roac Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg er så langt fra dem som drikker mest, men liker (selvsagt) godt øl. Nei, ikke pils, jeg snakker om øl, sånn som man tidligere ikke hadde peiling på i Norge, hvor man trodde at renhetsloven gjorde at ølet var spesielt godt, mens jeg vil påstå det stikk motsatte. Etter hvert har det dukket opp flere bryggerier her til lands som satser på godt øl. Men, hva ser jeg på nettsidene deres? Vi er blitt pålagt av Sosial og Helsedepartementet å fjerne all informasjon om våre øltyper, inkl våre etiketter og bilder av nøytrale ølglass uten logo, vi får dessverre heller ikke lov til å linke til artikler skrevet på lovelig vis i div media om våre produkter. Dette er bare for dumpt, det er ikke snakk om reklame, men produktinformasjon, og så kommer norske styresmakter og stikker kjepper i hjulene for de som vil (i dette tilfellet sågar på dugnadsbasis) ta vare på tradisjoner. Jeg skjemmes av å bo i et land hvor ølprodusenter ikke har lov til å informere om sine produkter. Er det noen som vet hvilke regler i det norske lovverket som gjør at bryggerinene kan nektes å publisere informasjon om sine varer? Heldigvis er det flere norske ølprodusenter som har tatt til motmæle ved å opprette utenlandske websider, som f eks Nøgne Ø og Haandbryggeriet Lenke til kommentar
Panter Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven) Kapittel 9. Reklameforbud. http://www.lovdata.no/all/tl-19890602-027-013.html Lenke til kommentar
frevild Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg er så langt fra dem som drikker mest, men liker (selvsagt) godt øl. Nei, ikke pils, jeg snakker om øl, sånn som man tidligere ikke hadde peiling på i Norge, hvor man trodde at renhetsloven gjorde at ølet var spesielt godt, mens jeg vil påstå det stikk motsatte. ... ?? Det er glimrende at de fleste her til lands holder seg til renhetsloven. Det er den som definerer ekte øl. Og renhetsloven er intet hinder for å kunne lage et vidt spekter av øl. Faren med å bryte denne loven er at butikkene blir fulle av "øl" bestående av blandinger av vann, alkohol, farge og smaksstoffer. Usj.. Til det som egentlig var spørsmålet ditt: Ja, jeg er enig i at reglene om reklame/opplysning om øl er tåpelige. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 hvis denne informasjonen blir for "offentlig" sa kan det omfattes som reklame selv om det ikke er det som er meningen. så er spørsmålet hvordan en nettside blir oppfattet. reklame eller informasjon ? slik jeg ser det så er det en hårfin balanse her. Lenke til kommentar
Renhetsloven Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Hva er galt med renhetsloven da Endret 21. mai 2008 av Renhetsloven Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Stråmanthingie; Du brygger vel øl på sprakevannet og? Lenke til kommentar
roac Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Hva er galt med renhetsloven da At den forbød enkelte typer øl, som sågar kan være svært godt i enkelte situasjoner. San Miguel f eks er et lyst og godt øl, som ikke går overens med renhetsloven siden det er brygget på mais. Framboise og Kriek er to "noe" mer spesielle ølmerker som lider samme skjebne. Til slutt vil jeg få nevne Hoegaarden Witbier. Et godt hveteøl, som bl a er krydret med koriander. Nei, takk og lov for at renhetsloven er borte, og at man derfor kan få nyte godt og mer variert øl i norge også. Lenke til kommentar
Renhetsloven Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hva er galt med renhetsloven da Hmm spørsmålet hadde vel ikke noe med navnet til posteren å gjøre Lenke til kommentar
roac Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Hmm spørsmålet hadde vel ikke noe med navnet til posteren å gjøre Bah, kan da ikke få med seg alt heller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå