Gå til innhold

Boikott Telenor forever

Anbefalte innlegg

Folkens,

jeg vil anmode dere å boikotte Telenor. Det er en skam for oss nordmenn og jeg syns at slike organisasjoner som støtter alle bruddene på menneskerettigheter ikke fortjener ei einaste krone fra vår lomme.

Gå over til OneCall eller noen andre..... :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vi boikotte alle som bryter noen menneskerettigheter nå og da blir det ikke mye vi kan kjøpe. Praktisk talt alt kjøp av klær, kaffe, frukt, te, diamanter, gull, osv. må stoppes.

Tror t.eks. ikke det er mange som er villig til å gi opp morgenkaffen sin.

Lenke til kommentar

Vell, Seneste i dag forklarte telenor at dem ikke viste om dette. Om det er sant eller ei er en ting.

Men na har dem faktisk kutta sammarbeide med denne bedriften.

Finnes mange andre gode grunner for boikott av telenor. feks nesten 1000kroner for a fa instalert nett, er RAN uten like. Priser osv.

Lenke til kommentar

Jeg boikottet faktisk Telenor en stund, men riktignok av mer personlige grunner enn hva trådstarter her skulle ønske. De hadde en forferdelig serviceholdning en stund.

Ellers enig med vedkommende som påpeker at hvis man skal boikotte alle som har en eller annen forbindelse med noe uønsket sitter man fort naken på en liten tue ute i Nordmarka. :mrgreen:

Lenke til kommentar

Synes faktisk man bør la være å kjøpe produkter man vet er produsert på måter som bryter med menneskerettigheter, eller ødelegger miljøet i stor grad for den saks skyld. Eller, jeg synes egentlig det sier seg selv, at man ikke kjøper ting man VET er produsert av slaver f.eks.

Nå er det klart at ikke alle brudd på menneskerettigheter er like ille, og jeg aner ikke hvor ille det var det Telenors leverandør gjorde.

Det er vel sikkert også rett at nesten alle typer produkter er laget med ganske tvilsomme metoder, men det betyr ikke at ALLE produkter er det. Man kan nok få tak i sjokolade, eller gull for den saks skyld som er produsert på skikkelige måter. Hvis man i hvertfall vil holde sin samvittighet noenlunde ren, så kan man jo anta at alle produkter man ikke VET produseres ved å brenne opp en kvadratkilometer med regnskog, produseres på en skikkelig måte. Man burde jo tross alt kunne anta slikt. Men når noen først forteller deg at "disse vottene er laget av en liten stamme midt i Kina som har blitt holdt som slaver av en rik familie i generasjoner", vil jeg vel egentlig ta det som en selvfølge at du slutter å kjøpe dette produktet. Så lenge det ikke er ulovlig, er det jo bare din egen samvittighet det gjelder, så hvis du synes det er greit å være ansvarlig for slavehold, ødelegging av miljøet, etc., så blir jo det ditt valg.

Men det BURDE vært ulovlig å kjøpe produkter i Norge som ikke beviselig var produsert på ordentlig måte.

Lenke til kommentar

Nei, Flammekaster. Uvitenhet er i de fleste tilfeller ikke en unskyldning. Når det kommer til klær, kaffe, sjokolade, te, frukt, diamanter, osv. burde man anta alt som ikke sier noe annet er produsert på uetisk vis. Vet man at det selges Fair Trade-produkter av varetypen, burde man anta varen er etisk produsert.

Du har også en udatert forståelse for begrepet slavedrift. Det handler ikke om at noen står der med pisk lengre, det handler om kynisk og grov utnyttelse av fattige.

I tillegg viser bl.a. denne artikkelen at folk ikke ønsker rettferdige/etiske produkter, eller rettere sagt, de ønsker det, men er bare ikke villig å betale for det. Hvis du ikke har forandret vaner siden sist, kan jeg anta at du også har samme hyklerske holdning.

Lenke til kommentar
Du har også en udatert forståelse for begrepet slavedrift. Det handler ikke om at noen står der med pisk lengre, det handler om kynisk og grov utnyttelse av fattige.

Jeg tar et prinsipielt standpunkt. Dersom varen er produsert gjennom tradisjonell slavedrift, er du ansvarlig for det når du kjøper den. Og, du er uansett ansvarlig for de forholdende den ble produsert under, om bare gjelder "grov utnyttelse av fattige". Godene i verden burde nok fordeles annerledes, men jeg konkluderer ikke dermed med at det er galt av meg å betale mindre til en arbeider i Thailand enn en i Norge. Fair Trade-arbeidere får neppe samme satser som nordmenn: altså er det bare snakk om hvor grensen går, om hvor mye/lite det er akseptabelt å betale (og hvor dårlige arbeidsforhold en kan ha). I stedet for å beskrive hvor grensen går, går jeg til det ekstreme og sier at DERSOM det skjedde noen urealistisk uhyggelige ting under fremstillingen av varen, så er det kjøperen sitt ansvar om han vet om det.

Så vil jeg si at uvitenhet i seg selv er definitivt en unnskyldning. Hvis man ikke har noen grunn til å tro at produktet er uetisk, er det greit å kjøpe det. Nå er det klart at vi har en viss grunn til å anta at ethvert produkt er uetisk, men jeg tror ikke at ekstremt uetiske produksjonsmetoder er så utbredt at man ikke kan "ta noen sjanser" når man kjøper en del produkter. Hadde jeg vært fullt klar over at halvparten av alle verdens sjokoladeplater ble produsert på måter som krevde ett menneskeliv per plate, hadde jeg nok vært rimelig medskyldig i en del drap. Men såvidt meg bekjent er ikke situasjonen så mørk. Men det er klart, kan du vise til at så mange produkter produseres på så uetiske metoder at jeg burde skifte standpunkt, vil jeg ta det til etterretning. Det blir til slutt et spørsmål om i hvor stor grad varer produseres på uetiske måter, og hvor uetiske de er.

Lenke til kommentar
Folkens,

jeg vil anmode dere å boikotte Telenor. Det er en skam for oss nordmenn og jeg syns at slike organisasjoner som støtter alle bruddene på menneskerettigheter ikke fortjener ei einaste krone fra vår lomme.

Gå over til OneCall eller noen andre..... :yes:

Jeg kan glede trådstarter med at min boikott av Telenor startet allerede ved tusenårsskiftet eller så. Fremdeles hverken internett, telefon eller noe annet i mitt hus er levert av Telenor, så min mini-blokkade holder stand :)

Lenke til kommentar

Nok engang misforstår du, flammekaster. Fair Trade handler ikke om å gi folk vestlige lønner. Det handler om å gi arbeiderne som produserer varen mer for den enn markedsprisen. Det handler om å bedre arbeids- og livsvilkårene til disse arbeiderne. Det handler om å gi de mer enn det absolutte minimum (som er alt markedet er villig til å betale). Det handler om å stoppe grov utnyttelse av fattige, altså å stoppe det moderne slaveriet. Mer om dette finner du her og her

Grunnen til at jeg sier at uvitenhet ikker er en unnskyldning er at i de fleste tilfeller burde personen ha vist det. Har man ikke fått med seg at nesten all produksjon av sjokolade, kaffe, sukker, klær, osv. er utført med moderne slaveri, har man med vilje prøvd å unngå disse opplysningene.

Jeg synes også du har et forenklet syn på saken. Mener du seriøst at det først er utnyttelse når disse arbeider seg ihjel? På mange måter gjør de jo det, gjennomsnitts levealderen hos disse arbeiderne er ikke akkurat høy.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at Fair Trade handler om å gi vestlige lønninger, det er vel derfor de ikke gjør det. Man kunne i og for seg godt argumentere for at det eneste riktige er å gi vestlige lønninger til alle, men det gjør ikke jeg. Jeg har ikke sagt så mye om hvor stor grad av utnyttelse som er akseptabelt. Jeg har sagt at såvidt meg bekjent er ikke arbeidsforholdene de fleste varer produseres under så ille at det er uakseptabelt å kjøpe dem. Men igjen, dersom jeg plutselig oppdaget at all sjokolade ble produsert med metoder som var langt verre enn de jeg i dag har inntrykk av at de produseres med, ville jeg straks slutte å kjøpe denne sjokoladen (dette siste mener jeg for øvrig helt seriøst, uansett hvor mye du ser ut til å tro at jeg kun sier alt dette for å rettferdiggjøre mitt nåværende kjøpemønster (noe jeg antagelig til en viss grad gjør, men det er definitivt ikke den eneste faktoren i min resonnering)).

Jeg må egentlig også legge til at jeg slett ikke har noe i mot Fair Trade-konseptet, jeg synes dette selvfølgelig er kjempeflott, og kanskje første steg mot å bli kvitt uetiske varer. Ble veldig glad første gang jeg hørte om det. Men personlig er jeg ikke så veldig engasjert i konseptet, rett og slett fordi jeg nesten aldri kjøper varer det kan tilby.

Lenke til kommentar

Hvordan skal man greie å boikotte telenor? Eier ikke de mesteparten av infastrukturen her i landet? De er med å eie fotball-rettighetene, så da må man boikotte fotball. Internett av noen som leier nett av telenor må man boikotte. Det er vel de som eier telefonlinjene til de som fortsatt har fasttelefon. Hva annet er det de eier?

Boikott er latterlig. Det er den enkleste og mest egoistiske utveien. For eksempel de som ville at vi skulle boikotte Kina når OL-fakkelen ble sendt rundt om kring. For ikke å glemme SV-folk som boikotter Israel, men sitter alike vel på en datamaskin med Intel-chipset. Hyklerisk rett og slett.

Lenke til kommentar

Som skrevet er det alt for mange selskaper som ikke har rent mel i posen. Dessuten vet vi jo ikke om telenor visste noe i det hele tatt. Selv boikotter jeg bare fiskeboller for jeg hater det :blush: Jeg får ikke bedre samvittighet av å boikotte noe når jeg vet at det ikke har noen som helst virkning uansett.

Lenke til kommentar

Trodde du skulle boikotte de for dårlig kundeservis og latterlige priser. Ja og at de gir blaffen i alle andre så lenge de tjener penga sine. Det er gode grunner.

Barne arbeide faller vel kanskje under den siste, men jeg er enig om at det er umulig å ha full kontroll på hva alle levrandørene dine gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...