Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Musikkbruk på eMKå Festivalen!

Feltherre

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var igår på Emkå festivalen. Men jeg la merke til at flere av filmene og reklamene innholdt musikk som de sannsynlig ikke hadde rettighetene til,alt fra filmmusikk og reklamemusikk. Men jeg lurer på om eMKå festivalen kan defineres som et lukket arrangement, og om det gjør det lovlig å bruke musikk du ikke har rettighetene til?

Noen som greier å gjøre meg litt klokere på dette området?

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner ingen hjemmeside til festivalen men kan prøve å forklare litt om festivalen. eMKå festivalen er en festival som arrangeres hvert år i Sandnes(ihvertfall så var det dette året). På denne festivalen så viser elever fra forskjellige Media og Kommunikasjon skoler i Rogaland kortfilmene, reklamefilmene og musikkvideoer som de har laget på skolen. Det kåres en vinner i hver kategori. Det er altså ungdommer fra Vg1 og Vg2 som har lagt videoene.

Lenke til kommentar

Om det er lovlig vet jeg ikke, men jeg vet at det ihvertfall ikke får konsekvenser ;)

For en del år siden laget jeg og en kamerat en film som vi viste i landsfinalen på UKM i Trondhjem. Den inneholdt både ACDC, Rammstein, Matrix-filmmusikk og mye mer. De fleste andre deltagerne hadde også musikk til kjente band. Ingen reaksjoner på det.

Lenke til kommentar
og i skolearbeid har du faktisk lov å bruke alt du vil, om du ikke skal selge og tjene penger på det så klart.

Det er vel å strekke sannheten noe....

Men så lenge det ikke gjøres tilgjengelig for offentligheten ved å legge ut på youtube o.l. så er det neppe noe som folk vil lage noe nummer av.

Lenke til kommentar
I skolearbeid har du lov, jeg ble selv litt overrasket over at det var lov i denne festivalen også, men jeg klager ikke.

At du har lov ut i fra de som bedømmer arbeidet er sikkert greit. Men det er ikke lov å knabbe opphavsrettslig materiale uten videre - uansett hva du bruker det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...