undertegnet to vitner, som skriver under på at dette er skrevet når vedkommende var ved sine fulle fem, og at det var frivillig. Jeg tviler på at advokaten sjekker om klientene sine fortsatt lever, så dersom ingen vet noe om dette, og tingretten ikke har registrert noe, så er det nok en utfordring. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Dersom han døde brått på et sykehus, kanskje han opprettet et nødtestamentet, hvor legen og sykepleierne skrev under? Det er fullt gyldig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå