Gå til innhold

Linux-server, ikke RH

Anbefalte innlegg

Har en RH8.0 linux-server som kjører i VMware i XP pro. Skal sette opp en egen pc som server så fort jeg får tak i en ekstra disk.

Noen som har en god linux distro? har brukt RH siden 6.0 som workstation, men har først i det siste begynnt å bruke linux til server.

Har hør mye fint om slackware, men o0gså hør mye ikke fullt så fint av andre igjenn.

Serveren skal brukes til følgende: web-server, ftp-server, myslq, BitchX og eggdrop.

x og en masse pakker er ikke nødvendig/ønskelig. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en RH8.0 linux-server som kjører i Har hør mye fint om slackware, men o0gså hør mye ikke fullt så fint av andre igjenn.

Slackware er tungvindt (mangler pakkesystem, maskinvare må settes opp manuelt), gammeldags (mangler SysV-init, kun tekstbasert installasjon), og i utakt med mer moderne Linux-distribusjoner.

Serveren skal brukes til følgende: web-server, ftp-server, myslq, BitchX og eggdrop.

x og en masse pakker er ikke nødvendig/ønskelig. :smile:

Installér Debian, da! Så kan du apt-gette apache, proftpd, mysql og irssi (BitchX er tungvindt, gammeldags og i utakt).

Lenke til kommentar

Tekstbaser og uten pakkesystem er helt greit. irriterte meg grønn på at program installert med rpm ikke uten videre inkluderte kildekode.

Foretrekker å kompilere selv.

Men fint å slippe manuellt oppsett av maskinvare.

Kommer til å bruke serveren mest gjennom ssh/telnet.

har planer om å konvertere helt til linux etter årets TG, evt. kjøre xp i VMware.

Lenke til kommentar
Tekstbaser og uten pakkesystem er helt greit. irriterte meg grønn på at program installert med rpm ikke uten videre inkluderte kildekode.

Foretrekker å kompilere selv.

Det er kanskje artig til å begynne med, men til slutt går man lei (ta det fra en som bruker Linux 100% og har gjort det i tre år). Da er det herlig å kunne skrive 'apt-get install smeekyn', og få systemet til først å installere quonbeezle og thuzmoozle, siden smeekyn avhenger av dem, og SÅ smeekyn, alt hentet automagisk over nettet og installert uten at du har gitt annen input enn apt-get-kommandoen.

Og om du likevel er interessert i sourcen til smeekyn, skriver du 'apt-get source smeekyn', så får du den også, like automagisk.

Lenke til kommentar

Det er kanskje artig til å begynne med, men til slutt går man lei (ta det fra en som bruker Linux 100% og har gjort det i tre år). Da er det herlig å kunne skrive 'apt-get install ...

Jeg er overraska over at du ikke har blitt flama av slack-fansen, jeg hadde inntrykk av at det var mange av dem her.

Det å ha bra pakkesystem synes jeg generelt er utrolig viktig.

Lenke til kommentar

Det er kanskje artig til å begynne med, men til slutt går man lei (ta det fra en som bruker Linux 100% og har gjort det i tre år). Da er det herlig å kunne skrive 'apt-get install ...

Jeg er overraska over at du ikke har blitt flama av slack-fansen, jeg hadde inntrykk av at det var mange av dem her.

Det å ha bra pakkesystem synes jeg generelt er utrolig viktig.

Lenke til kommentar

rote meg litt bort, kjorte apt-get install xserver

Det gikk jo greit tenke jeg, men jeg kunne ikke starte den, hmm.

saa kjorte jeg apt-get install blackbox

Det gikk jo fint, men nei, kan ikke connecte til Xserver ( siden den fikk jeg jo ikke starta )

F*ae* eller tenkte jer og kjorte apt-get install kde

Det funka, men naar jeg kjorer startx naa, gaar den rett inn i kde, jeg vil jo kjore blackbox...

Noen tips?

Lenke til kommentar

Slackware har et fint pakkesystem; pkgtool. Kombiner det med checkinstall og du er i himmelen. Når man tross alt skal drifte en server er det MYE greiere å kunne bestemme hvordan man vil ha ting selv enn å sitte uvitende imens rpm pakkene flokker seg opp en titals forskjellige plasser på maskinen. Å nei du, holder meg nok til slackware lenge jeg..

Grafiske grensesnitt er dessuten bare tull. Hva skal man med de i installen når textbaserte fungerer med glans? *sukke oppgitt*

Slackware har også en hastighet som er fantastisk =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...