Gå til innhold

Overgang fra D40 til nytt kamera. Er D80 et bra valg?

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Har hatt Nikon D40 en stund nå, og har lyst til å oppgradere til et bedre kamera. D40 tar greie bilder det, men savner flere fokuspunkter, og mulighet for å stille WB og ISO raskere.

Har lekt litt med Nikon D80, og likte det veldig godt.

Forstår det slik at D80 er på vei ut. Gjør jeg en tabbe ved å kjøpe dette kameraet?

Har prøvd å finne et brukt et på finn.no, men de blir jo solgt lenge før jeg får lagt inn bud. Så tenkte jeg kjøper et nytt et fra Japan Photo.

Ser at Japan Photo begynner å bli utsolgt for de forskjellige kitene. De har D80 kamerahus til 5000 kr, evt D80 med 18-200 VR objektiv til ca 10000. Er 18-200 VR objektivet noe å satse på?

Eller er det mer fornuftig å kjøpe AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED og et AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED objektiv ?

Evt andre tips? Fint om noen med litt peiling kan hjelpe meg å ta en avgjørelse.

Edit: Hva med Nikon D300 m/AF-S DX 18- 70mm? Blir dette veldig overkill for en "hobbyfotograf" som meg?

Endret av Senshi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke det er et dårlig valg. D80 er et komplett kamera for de fleste av oss.

Likevel kan det hende at å sitte litt på gjerdet, hvis en ny modell er på vei. Du har jo tross alt et kamera allerede, og går ikke glipp av noen fotomuligheter i mellomtiden. Et slr til 2500 kr selger du jo ikke uansett, vil jeg tro. Det er greit med 2 hus.

Er det over et halvt år til modellskifte begynner jeg å helle til at det ikke er verdt ventetiden, men med et fungerende kamera i bag-en så er det egentlig ingen kreativ ventetid i sikte.

Lenke til kommentar

Hvis du føler at kameraet hindrer deg så kan det være fornuftig å oppgradere.

Jeg vil foreslå Nikkor AF-S DX 16-85 3,5-5,6 VR istedet for 18-200. Samme pris men en del høyere kvalitet i bytte for et kortere zoomområde.

Du kan også se etter et brukt D200, eneste problemet med det er relativt kort batterilevetid. Det fantastisk når det gjelder bytting av ISO osv med egne knapper reservert for det.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Har strengt tatt ikke noe hastverk med å kjøpe nytt kamera, men lurte litt på D80 nå siden det er på vei ut. Hadde ikke planer om å bruke mer enn max 15 000 kr på hus & objektiv.

Hva er etterkommeren til D80 da? D90? Blir det bra saker? Kanskje jeg kan vente litt...

Lenke til kommentar
Takker for svar.

Har strengt tatt ikke noe hastverk med å kjøpe nytt kamera, men lurte litt på D80 nå siden det er på vei ut. Hadde ikke planer om å bruke mer enn max 15 000 kr på hus & objektiv.

Hva er etterkommeren til D80 da? D90? Blir det bra saker? Kanskje jeg kan vente litt...

D90 blir sikkert bra. Tipper sensoren får et løft, og det dukker sikkert opp noen andre greier. Om du ikke er hekta på høy ISO og insisterer på Nikon, så er 5000 for et D80 et skikkelig røverkjøp.

Lenke til kommentar

Tenkte å satse på Nikon ja.... La oss si jeg går for D80 da. Hvilken objektiv skal jeg gå for?

Er Nikkor AF-S DX 16-85 3,5-5,6 VR som Kristallo foreslår mye bedre enn Nikkor AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED ?? Prisforskjellen mellom disse objektivene er jo ca 2500 kr. Er det verdt det?

Lenke til kommentar

Tja. Jeg har sett overbevisende tester av 16-85 VR - det skal være skarpt og godt korrigert. Forskjellen på 16 og 18mm er også verdt endel, hver millimeter teller å vidvinkel-siden. Spennnvidden i brennvidder er også veldig bra, samtidig som den ikke er så enorm at det virkelig går ut over den optiske kvaliteten (slik det er på 18-200mm'ere). Og VR er jo fint å ha! Du har jo fra før av din 55-200, som du kan ha med deg til de gangene 85mm ikke er nok.

http://www.photozone.de/Reviews/46-nikon--...kor_1685_3556vr

Photozone er stort sett et bra sted, masse gode tester her: http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor%20/...%20Lens%20Tests

Lenke til kommentar
Tenkte å satse på Nikon ja.... La oss si jeg går for D80 da. Hvilken objektiv skal jeg gå for?

Er Nikkor AF-S DX 16-85 3,5-5,6 VR som Kristallo foreslår mye bedre enn Nikkor AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED ?? Prisforskjellen mellom disse objektivene er jo ca 2500 kr. Er det verdt det?

Ja, det vil jeg si det er verdt hvis du har råd. 18-70 er ikke dårlig, men 16-85 er meget bra...
Lenke til kommentar

Det med objektivene kan jeg ikke svare på. De er uansett begge to veldig gode alternativer, i sine respektive prisklasser.

Det jeg tror jeg kan påstå er at det neppe blir så mye å spare på å kjøpe D80 om et halvt år. Det er svinbillig nå, og det er neppe særlig grunnlag for en stort lavere pris. Hvis ikke Japan Photo kjøper opp restlageret til Nikon Norge.

D70/s hadde jo ekstremt lang levetid, uten at det betydde at det ble kjempebillig på slutten av salgstiden.

Lenke til kommentar

Takker for fornuftige svar folkens.....

Da blir det nok innkjøp av D80 kamerahus + Nikkor AF-S DX 16-85 3,5-5,6 VR.

Trenger også en telezoom. Har Nikkor AF-S 55-200mm 4-5.6G VR DX fra før, men synes den blir litt kort. Er Nikkor AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G VR en bra telezoon eller finnes det noe annet i samme prisklasse jeg bør satse på?

Lenke til kommentar

Det kan nok være lurt å vente litt ja.

D90 er ventet i løpet av et par måneders tid, og selv om du ikke kjøper det kommer D80 garantert til å synke i pris når det kommer i tillegg til at man sikkert kan gjøre mange gode bruktkjøp når folk oppgraderer og vil bli kvitt sine gamle kameraer.

D90 skal ifølge ryktene ha 12 MP som D300 og kommer nok også med live view, støvfjerning på sensoren og en del annet småsnacks, men D80 er fremdeles et kjempekamera så det er jo opp til deg hvor mye du vil bruke. :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder objektiv ville jeg også tatt med Sigma og Tamron sine f/2.8 alternativer i betraktningen. De mangler VR, men har til gjengjeld bedre (og ikke minst fast) lysstyrke.

Ellers synes jeg at forslaget om en brukt D200 høres fornuftig ut. Det bær være en del ok tilbud på bruktmarkedet nå som D300 har hatt en billig-uke. Et ekstra batteri koster heller ikke all verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...