Gå til innhold

Båndtvang som ikke respekteres.


Anbefalte innlegg

Først av alt, moralen du nevner tror jeg samtlige her inne støtter.

 

Men tror du virkelig det er ok å spraye enhver hund som går løs når det er båndtvang, og at så lenge hunden var løs er den fritt vilt for sprayboksen.

At en hund snuser på deg er da på ingen måte grunn nok til hva som kan karakteriseres som grov dyremishandling.

Ingen rettsal vil akseptere dette, og hunden må faktisk fysisk angripe eller oppføre seg voldsomt truende for at dette i det hele tatt skulle blitt noe annet enn en dyremishandligssak i norske rettsaler.

Problemet er at det er verken hundeier eller hunden selv som bestemmer om noen føler seg truet av hundens oppførsel. Så lenge hundeiere har brutt loven stiller han seg svært svakt i en evt. rettsak. En hund i seg selv stiller seg jo enda svakere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På min neste bytur skal jeg ta med meg pepperspray i veska. Med den skal jeg spraye ALLE FULLE INNPÅSLITNE MENN SOM KOMMER GÅENDE MOT MEG.

 

Bare sånn i tilfelle de kan komme på å tenke på å voldta meg.

 

 

 

 

Herregud...

 

statistisk sett tror jeg det er større sjans enn at en at en hund angriper deg...

 

 

men det som er fint med norsk rett er at de ofte tenker med hodet og ikke lovboken.

altså, at dem ikke gir deg rett til å misshandle hunden selv om eieren av hunden bryter loven.

samme som at jeg ikke har lov til å kjøre over deg, selv om du går midt i veien og bryter loven.

Lenke til kommentar
Først av alt, moralen du nevner tror jeg samtlige her inne støtter.

 

Men tror du virkelig det er ok å spraye enhver hund som går løs når det er båndtvang, og at så lenge hunden var løs er den fritt vilt for sprayboksen.

At en hund snuser på deg er da på ingen måte grunn nok til hva som kan karakteriseres som grov dyremishandling.

Ingen rettsal vil akseptere dette, og hunden må faktisk fysisk angripe eller oppføre seg voldsomt truende for at dette i det hele tatt skulle blitt noe annet enn en dyremishandligssak i norske rettsaler.

Problemet er at det er verken hundeier eller hunden selv som bestemmer om noen føler seg truet av hundens oppførsel. Så lenge hundeiere har brutt loven stiller han seg svært svakt i en evt. rettsak. En hund i seg selv stiller seg jo enda svakere.

 

Men det er ikke dermed sagt at siden en bryter loven, så kan du gjøre hva f... du vil her i landet.

Plager det deg får du annmelde og tar du loven i egne hender med så drastiske tiltak som pepperspray skal du nok kunne bevise uten tvil at hunden faktisk var til reell trussel for deg.

Synsinger fra en ukyndig og fobisk person om hva som er truende er ikke nok!!

Lenke til kommentar
Ser ut som L_C ønsker seg en betinget fengseldom samt potensielt avlivet hund.

Fulle gamle menn er det ingen forbud mot, derimot er det forbud mot hunder uten bånd når det er båndtvang.

 

Samme gjelder JimRamse.

Mennesker er fult lovlig mens hunder uten bånd i byene ikke er det.

Det er her forskjellen ligger uavhengig av hva statistikken sier.

 

Hvem sin oppgave er det å straffe hundeeiere som bryter loven?

Svar: Politiet, ikke deg og meg.

 

Hvis man selv bryter loven fordet andre gjør det, er man ikke bedre selv.

Lenke til kommentar

Er sånn holdning som JimRamse & co har som fører til problemer. Er jo bare piss. "Hunden min er så snill att" når den suser rundt uten bånd blant små barn osv. holder ikke å si den dagen den blir provosert og går til angrep.

 

At folk med hund sier seg villige til å angripe en annen person som direkte følge av noe som skjer pga. at de selv ikke gjør som de skal, sier i grunn det meste. Gir egentlig bare meg enda større grunn til å handle som jeg gjør.

Endret av paulok
Lenke til kommentar
Men det er ikke dermed sagt at siden en bryter loven, så kan du gjøre hva f... du vil her i landet.

Plager det deg får du annmelde og tar du loven i egne hender med så drastiske tiltak som pepperspray skal du nok kunne bevise uten tvil at hunden faktisk var til reell trussel for deg.

Synsinger fra en ukyndig og fobisk person om hva som er truende er ikke nok!!

Selvfølgelig er synsing fra personen som følte seg truet godt nok? Å føle seg truet er i bunn og grunn synsing. Om en hund kommer byksende mot en person er det helt naturlig at noen kan føle seg truet av dette og har dermed god grunn til å forsvare seg. Om hunden er i bånd derimot er det nok vanskeligere å overbevise noen om at man følte seg truet. Anmeldelse oppfordres selvsagt også om noen bryer loven, men i en potensiell angrepssituasjon tror jeg ikke de fleste tenker på at å begynne å fylle ut skjemaer vil redde dem unna. :)

Lenke til kommentar
Først av alt, moralen du nevner tror jeg samtlige her inne støtter.

 

Men tror du virkelig det er ok å spraye enhver hund som går løs når det er båndtvang, og at så lenge hunden var løs er den fritt vilt for sprayboksen.

At en hund snuser på deg er da på ingen måte grunn nok til hva som kan karakteriseres som grov dyremishandling.

Ingen rettsal vil akseptere dette, og hunden må faktisk fysisk angripe eller oppføre seg voldsomt truende for at dette i det hele tatt skulle blitt noe annet enn en dyremishandligssak i norske rettsaler.

Problemet er at det er verken hundeier eller hunden selv som bestemmer om noen føler seg truet av hundens oppførsel. Så lenge hundeiere har brutt loven stiller han seg svært svakt i en evt. rettsak. En hund i seg selv stiller seg jo enda svakere.

 

Men det er ikke dermed sagt at siden en bryter loven, så kan du gjøre hva f... du vil her i landet.

Plager det deg får du annmelde og tar du loven i egne hender med så drastiske tiltak som pepperspray skal du nok kunne bevise uten tvil at hunden faktisk var til reell trussel for deg.

Synsinger fra en ukyndig og fobisk person om hva som er truende er ikke nok!!

 

Det du sier her er jo at en da skal vente til hunden faktisk angriper før en forsvarer seg. En ukyndig person kan føle seg truet med en gang en løs hund kommer bort og "snuser". Husk dette!

Så lenge en person føler seg truet, og det kan absolutt være nok at en løs hund kommer bort til en, vil nok det være mer en nok til å bruke f.eks. pepperspray for å jage den bort. Skyter den jo ikke heller akkurat. Ubehagelig i 10-15 min. men hunden lever..

Lenke til kommentar
Ser ut som L_C ønsker seg en betinget fengseldom samt potensielt avlivet hund.

Fulle gamle menn er det ingen forbud mot, derimot er det forbud mot hunder uten bånd når det er båndtvang.

 

Samme gjelder JimRamse.

Mennesker er fult lovlig mens hunder uten bånd i byene ikke er det.

Det er her forskjellen ligger uavhengig av hva statistikken sier.

 

Hvem sin oppgave er det å straffe hundeeiere som bryter loven?

Svar: Politiet, ikke deg og meg.

 

Hvis man selv bryter loven fordet andre gjør det, er man ikke bedre selv.

Ja og politiet avliver fort agresive hunder og arresterer lett eiern av sådane.

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article1449818.ece

 

Spørsmålet er vel heller hvorvidt paulok oppfatter hunden som angripende og bruker sprayen av den grunn selv om hunden bare ville leke.

Hvem har på dette grunnlaget brutt loven?

Lenke til kommentar

Det er sjelden jeg bruker ord som dum, idiot, tulling. Men paulok kan defineres som dette.

 

Sannsynligheten for du skal bli skadet av en hund er mye større hvis du bruker pepperspray. En harmløs hund kan komme til å angripe. At folk skal ha hundene sine i bånd er vi enige om, men slik du tenker vil jeg kalle den skaden som du utsettes for selvpåført.

Lenke til kommentar

strengt tatt er det oppfatningen til den personen som er i situasjonen der og da som teller, ikke hvordan situasjonen faktisk er(hatt kurs om dette)

men igjen, HELT feiltolkning av situasjonen kan bli ett problem å bevise i retten.

 

tør jeg spørre i hvilken by du bor i?

 

edit: alle hundeeiere burde ha hunden sin i bånd hvis det er påbudt, men slik oppførsel mot hunder er noe jeg ihvertfall ikke tolererer...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
paulok: du vil tydeligvis ikke kommentere de to postene mine lenger opp her, så da gidder ikke jeg å prøve å forklare deg hva du skal gjøre heller. Får håpe vi møtes en gang! ;)

 

Gidder ikke høre hva jeg skal gjøre heller. Er ikke snakk om hverken stridshunder, elgkuer eller annt som du fabler om. Det er snakk om folk som ikke respekterer båndtvangen på kjøteren sin midt i en by, der barn løper og leker, folk går tur og så videre. Er ikke kjekt å være forelder og se at en hund med litt størrelse løper rett inn blant noen barn som leker fordi eier ikke skal ha bånd på den. Da får faen meg eier av hunden ta konsekvensen selv for det som hunden påføres. Han må også være beredt på å ta konsekvensen for hva hunden/han selv også finner på i en sånn situasjon. I en rettsak ang. dette er jeg ganske sikker på hva utfallet ville blitt dersom hunden var løs. Spesielt hvis det var barn inne i bildet, men også uansett!

Møtes kan vi godt. Er hunden i bånd smiler og hilser jeg på deg. Er den løs kan situasjonen straks bli en annen!

Lenke til kommentar
Til paulok: Hvis min hund som nå er fullvoksen, veier 10 kg og hvis den strekker seg så lang den er, blir den kanskje en meter. Hvis denne hunden hadde løpt mot deg og viftet med halen. Ville du spayet den ned?

 

 

Bilde: post-151939-1211370830_thumb.jpg

 

Selvsagt ville jeg sett an situasjonen. Uansett ville jeg synes det var helt feil av deg å ha den løs. Dersom hunden hadde kommet rett på meg og du ikke hadde hatt kontakt med hunden må du regne med at den hadde fått seg en sprut ja. Men igjen, selvsagt hadde jeg sett det litt an.

Lenke til kommentar
så klart hunde-eieren er ansvarlig for skader hunden påfører, men så lenge hunden ikke gjør noe så er det ingen grunn til å angripe den...

ingen grunn til å drive med proaktiv avstraffelse av hunder...

 

Greit nok det. Men er det så forbannet vanskelig å bruke bånd da? Er jo alt en ber om?

At det er ingen grunn til proaktiv avstraffelse av hunder er jeg uenig i. Bedre føre var. Spesiellt hvis det som sagt er barn inne i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...