Gå til innhold

XML - Hva er det og hvordan brukes det?

Anbefalte innlegg

Hei! Vil bare si at jeg sitter på skolen og er litt opptatt, men samma det. Lurer bare på en enkel ting. Hva er XML og hva i alle dager kan det brukes til? Har tittet litt på W3Schools, sett på syntax osv. Det er jo lett som bare fy, men hva nyttig kan det brukes til? Jeg refererer til W3Schools: "Used to carry data", hvordan?

Er det ofte brukt?

Jeg hadde satt pris på utfyllende og konkrete svar.

Mvh

Jørgen Pedersen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfyllende er nok ikke meg.

XML er ett veldig godt alternativ til binære filformater når det gjelder lagring av tekst.

Det er mye enklere og raskere å skrive programmer/scripts som leser og skriver det, samt at det er svært logisk.

Om noen andre lagrer dataene sine i en binærfil har du mye banning forran deg med å hente ut dataene, om de er lagra i en XML fil er det som regel bare greit.

Lenke til kommentar

XML er mye rart, gitt. Men kort fortalt er det en standard som går ut på at man lagrer informasjon i tekst-filer, og at informasjonen blir strukturert ved hjelp av tags, f.eks.

<person>
 <firstname>Per</firstname>
 <lastname>Olsen</lastname>
</person>

Man kan også bruke såkalte attributter, og da kan det bli f.eks. slik:

<person firstname="Per" lastname="Olsen"/>

Dette gir en fil som er mer eller mindre leselig både for mennesker (i en vanlig teksteditor) og maskiner.

Werner

Lenke til kommentar

Poenget med xml er at spesifikasjonen og dataene blir sendt i samme fil. Det finnes også gode muligheter for validering.

Jeg kan f.eks skrive et xml format (dette blir gjerne lagret som en xsd fil), når jeg så skal lage en data-fil så kan jeg validere den mot xsd formatet jeg har laget. Veldig mye bedre enn å lage en spesifikasjon på et format og så lage validatoren for formatet.

Det er ganske mange som ikke har fått med seg at det er noe som heter dtd* og xsd filer som kan inneholde spesifikasjoner på hvordan xml filer skal se ut. Du får da et 20 siders word dokument med at kolonne AB13 er filnavnet og at det skal være på 8-14 tegn.

*dtd er en gammel standard som er på vei ut og med god grunn, de er ikke akkurat lette å lese. XSD filer er rimelig lettleste.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Her var det mye bra! Forstår meg absolutt på ting nå. Men en liten ting til: Går det ann å lagre informasjon i et dokument med XML via forms og knapper? Eller lignende? Hadde vært utrolig gøyalt.

Lenke til kommentar
Her var det mye bra! Forstår meg absolutt på ting nå. Men en liten ting til: Går det ann å lagre informasjon i et dokument med XML via forms og knapper? Eller lignende? Hadde vært utrolig gøyalt.

Hei

Hvis du tenker på en form med felt f.eks. fornavn, der du skriver inn "Per" og så skal det bli lagret et XML dokument med <fornavn>Per</fornavn> så er det mulig. Kan f.eks. bruke PHP til det.

Et godt eksempel på automatiserte metoder er vel:

http://www.hardware.no/feeds/general.xml

Her oppretter vel Hardware en RSS-strøm automatisk. RSS er da en dialekt av XML, poenget var å vise automatikken.

Ellers er det vel vanlig å bruke DOM (Document Object Model) for å modifisere XML-dokumenter. Da er det mulig å legge til / redigere / slette elementer, barneelementer osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...