Vice Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hva forsvarer han seg mot ? En stakkars rolig hund som løper lykkelig rundt og koser seg i ene øyeblikket, og som i det andre har full panikk fordi det svir noe jævlig i øynene? Om det hadde vært en "stakkars rolig hund" hadde situasjonen aldri oppstått. Når eier i tillegg ikke har kontroll på bikkja si blir stuasjonen enda verre. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det er jo litt som jeg sa : Jeg er redd for å bli voldtatt av alle menn som går forbi meg om natta som er synlig beruset. Alikvel har jeg per dags dato ikke sprayet noen av de. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg så en irriterende person her om dagen.. lurer på om jeg skal spraye h*n med pepperspray neste gang ?? Jeg slipper helt sikkert unna med det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hva forsvarer han seg mot ? En stakkars rolig hund som løper lykkelig rundt og koser seg i ene øyeblikket, og som i det andre har full panikk fordi det svir noe jævlig i øynene? Om det hadde vært en "stakkars rolig hund" hadde situasjonen aldri oppstått. Når eier i tillegg ikke har kontroll på bikkja si blir stuasjonen enda verre. Hunden oppfører seg som en HUND! Mennesket må ikke oppføre seg som en "idiot". Lenke til kommentar
O.J Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Så han bruker selvforsvar på en hund som ikke har planer om å gjøre han noe? Kult........ Ahh, ja selvfølgelig. Vi glemmer jo at personen er en som kan lese hundens tanker og også fortså hva den sier. Å tolke en hund er helt enkelt, med mindre du aldri har sett et dyr før. Hunder som får gå litt fritt i skogen logrer med halen og snuser rundt i gresset. Hvis den skal angripe deg flekker den tenner. En familiehund vil aldri finne på noe sånt med mindre du angriper eieren. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) I tillegg ser jeg at enkelte her er litt urolige for t pepperspray kan oppmuntre en hund til å bli enda mer aggressiv, men det er ingen fare: "When sprayed at a dog the mace will inflame their breathing tissue and also dilates the capillaries in their eyes. Not only does a dog find it difficult to breathe but they also have difficulty in seeing and this will continue until the spray has worn off. Because of this you will find that any dog which attempts to attack you will have no other choice but to remove itself from the situation and this allows you time to remove your self from the dangerous situation that you were in. " I tillegg finnes det sprayer som er laget spesielt for bruk mot hunder så de burde hvertfall gjøre susen: Oppfordrer dere til ikke å stole på dette. Det har jeg sett med egne øyer. Understreker det en gang til: Det finnes hunder som kan bli mer aggresive ved spraying av pepperspray. Endret 21. mai 2008 av SirEmanon Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Så kan med andre ord slå ned alle invandrere jeg møter på som er skumle å ikke snakker norsk. I selvforsvar til og med. Kult, det visste jeg ikke......... Selvfølgelig har du rett til å forsvare deg ovenfor andre personer som du oppfater som en personlig trussel!? Men det kan være fint å være klar over at hunder og mennesker ikke er det samme. Spesielt ikke i rettssystemet. Hunden oppfører seg som en HUND! Mennesket må ikke oppføre seg som en "idiot". Enig, men dessverre finnes det mange idioter som har hund og som ikke er sitt ansvar bevisst og i tillegg gir blanke i landets lover. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hva forsvarer han seg mot ? En stakkars rolig hund som løper lykkelig rundt og koser seg i ene øyeblikket, og som i det andre har full panikk fordi det svir noe jævlig i øynene? Om det hadde vært en "stakkars rolig hund" hadde situasjonen aldri oppstått. Når eier i tillegg ikke har kontroll på bikkja si blir stuasjonen enda verre. Hunden oppfører seg som en HUND! Mennesket må ikke oppføre seg som en "idiot". Dæven, noen som har forstått! Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Så kan med andre ord slå ned alle invandrere jeg møter på som er skumle å ikke snakker norsk. I selvforsvar til og med. Kult, det visste jeg ikke......... Selvfølgelig har du rett til å forsvare deg ovenfor andre personer som du oppfater som en personlig trussel!? Men det kan være fint å være klar over at hunder og mennesker ikke er det samme. Spesielt ikke i rettssystemet. He He He, vet jo det. Bare kødder litt. Nei, nok disksjon fra min side. Vi kan vel si at vi er enige om å være uenige Endret 21. mai 2008 av JimRamse Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Så kan med andre ord slå ned alle invandrere jeg møter på som er skumle å ikke snakker norsk. I selvforsvar til og med. Kult, det visste jeg ikke......... Selvfølgelig har du rett til å forsvare deg ovenfor andre personer som du oppfater som en personlig trussel!? Men det kan være fint å være klar over at hunder og mennesker ikke er det samme. Spesielt ikke i rettssystemet. Du har helt rett! Den ene har ingen rettsikkerhet på tross av at den faktisk er en hund, og dermed oppfører seg slik hunder gjør, mens den andre, på tross av sin egen irrasjonalitet får fullt gehør. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Så kan med andre ord slå ned alle invandrere jeg møter på som er skumle å ikke snakker norsk. I selvforsvar til og med. Kult, det visste jeg ikke......... Selvfølgelig har du rett til å forsvare deg ovenfor andre personer som du oppfater som en personlig trussel!? Men det kan være fint å være klar over at hunder og mennesker ikke er det samme. Spesielt ikke i rettssystemet. Hunden oppfører seg som en HUND! Mennesket må ikke oppføre seg som en "idiot". Enig, men dessverre finnes det mange idioter som har hund og som ikke er sitt ansvar bevisst og i tillegg gir blanke i landets lover. For eieren av hunden kan det være det samme. Aldri hatt en hund før? Reaksjonen du får hvis du angriper hunden kan være nesten lik som om du skulle angripet sønnen hans. Politi/rettsak er noe som kommer i etterkant, og ikke nødvendigvis noe man tenker på der i øyeblikket. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Jeg var ute for 5 min sia og gikk tur med hunden som jeg la ut bilde av tidligere i tråden her, og nabo hunden som er mindre enn den. Når jeg var midt inni skogen tok jeg av de båndene så de kunne løpe litt rundt og leke seg. Og når jeg kom ut på en sti med mere folk på så tok jeg på de båndet. Men etter jeg hadde gått 1 min kom jeg ut på en veldig lang slette, og der løp det en stor rottweiler og en sånn donald hund rett mot meg. Og eierne løp etter de ca. 20 meter lengre bak, og det ropte etter hundene. Da kunne jeg nesten tenkt meg å ha en pepper spray boks. Ikke fordi jeg ble redd for at de skulle angripe meg. Men fordi jeg har 2 små bikjer, og de som løp mot meg var 10 ganger så store. Og de kan lett skade en av hundene mine ved å tråkke på de. Det gikk heldigvis bra, rottweileren begynte å løpe etter hunden min, og slo faktisk litt med labbene etter hu, men stoppet for å pisse litt. Etter en stund kom eierne. Sånne hunder bør man ha kontroll på hvis de skal gå uten bånd. Selvom de ikke er aggresive, så kan de jo skade andre dyr. Edit: Glemte å si at jeg fikk et brannsår når jeg prøvde å stoppe båndet til hunden min! Det svir Endret 21. mai 2008 av Andie93 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Så kan med andre ord slå ned alle invandrere jeg møter på som er skumle å ikke snakker norsk. I selvforsvar til og med. Kult, det visste jeg ikke......... Selvfølgelig har du rett til å forsvare deg ovenfor andre personer som du oppfater som en personlig trussel!? Men det kan være fint å være klar over at hunder og mennesker ikke er det samme. Spesielt ikke i rettssystemet. He He He, vet jo det. Bare kødder litt. Nei, nok disksjon fra min side. Vi kan vel si at vi er enige om å være uenige Det er "litt" vakkert dette her!? Så det faktumet at det finnes idiotiske hundeeiere skal liksom rettferdiggjøre å straffe idiotens husdyr? Hva blir det neste? Jo, nå vet jeg! Jeg personlig hater og frykter faktisk sauer. Så hvis jeg treffer noen av disse frittgående villdyra på min neste skogstur så skal jeg fanden ta foreta en sauetrilling nedover fjellet, ellert kanskje spraye hele flokken med pepperspray!? Neste skogstur bør helst bli en innbringende tur, fordi utgiftene kan nå bli astronomiske ... Lenke til kommentar
O.J Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg var ute for 5 min sia og gikk tur med hunden som jeg la ut bilde av tidligere i tråden her, og nabo hunden som er mindre enn den. Når jeg var midt inni skogen tok jeg av de båndene så de kunne løpe litt rundt og leke seg. Og når jeg kom ut på en sti med mere folk på så tok jeg på de båndet. Men etter jeg hadde gått 1 min kom jeg ut på en veldig lang slette, og der løp det en stor rottweiler og en sånn donald hund rett mot meg. Og eierne løp etter de ca. 20 meter lengre bak, og det ropte etter hundene. Da kunne jeg nesten tenkt meg å ha en pepper spray boks. Ikke fordi jeg ble redd for at de skulle angripe meg. Men fordi jeg har 2 små bikjer, og de som løp mot meg var 10 ganger så store. Og de kan lett skade en av hundene mine ved å tråkke på de. Det gikk heldigvis bra, rottweileren begynte å løpe etter hunden min, og slo faktisk litt med labbene etter hu, men stoppet for å pisse litt. Etter en stund kom eierne. Sånne hunder bør man ha kontroll på hvis de skal gå uten bånd. Selvom de ikke er aggresive, så kan de jo skade andre dyr. Tråkke ned hundene dine? Aldri i verden. Har selv opplevd å møtt på andre hundeeiere som også har latt hundene gå løse. Hvis de to som møtes er ca. like store kan det hende de glefser litt mot hverandre. Det er kun for å finne ut hvem som er sjefen, og varer rundt 10 sek. Etter det kan de gå hvert til sitt, eller faktisk begynne å leke sammen. Dette er standard dyrepsykologi, og det er faktisk ikke riktig å skille dem akkurat da. Dette er noe hunder gjør hele tiden. Store hunder angriper aldri mindre hunder for morro skyld. i 99,9% av tilfellene overser de store hundene de små. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 HUNDENE HAR IKKE ANGRPET HAN!!!!!!!! Det er han som angriper hundene. Er det så vanskelig å forstå? Like vanskelig som å forstå at han ikke oppfattet at lekinga ikke var et angrep. Og så var det definisjonen av vesentlig ulempe da. Har du sett irsk ulvehund som hopper mot deg for å leke? Det har jeg og det er som en liten hest som kommer mot deg, ikke så rent lite skremmende om man ikke vet at den bare vil leke. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 HUNDENE HAR IKKE ANGRPET HAN!!!!!!!! Det er han som angriper hundene. Er det så vanskelig å forstå? Like vanskelig som å forstå at han ikke oppfattet at lekinga ikke var et angrep. Og så var det definisjonen av vesentlig ulempe da. Har du sett irsk ulvehund som hopper mot deg for å leke? Det har jeg og det er som en liten hest som kommer mot deg, ikke så rent lite skremmende om man ikke vet at den bare vil leke. Så da spør jeg: Hvem etter din mening sitter med den beste forutsetningen for å vurdere slike situasjoner på den mest logiske måten? Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Edit: Glemte å si at jeg fikk et brannsår når jeg prøvde å stoppe båndet til hunden min! Det svir Ett lite off-topic tips fra en småhundeier til en annen. Om hundene dine er aldri så små, la de være hunder alikevel. Hilsen ei som lett lar sin 2,5 kg hund leke med hunder på 60 kg LØSE Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Jeg var ute for 5 min sia og gikk tur med hunden som jeg la ut bilde av tidligere i tråden her, og nabo hunden som er mindre enn den. Når jeg var midt inni skogen tok jeg av de båndene så de kunne løpe litt rundt og leke seg. Og når jeg kom ut på en sti med mere folk på så tok jeg på de båndet. Men etter jeg hadde gått 1 min kom jeg ut på en veldig lang slette, og der løp det en stor rottweiler og en sånn donald hund rett mot meg. Og eierne løp etter de ca. 20 meter lengre bak, og det ropte etter hundene. Da kunne jeg nesten tenkt meg å ha en pepper spray boks. Ikke fordi jeg ble redd for at de skulle angripe meg. Men fordi jeg har 2 små bikjer, og de som løp mot meg var 10 ganger så store. Og de kan lett skade en av hundene mine ved å tråkke på de. Det gikk heldigvis bra, rottweileren begynte å løpe etter hunden min, og slo faktisk litt med labbene etter hu, men stoppet for å pisse litt. Etter en stund kom eierne. Sånne hunder bør man ha kontroll på hvis de skal gå uten bånd. Selvom de ikke er aggresive, så kan de jo skade andre dyr. Tråkke ned hundene dine? Aldri i verden. Har selv opplevd å møtt på andre hundeeiere som også har latt hundene gå løse. Hvis de to som møtes er ca. like store kan det hende de glefser litt mot hverandre. Det er kun for å finne ut hvem som er sjefen, og varer rundt 10 sek. Etter det kan de gå hvert til sitt, eller faktisk begynne å leke sammen. Dette er standard dyrepsykologi, og det er faktisk ikke riktig å skille dem akkurat da. Dette er noe hunder gjør hele tiden. Store hunder angriper aldri mindre hunder for morro skyld. i 99,9% av tilfellene overser de store hundene de små. Men er jo så redd for den lille hunden min:( Leke_lol.bmp Endret 21. mai 2008 av Andie93 Lenke til kommentar
O.J Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Edit: Glemte å si at jeg fikk et brannsår når jeg prøvde å stoppe båndet til hunden min! Det svir Ett lite off-topic tips fra en småhundeier til en annen. Om hundene dine er aldri så små, la de være hunder alikevel. Hilsen ei som lett lar sin 2,5 kg hund leke med hunder på 60 kg LØSE Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jo mindre de er, jo mere energi har dem, og vil prøve seg på de større hundene :!: Hunden min hjemme har mindre hunder som hopper på han hele tiden i skogen. overser dem som regel, og vil helst gå videre. Jeg var ute for 5 min sia og gikk tur med hunden som jeg la ut bilde av tidligere i tråden her, og nabo hunden som er mindre enn den. Når jeg var midt inni skogen tok jeg av de båndene så de kunne løpe litt rundt og leke seg. Og når jeg kom ut på en sti med mere folk på så tok jeg på de båndet. Men etter jeg hadde gått 1 min kom jeg ut på en veldig lang slette, og der løp det en stor rottweiler og en sånn donald hund rett mot meg. Og eierne løp etter de ca. 20 meter lengre bak, og det ropte etter hundene. Da kunne jeg nesten tenkt meg å ha en pepper spray boks. Ikke fordi jeg ble redd for at de skulle angripe meg. Men fordi jeg har 2 små bikjer, og de som løp mot meg var 10 ganger så store. Og de kan lett skade en av hundene mine ved å tråkke på de. Det gikk heldigvis bra, rottweileren begynte å løpe etter hunden min, og slo faktisk litt med labbene etter hu, men stoppet for å pisse litt. Etter en stund kom eierne. Sånne hunder bør man ha kontroll på hvis de skal gå uten bånd. Selvom de ikke er aggresive, så kan de jo skade andre dyr. Tråkke ned hundene dine? Aldri i verden. Har selv opplevd å møtt på andre hundeeiere som også har latt hundene gå løse. Hvis de to som møtes er ca. like store kan det hende de glefser litt mot hverandre. Det er kun for å finne ut hvem som er sjefen, og varer rundt 10 sek. Etter det kan de gå hvert til sitt, eller faktisk begynne å leke sammen. Dette er standard dyrepsykologi, og det er faktisk ikke riktig å skille dem akkurat da. Dette er noe hunder gjør hele tiden. Store hunder angriper aldri mindre hunder for morro skyld. i 99,9% av tilfellene overser de store hundene de små. Men er jo så redd for den lille hunden min:( Det bildet stemmer neppe med virkeligheten. Opplever som regel det motsatte, at det er de mindre hundene som vil leke og ofte er litt eplekjekke. De større hundene overser dem som regel. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 HUNDENE HAR IKKE ANGRPET HAN!!!!!!!! Det er han som angriper hundene. Er det så vanskelig å forstå? Like vanskelig som å forstå at han ikke oppfattet at lekinga ikke var et angrep. Og så var det definisjonen av vesentlig ulempe da. Har du sett irsk ulvehund som hopper mot deg for å leke? Det har jeg og det er som en liten hest som kommer mot deg, ikke så rent lite skremmende om man ikke vet at den bare vil leke. Så da spør jeg: Hvem etter din mening sitter med den beste forutsetningen for å vurdere slike situasjoner på den mest logiske måten? Hundeeieren, og han burde ta dette med i helhetsbetraktningen når han velger og bryte båndtvangen. http://no.wikipedia.org/wiki/Hundebitt[/url] ']Aggressive og farlige hunderFor mange er aggressive og farlige hunder det samme, men slik er det ikke i virkeligheten. En aggressiv hund trenger ikke å være farlig, og en farlig hund trenger ikke å være aggressiv. Nå er det jo også slik at en hund kan være både aggressiv og farlig, og det er dessuten slik at dette er svært situasjonsbetinget. Aggressive hunder er ofte tydelige og tilkjennegir gjerne klart at de ikke er fornøyd med situasjonen. Den kan virke pågående i den hensikt å avskrekke, men ofte vil den selv trekke seg unna dersom det oppstår en situasjon som vil medføre fysisk konflikt. Om årsaken til aggressjonen avtar eller forsvinner opphører gjerne aggressjonen raskt. Slik aggressjon har med hundens overlevelsesinstinkt å gjøre, og bunner gjerne i usikkerhet. Farlige hunder søker fysisk konflikt på et stadium der dette ikke er nødvendig. Dette kan skje uten noen form for aggressjon, noe som gjør slike hunder svært vanskelig å forholde seg til. Et eksempel er hunder i flokk som angriper uten varsel. Et annet eksemper er hunder som står bundet og angriper uten varsel. Et tredje eksempel er en hund som ser sitt snitt til å stjele en godbit, og ufrivillig biter den som har godbiten i sin iver etter å nå den. Årsaker til hundebitt Hundebitt skyldes ofte et uansvarlig eierskap, selv om genetikk i en viss grad også må inngå i grunnlaget, og da spesielt med hensyn til skadeomfanget. Det statistiske materialet for bittskader peker imidlertid mot en rekke andre faktorer enn hunderasenes genetiske arv, for eksempel det faktum at visse typer mennesker tiltrekkes av visse typer egenskaper hos hunder. Såkalte «macho» mennesker søker altså «macho» hunderaser, men de har ofte ikke kunnskap og erfaring nok til å utstå et slikt eierskap. Resultatet blir et hundehold på «lykke og fromme», der risikoen for bittskader er betydelig. Utløsende faktorer Utløsende faktorer kan nesten alltid tillegges hundens flokk- og rovdyrinstinkter. Barn som løper, leker, skriker eller spiser er mest utsatt, fordi de både vekker rovlyst og står lavt på rangstigen. Det er nødvendigvis ikke så lett og tolke en ukjent hund. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå