anoteng Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Har en RH8.0 linux-server som kjører i VMware i XP pro. Skal sette opp en egen pc som server så fort jeg får tak i en ekstra disk. Noen som har en god linux distro? har brukt RH siden 6.0 som workstation, men har først i det siste begynnt å bruke linux til server. Har hør mye fint om slackware, men o0gså hør mye ikke fullt så fint av andre igjenn. Serveren skal brukes til følgende: web-server, ftp-server, myslq, BitchX og eggdrop. x og en masse pakker er ikke nødvendig/ønskelig. :smile: Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Har en RH8.0 linux-server som kjører i Har hør mye fint om slackware, men o0gså hør mye ikke fullt så fint av andre igjenn. Slackware er tungvindt (mangler pakkesystem, maskinvare må settes opp manuelt), gammeldags (mangler SysV-init, kun tekstbasert installasjon), og i utakt med mer moderne Linux-distribusjoner. Serveren skal brukes til følgende: web-server, ftp-server, myslq, BitchX og eggdrop. x og en masse pakker er ikke nødvendig/ønskelig. :smile: Installér Debian, da! Så kan du apt-gette apache, proftpd, mysql og irssi (BitchX er tungvindt, gammeldags og i utakt). Lenke til kommentar
whoi Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg ville anbefalt Debian. Veldig bra pakkesystem Lenke til kommentar
anoteng Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Tekstbaser og uten pakkesystem er helt greit. irriterte meg grønn på at program installert med rpm ikke uten videre inkluderte kildekode. Foretrekker å kompilere selv. Men fint å slippe manuellt oppsett av maskinvare. Kommer til å bruke serveren mest gjennom ssh/telnet. har planer om å konvertere helt til linux etter årets TG, evt. kjøre xp i VMware. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Tekstbaser og uten pakkesystem er helt greit. irriterte meg grønn på at program installert med rpm ikke uten videre inkluderte kildekode.Foretrekker å kompilere selv. Det er kanskje artig til å begynne med, men til slutt går man lei (ta det fra en som bruker Linux 100% og har gjort det i tre år). Da er det herlig å kunne skrive 'apt-get install smeekyn', og få systemet til først å installere quonbeezle og thuzmoozle, siden smeekyn avhenger av dem, og SÅ smeekyn, alt hentet automagisk over nettet og installert uten at du har gitt annen input enn apt-get-kommandoen. Og om du likevel er interessert i sourcen til smeekyn, skriver du 'apt-get source smeekyn', så får du den også, like automagisk. Lenke til kommentar
anoteng Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Høres veldig kurrant ut!!! Satser på debian jeg da... Tak for hjelp Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Det er kanskje artig til å begynne med, men til slutt går man lei (ta det fra en som bruker Linux 100% og har gjort det i tre år). Da er det herlig å kunne skrive 'apt-get install ... Jeg er overraska over at du ikke har blitt flama av slack-fansen, jeg hadde inntrykk av at det var mange av dem her. Det å ha bra pakkesystem synes jeg generelt er utrolig viktig. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Det er kanskje artig til å begynne med, men til slutt går man lei (ta det fra en som bruker Linux 100% og har gjort det i tre år). Da er det herlig å kunne skrive 'apt-get install ... Jeg er overraska over at du ikke har blitt flama av slack-fansen, jeg hadde inntrykk av at det var mange av dem her. Det å ha bra pakkesystem synes jeg generelt er utrolig viktig. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 For de uopplyste så finnes de faktisk apt-get system til RH også.. Sjekk f.eks freshrpms.net.. Forsåvidt et genialt system, det forundrer meg at RH ikke har utvikliet noe slikt selv.. Lenke til kommentar
pine Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Den har masse å vokse seg opp til. Og tilgangen til pakker er ganske begrenset også. Apt-Get er så mere "mature" Lenke til kommentar
Klette Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Debian og apt-get er enkelt og genialt Lenke til kommentar
Klette Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 rote meg litt bort, kjorte apt-get install xserver Det gikk jo greit tenke jeg, men jeg kunne ikke starte den, hmm. saa kjorte jeg apt-get install blackbox Det gikk jo fint, men nei, kan ikke connecte til Xserver ( siden den fikk jeg jo ikke starta ) F*ae* eller tenkte jer og kjorte apt-get install kde Det funka, men naar jeg kjorer startx naa, gaar den rett inn i kde, jeg vil jo kjore blackbox... Noen tips? Lenke til kommentar
handbook Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Slackware har et fint pakkesystem; pkgtool. Kombiner det med checkinstall og du er i himmelen. Når man tross alt skal drifte en server er det MYE greiere å kunne bestemme hvordan man vil ha ting selv enn å sitte uvitende imens rpm pakkene flokker seg opp en titals forskjellige plasser på maskinen. Å nei du, holder meg nok til slackware lenge jeg.. Grafiske grensesnitt er dessuten bare tull. Hva skal man med de i installen når textbaserte fungerer med glans? *sukke oppgitt* Slackware har også en hastighet som er fantastisk =) Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 ikke engang MS sin installer kan måle seg med apt.. Lenke til kommentar
aschj Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Trustix er en liten fin distro som egner seg ypperlig til hjemmeservere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå