abze Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 har fått meg ny hd, formatert i windows98. skal legge inn linux men får det ikke til hva er gale? det er en nye maskin med 1,67g prossessor, og 512 ram. setter inn cd men maskinen vil ikke ta til seg cden. får liksom ikke stasjonen til å starte!!! Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 har fått meg ny hd, formatert i windows98. skal legge inn linux men får det ikke til Bare så du er klar over det så bruker linux egne filsystem, og ingen windows-versjoner klarer formatere disse (ext2, ext3, reiserfs...). Har du derimot ledig upartisjonert plass på disken kan du opprette linux-partisjoner under installasjonen av RH. hva er gale? det er en nye maskin med 1,67g prossessor, og 512 ram. setter inn cd men maskinen vil ikke ta til seg cden. får liksom ikke stasjonen til å starte!!! 1. Har du satt BIOS'en til å boote cd-rom? 2. Er cd'en brent riktig? (Må velge å brenne image i brenneprogrammet, ikke vanlig data-cd) Lenke til kommentar
abze Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 nå har fått instalert linux, men ka ska eg skriva etter å ha tastet inn localhost navn, skrev mitt brukernavn, og passord!?? ka skal jeg skrive da?? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 skriv root på login, og rootpassordet på passord. Så kjører du startx (hviss det ikke er grafisk alt da), og legger til en bruker som du kan bruke til vanlig. Ikke anbefalt å logge inn som root til vanlig.... Lenke til kommentar
abze Skrevet 8. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2003 jeg laster ned ting men får ikke instalert det, hva er det jeg gjør gale? Lenke til kommentar
jjjjjjjjjjeeeeeeeeeeee Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Hvilken ending har fila du har lastet ned? Lenke til kommentar
abze Skrevet 8. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2003 har lasted ned dette og klarer ikke å instalere dette: gabber-0.8.1-1_static.i386.rpm og en annen ting som også skjer. hver gang jeg gåtr inn på en side med reklame, kommer dette opp: the connecting was refused when attempting to contact ads1 adwrtwizard.com. grevlig stress når det kommer opp hele tiden! vil gjerne beholde redhat som os men må vist lera meg mere, noen gode sider på norsk? Lenke til kommentar
dagulf Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Pakker som slutter med .rpm skal installeres med rpm kommandoen. Jeg anbefaler deg å være logget inn som root for å kjøre den. Aller helst bør du være logget inn som den egen bruker og så utføre su kommandoen i et skall for å bli super user dvs. root. Så skriver du rpm -Uvh <filnavn>.rpm hvor filnavn selvsagt er navnet på den filen du skal installere. Når det gjelder Red Hat literatur kan jeg anbefale "Boken om Linux". Den får du i bokhandlene men må da betale ekte penger for. På nettet finens det mye. Sel har jeg tittet litt på noen danske sider som http://www.gnuskole.dk/bog/ og http://www.linuxin.dk/ Lykke til. Lenke til kommentar
abze Skrevet 8. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2003 når jeg trykker på ikonet får jeg opp at det er instalert. og hva er "skall" og hvor skal denne kommandoen skrives? :oops: takk for all hjelp Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Les denne først og så denne så burde du vite det meste om linux... :wink: MarcelSB Lenke til kommentar
abze Skrevet 8. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2003 tusen takk, nå skal jeg lese dette først og se om jeg finner ut av det. kan jo ikke vær så vanskelig!!!! Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 tusen takk, nå skal jeg lese dette først og se om jeg finner ut av det. kan jo ikke vær så vanskelig!!!! Les i vei!!! MarcelSB Lenke til kommentar
abze Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 har ikke funne linux shell ennå... hvor er det? Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 har ikke funne linux shell ennå... hvor er det? Så vidt jeg vet har ikke shell noen spes beliggenhet Den ligger sannsynligvis på hd'en din og heter /bin/sh eller /bin/bash neida... Shell er kommandolinja i linux cant live with it, cat live without it :wink: _må_ læres MarcelSB Lenke til kommentar
abze Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 ..klarer jo ikke å instalere noe uten å bruke kommando linjen vet ikke hvor den er... tror jeg går over til windows, jeg er jo helt lost Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 ..klarer jo ikke å instalere noe uten å bruke kommando linjen vet ikke hvor den er... tror jeg går over til windows, jeg er jo helt lost Skjønner at du føler deg lost, har hatt den følelsen jeg og (det hadde vi vel alle i starten) Det viktigste er å ikke gi opp, men lese, prøve og feile :wink: Hvis du skal bruke kommandolinja i KDE trykker du på shell knappen i menyen. Hvis du ikke finner denne knappen kan du trykke Alt+F2 og skrive konsole i vinduet som kommer opp... Hvis du skal installere pakker fra kommandolinja skriver du: su <ditt root passord> cd <mappa der pakken ligger, f.eks. /home/abze/Downloads> rpm -ihv <pakkenavn> exit exit Det er mulig at du får en feilmelding, bare post den her så skal jeg hjelpe deg med den. Hvis du vil vite mer om rpm-kommandoen kan du skrive rpm --help, eller man rpm Hvis du ikke kjører KDE, kan du få tilgang til kommandolinja ved å trykke Ctrl+Alt+<F1 til F6> Det er rart hvor entusiastisk man blir med å hjelpe når windoze kommer med i bildet :wink: MarcelSB Lenke til kommentar
abze Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Jeg bruker gnome :o Trykte ctrl+alf+F1 fikk, regner jeg med, kommando linjen. men hvordan kommer jeg meg ut? alt som som er lasted ned, har jeg slettet, men skal laste ned noe og komme tilbake til deg, med hvilken, om jeg får, feilmelding. har ikke lyst å bruke windows, men utrolig hvor mye enklere det er Lenke til kommentar
anbar Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 har hatt redhat selv..... er mest redcrap...ligner alltfor mye på windows... årøv debian eller gentoo.... skal installerre gentoo np...gruer meg litt....altfor mye config... debian og =(.... sist jeg skulle opdattere kjernen hadde jeg utelatt lan kortene mine.,.. (3 stk) så jeg prøvde å fikse det... men gjett hva som skjedde da jeg rebootet =) Kjernen tok selvmord og hoppet oppi en dass, hengte seg i dASSlokket og skyldte seg ned :o Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Jeg bruker gnome Trykte ctrl+alf+F1 fikk, regner jeg med, kommando linjen. men hvordan kommer jeg meg ut? alt som som er lasted ned, har jeg slettet, men skal laste ned noe og komme tilbake til deg, med hvilken, om jeg får, feilmelding. har ikke lyst å bruke windows, men utrolig hvor mye enklere det er For å komme tilbake tilbake til X (Det grafiske sytemet) trykker du Ctrl+Alt+<F7 til F9> Windows er enklere på en idiotisk måte. Linux er genialt enkelt, men man må være et geni for å skjønne hvor enkelt det er! MarcelSB Lenke til kommentar
iDude Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Trykte ctrl+alf+F1 fikk, regner jeg med, kommando linjen. men hvordan kommer jeg meg ut? ctrl+alt+F7 for å komme tilbake. Men bruk gnome-terminal i stedet. Du finner det i en av gnome menyene (system?) har ikke lyst å bruke windows, men utrolig hvor mye enklere det er Enklere, eller annerledes? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå