freke Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Boikott er latterlig. Det er den enkleste og mest egoistiske utveien. For enkelte, som ikke behøver massiv støtte blandt folket for å innlede en boikott, er det faktisk en helt plausibel metode. Liker du ikke måten et selskap behandler deg, eller andre, gi faen i å benytte deg av tjenestene til det selskapet. Eller skulle man bite i det sure eplet og velge å gjøre butikk med et selskap man ikke har noe til overs for, fordi "boikott er egoistisk"? Selv velger jeg å mele min egen kake, for deretter å spise den selv. Egoist javisst, og slik vil det fortsette. Inntil det tjener meg å være altruist Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Som skrevet er det alt for mange selskaper som ikke har rent mel i posen. Dessuten vet vi jo ikke om telenor visste noe i det hele tatt. Selv boikotter jeg bare fiskeboller for jeg hater det Jeg får ikke bedre samvittighet av å boikotte noe når jeg vet at det ikke har noen som helst virkning uansett. Nei, hvis du dreper noen vil jo det bare være ett ekstra drap blant alle de hundretusenvis av drap som skjer hvert år, det ville i global sammenheng ikke hatt "noen som helst virkning" om du lot være å gjøre det... Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Som skrevet er det alt for mange selskaper som ikke har rent mel i posen. Dessuten vet vi jo ikke om telenor visste noe i det hele tatt. Selv boikotter jeg bare fiskeboller for jeg hater det Jeg får ikke bedre samvittighet av å boikotte noe når jeg vet at det ikke har noen som helst virkning uansett. Nei, hvis du dreper noen vil jo det bare være ett ekstra drap blant alle de hundretusenvis av drap som skjer hvert år, det ville i global sammenheng ikke hatt "noen som helst virkning" om du lot være å gjøre det... Elendig sammenligning Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det er ikke 100% det samme, fordi det siste har en litt mer direkte virkning, men hvorfor vil det ikke ha "noen som helst virkning" om én person boikotter et produkt? Helt seriøst: med alle de mennesker som dør hver dag, bryr jeg meg ikke i praksis om ett ekstra menneske dør. "I dag døde 100.001 i stedet for 100.000". Men du har fremdeles et moralsk ansvar om du drepte det ekstra mennesket. Og du har moralsk ansvar for arbeidsforholdende varen ble produsert under. DERSOM ett menneskeliv gikk med til produksjonen av varen, har du ansvaret om du kjøper varen. Dersom (mer sannsynlig) arbeidsforholdende var langt bedre enn dette, men likevel langt fra akseptable, har du ansvar for dette. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det er ikke 100% det samme, fordi det siste har en litt mer direkte virkning, men hvorfor vil det ikke ha "noen som helst virkning" om én person boikotter et produkt? Helt seriøst: med alle de mennesker som dør hver dag, bryr jeg meg ikke i praksis om ett ekstra menneske dør. "I dag døde 100.001 i stedet for 100.000". Men du har fremdeles et moralsk ansvar om du drepte det ekstra mennesket. Og du har moralsk ansvar for arbeidsforholdende varen ble produsert under. DERSOM ett menneskeliv gikk med til produksjonen av varen, har du ansvaret om du kjøper varen. Dersom (mer sannsynlig) arbeidsforholdende var langt bedre enn dette, men likevel langt fra akseptable, har du ansvar for dette. Må du bruke menneskeliv som eks? Hvis jeg bytter abnnement fra Telenor til Chess taper telenor så lite at jeg ikke gidder ta meg bryet. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Nå, det handler jo bare om hva slags arbeidsforhold du aksepterer så da synes jeg det er like greit å trekke det ut i det ekstreme, for å få frem hvor ansvaret ligger. Jeg vet ikke stort om Telenor-saken, men dersom du mener arbeidsforholdene et produkt er produsert under ikke er akseptable, bør du jo ikke kjøpe produktet. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 jeg vil anmode dere å boikotte Telenor. Det er en skam for oss nordmenn og jeg syns at slike organisasjoner som støtter alle bruddene på menneskerettigheter ikke fortjener ei einaste krone fra vår lomme.Nøyaktig hvordan mener du de har "støttet" brudd på menneskerettighetene? Ved å ikke være flinke nok til å sjekke om en underleverandør til Ericsson, som var leverandør til Grameenphone hvor Telenor er største aksjonær ikke fulgte de reglene som Telenor hadde i alle kontrakter og som Grameenphone påstod de undersøkte regelmessig? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 jeg vil anmode dere å boikotte Telenor. Det er en skam for oss nordmenn og jeg syns at slike organisasjoner som støtter alle bruddene på menneskerettigheter ikke fortjener ei einaste krone fra vår lomme. Hvis du tror at dette bare handler om Telenor og ingen andre mobil selskaper vil jeg påstå at du er noe naiv. Dette forekommer i større og større grad enten det er Netcom eller Telenor. Billig arbeidskraft i feks. Asia er intet nytt! Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Herregud så teit, slutt å slikke i deg alt media sier og vær realistisk. Jeg anbefaler deg foresten og aldri kjøpe sukker igjen. Lenke til kommentar
eflas Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Bare tull, dette - ingen boikott fra min side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå