Vice Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Skulle jeg stått på brua over motorveien og tatt loven i egene hender, kastet stein på ruta til dem som kjører 20 km/t over. vet ikke, men tipper du hadde anmeldt meg. men det gikk jo bare ut over bilen, var tross alt den som rullet 20 km/t for fort. Om du hadde gjort noe slikt hadde det nok vært lite sympati å hente både fra politi & dommer/jury. Har ikke også denne tråden egentlig allerede fått nok av fullstendig mislykkede "eksempler"? Lenke til kommentar
Newbie1KENuubie Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Ser det nå og tar kritikk. Jeg har nok sett frykt og fobi, samme greie. Du vet lite om menneskenes psyke når du kommer om et slikt utsagn. Jeg ekke noe ekspert selv, men jeg vet at frykt er noe helt annet enn fobi og angst. Det kan ikke sammenlignes. Fobier og angst er psykisk og det skaper en sterk mental sperre for personen, som nesten er umulig å krysse. Som sagt så har jeg en person i nær familie som er plaget av dette og går til psykolog for behandling. Men dette kan vi eventuelt diskutere i en annen tråd. Skulle jeg stått på brua over motorveien og tatt loven i egene hender, kastet stein på ruta til dem som kjører 20 km/t over. vet ikke, men tipper du hadde anmeldt meg. men det gikk jo bare ut over bilen, var tross alt den som rullet 20 km/t for fort. Du kan ikke bruke slike sammenligninger ovenfor trådstarter. Han nekter å høre på de, tro meg, det er mange som har forsøkt å få han til å forstå. Ja, jeg syntes du har trykt på et ømt punkt her. Men må si at jeg er mest opprømt over måten du har tatt loven i egene hender, greit nok om det var mot noe som skjønner at det/den har gjort noe galt. men beklager det gjør ikke en hund om den bare løper løs. den kan ikke lese de skiltene om båndtvang som er ute, eller høre om at folk ber den blir satt i bånd. Enig! Lenke til kommentar
paulok Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Fatter ikke hvorfor det skal kommes med eksempler hele tiden... Dersom hundene holdes i bånd til de tider, og på de plasser de skal holdes i bånd vil det ikke bli noen diskusjon som dette. Hundene blir ikke utsatt for noe som kan skade de heller. Respekter det at det er pålagt å bruke bånd, spesielt i byer, eller flytt til et sted hvor det faktisk er forsvarlig å ha hund. Det er tross alt ikke vi uten hund som har noe vi må forholde oss til. Håper det ømme punktet er blitt ømt nok gjennom denne dikusjonen til at folk gjør som de skal. Så slipper hunden å pines Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Har du i det hele tatt lest båndtvangsloven? Det er fullstendig lov å gå med hunden løs hele året, sett at du har kontroll på den. Selvsagt skal ingens hunder hoppe deg ned på åpen gate, men du kan ikke akkurat nekte en løs hund å gå forbi deg heller. Edit: Dessuten er det "mer" pålagt med bånd ute i skauen enn i byen. Endret 13. august 2008 av Eplefe Lenke til kommentar
paulok Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Har du i det hele tatt lest båndtvangsloven? Det er fullstendig lov å gå med hunden løs hele året, sett at du har kontroll på den. Selvsagt skal ingens hunder hoppe deg ned på åpen gate, men du kan ikke akkurat nekte en løs hund å gå forbi deg heller. Edit: Dessuten er det "mer" pålagt med bånd ute i skauen enn i byen. Har lest loven ja. Har du? Har du lest hva jeg skriver? Det er når en hund løper mot meg uten at eier gir uttrykk for å ha kontroll at jeg tar grep over situasjonen selv. Har aldri sagt at jeg går løs på hunder som går pent ved eier. Å si at det er "mer" pålagt med bånd i skauen enn i byen er fullstendig tåpelig. Det er snakk om like mye vilt liv som må beskyttes mot kjøterene i turområder i byen som det er i skauen! Har du lest hundeloven? Du må jo mangle fullstendig evnen til å lese og sette deg inn i ting før du uttaler deg. Sett av tid til å lese gjennom tråden samt lovverk før du uttaler deg! Det utsagnet med at det er "mer" pålagt med bånd i skauen enn i byen lurer jeg fælt på hvor du har fra. Er dette noe du som hundeeier har funnet ut at passer best for deg å mene? Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Nei, men storviltliv av typen elg, hjort etc. under deres kalving er viktigere å verne om enn byduer. Lenke til kommentar
paulok Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Nei, men storviltliv av typen elg, hjort etc. under deres kalving er viktigere å verne om enn byduer. Må du skjerpe deg!! Dette har du tydeligvis lite peiling på.. Hva med rådyr/dådyr? Skal ikke de vernes om? Der jeg går tur er det mye av disse.. Hva med fuglelivet? Svaner, ender osv.? Du bør skjerpe deg kraftig! Tydelig at du er "blendet", og mener at hunden er det beste som finnes for alle folk.. Du må våkne opp og se rundt deg! Det er mange som meg, som ikke liker hunder, og ikke vil ha noe med dem å gjøre! At du sier at din hund er så snill, søt og blablabla, gir jeg fullstendig f... i. Jeg vil uansett ikke ha noe med den å gjøre! 1 Lenke til kommentar
Newbie1KENuubie Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Dette er nok et ganske ømt punkt fordi det er snakk om negativ fysisk handling mot levende vesner her. Og det virker som om mange oppfatter dine handlinger som aggressive, og ikke defansive. Selv om du kanskje føler at du bare verner deg selv og gjør samfunnet en tjeneste. Prøv å tenk andre veien da, bruk hunden min som eksempel: Når hunden min var valp var ungene hos de som hadde henne før slemme mot henne, de dro henne i halen og lugget i ørene. Nå er hun redd for barn. Hvis du påfører en hund fyksisk smerte, så husker den det.. akkurat det samme blir det når du sprayer med pepperspray. Hunden husker det resten av livet. Hunden min er nå redd for barn som kommer nysgjerrig bort for å hilse på. Hunden min vil se på det som en aggressiv og truende handling fordi den ikke vet bedre. Den går inn i selvforsvarsmodus, og jeg må be ungene holde seg unna. Men det er ikke riktig at hunden min skal få lov til å bite for å verne seg selv. Det finnes noen få unger som er slemme mot dyr, mens 99% av ungene jeg veit om er snille og gode mot dyr, og vil bare bort for å klappe - på samme måten som snille hunder vil bort for å snuse og logre. Hunden min derimot tror at alle unger som kommer bort til henne skal skade henne. Ser du hvordan man kan se på dette, fra "andre siden"? Lenke til kommentar
Axl91 Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 melder meg ut av denne diskusjonen da jeg ser at vi alle er for sta. Forresten newbie. mente at jeg ikke så forskjell på fobi og redsel. av den grunn at denne nabogutten bare hadde frykt men oppførte seg som han hadde fobi. Det er ikke selve handlingen jeg vil få fram i prinsippet. men hvor høres utrolig dumt ut jeg syntes det er å ta loven i egene hender. anmeld det. ja du tenker, tar aldri den her igjen. Noen kompiser av meg kjørte i utmark med mopeden sin. så kommer det en mann og spør om å låne telefonen hans. det mannen gjør er og ringer inn til politiet, anmelder hendelsen og melder seg selv som vitne. var ganske kaldt og kom jo helt uventet på kompisen min hehe. Eneste ulempen jeg har med dette tipset er at dette var rett før sommerferien og min venn har ikke vært hjemme siden da og kan desverre ikke si om det ga noen resultater. men men, håper du forandrer holdninger uten at for mange hunder må lide. du skal ha respekt som er så sta hehe. Lenke til kommentar
Eivind218 Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hadde jeg hatt hund, Og du hadde gjort noe sånnt med hunden "min", Jeg hadde slått deg rett ned, Samme om det var min skyld eller ikke! Det er ren dyreplageri, La det heller gå ut over eieren, Skaff heller en spray som stinger no forjævli, og spray RUNDT hunden, Ikke på! Og heller ta det opp og kjeft på eier. Kan nevne at jeg kan være rimelig agressiv til tider. Jeg er 13, Så kan være litt med hva jeg syns, Men jeg seriøst. Hadde noen gjort det med hunden "min"( Har katt, Og den hadde jeg forsvart likemye ). Hadde en episode hvor det var en som holdt katten min, og truet med å gjøre noe så den fikk littegranne vondt, Jeg sa slipp hun, Ellers slår jeg deg ned, Det var nesten så personen ikke slapp katten min, Jeg måtte gå så langt at jeg var klar til å slå. Og jeg hadde gjort samme om det hadde skjedd med hunden min. Om den kommer løpende forbi deg, Greit, Du kan ikke vite at den skal FORBI, Men du kan flytte deg 20CM, Er den ute etter deg vil den enkelt og greit skifte vinkel. Vær forsikt med hvem du gjør dette på, har hunden en eier som meg, Da vil du ikke stå oppreist lenge for å si det sånn. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Eivind218 Idiot, det finnes større og sterkere folk en deg. Husk det fror det kan plutselg bli meget farlig for sånne som deg som skal løse problemet med knyttnevene. Lenke til kommentar
Eivind218 Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Perpyro jeg vet det finnes større og sterke folk en meg, Men jeg tar gjerne imot et slag om det beskytter hunden min. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Perpyro jeg vet det finnes større og sterke folk en meg, Men jeg tar gjerne imot et slag om det beskytter hunden min. Hvis du tror at noen har tenkt å gå gjennom deg for å spraye bikkja de, så har du misforstått totalt. Om du står mellom personen og bikkja er det jo overhodet ikke noen problematisk situasjon. Problemet oppstår kun når bikkja begynner å bykse mot og oppføre seg slik at fremmede personer kan oppfatte det som et angrep på dem selv. Lenke til kommentar
Eivind218 Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Ja, Men det er forskell på en hund som lekesloss, Og løper f.eks til en person BAK, Har sett det mange ganger, er forskell på hvem som blir redde og ikke. Vet noen hunder kan være litt ustabile ( Jeg er ikke hund selv om det kan virke sånn ) Ble selv bitt av naboens hund igår. Den beit litt hardt. Er ikke noe reddere for hunder av den grunn. Men det er hva JEG synes, Jeg vet at andre har helt forskellige meninger enn meg om dette emne. Men om man faktisk skal spraye pepperspray på en hund du er redd for som kommer løpende mot deg, og virker angripende. spray IKKE i øynene. Sprayer du mot ansiktet er det gjerne rettet mot øynene. Lenke til kommentar
Newbie1KENuubie Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jeg ville også forsvart kjæledyret mitt med fysisk makt hvis noen forsøkte å skade det.... Da hadde det vært "slå først, spør etterpå". Den blir som ett familiemedlem, jeg ser ikke på hunden min som noe dyr, men ett individ.... Og jeg er veldig glad i henne. Når det er noen man er glad i bryr man seg lite om hvor stor og sterk personen som angriper er. Syns det er bra du ville forsvart kjæledyret ditt Eivind, det viser at du er glad i det! Lenke til kommentar
Eivind218 Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Syns det er bra du ville forsvart kjæledyret ditt Eivind, det viser at du er glad i det! jotakk Hvem ville ikke beskyttet kjæledyret sitt lurer jeg på? Hadde jeg sett noen som ikke hadd brydd seg om at noen sprayet pepperspray i ansiktet på hunden sin, Hadde jeg gått bort til dem og sagt at jeg synes ikke at de fortjener å ha en hund. Blir sint hvis jeg ser dyreplageri så.. Hater det! Endret 15. august 2008 av Eivind218 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Les litt her: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2...&ArtKey=165 Hva kan skje dersom hunder påtreffes løse? Løse hunder i båndtvangstiden kan fanges inn av hvem som helst. Utenfor båndtvangstiden kan løshunder (hunder som ikke føres på forsvarlig måte) fanges inn av politi, grunneier, jakt- eller fangstberettigete, eller representanter for disse. F.eks. oppsynsmenn. Hunder som fanges inn skal stelles på forsvarlig måte og snarest leveres til politiet, som kontakter eier og tar vare på hunden på eiers regning til eieren henter den. Blir hunden ikke hentet, blir den i de fleste tilfeller forsøkt omplassert. I verste fall må hunden avlives. Dersom en løs hund angriper mennesker eller dyr, er det egne regler som gjelder. Mer informasjon finner du i artikkelen "Hundehold - nøds- og faresituasjoner". Straff Hundeeiere som overtrer båndtvangsbestemmelsene kan straffes med bøter og fengsel inntil 1 måneder, jfr. hundeloven § 28 . Offentlig påtale skjer bare når det finnes påkrevd av allmenne hensyn. Dette innebærer at det er politiet/ påtalemyndigheten som avgjør om det skal reises straffesak mot hundeeieren. Du har lov til å OPPTA dyr, men da skal desse stelles på forsvarlig måte. Det er absolutt ikke forsvarlig stelling du driver med her. Du tar loven i dine egne hender.. En jeger har IKKE lov til å skyte en liten hund som går i skogen. Denne skal opptas først, og deretter leveres til politiet. Du burde nok lest reglene litt bedre. Pepperspray er også ulovlig etter det jeg har hørt. Så istedenfor å leke komplett idiot, så bør du heller få politiet til å ordne med dette. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Les litt her: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2...&ArtKey=165 Hva kan skje dersom hunder påtreffes løse? Løse hunder i båndtvangstiden kan fanges inn av hvem som helst. Utenfor båndtvangstiden kan løshunder (hunder som ikke føres på forsvarlig måte) fanges inn av politi, grunneier, jakt- eller fangstberettigete, eller representanter for disse. F.eks. oppsynsmenn. Hunder som fanges inn skal stelles på forsvarlig måte og snarest leveres til politiet, som kontakter eier og tar vare på hunden på eiers regning til eieren henter den. Blir hunden ikke hentet, blir den i de fleste tilfeller forsøkt omplassert. I verste fall må hunden avlives. Dersom en løs hund angriper mennesker eller dyr, er det egne regler som gjelder. Mer informasjon finner du i artikkelen "Hundehold - nøds- og faresituasjoner". Straff Hundeeiere som overtrer båndtvangsbestemmelsene kan straffes med bøter og fengsel inntil 1 måneder, jfr. hundeloven § 28 . Offentlig påtale skjer bare når det finnes påkrevd av allmenne hensyn. Dette innebærer at det er politiet/ påtalemyndigheten som avgjør om det skal reises straffesak mot hundeeieren. Du har lov til å OPPTA dyr, men da skal desse stelles på forsvarlig måte. Det er absolutt ikke forsvarlig stelling du driver med her. Du tar loven i dine egne hender.. En jeger har IKKE lov til å skyte en liten hund som går i skogen. Denne skal opptas først, og deretter leveres til politiet. Du burde nok lest reglene litt bedre. Pepperspray er også ulovlig etter det jeg har hørt. Så istedenfor å leke komplett idiot, så bør du heller få politiet til å ordne med dette. Det er vel her du må lese egentlig: http://www.paragrafen.no/?id=177 Men her finnes mat til enkelte kverulanter som mener de kan gjøre som de vil for de ønsker å ha ett eget syn på ting. Fordi noen i denne tråden helt uoppfordret garantert vil hoppe over denne lille setningen, Inngrepet kan imidlertid ikke gå lenger enn det som er nødvendig for å avverge skade, så velger jeg å skrive den inn her. Igjen: Inngrepet kan imidlertid ikke gå lenger enn det som er nødvendig for å avverge skade Å spraye ned levende vesener med pepperspray fordi du personlig er redd den type dyr/mennesker er ikke ansett som nødvendig... akkurat det vet jeg. OG... pepperspray er ulovlig. Sprayer du ned en hund og ikke blir dømt for dette pga. du får tvilen til din gode når det gjelder om hunden var truende, så kan du i allefall dømmes for besittelse av pepperspray. Her er ett foredrag som ble holdt for dommerforeningen: http://www.omod.no/docs/Foredrag%20for%20d...rforeningen.doc Se side 8, der viser de til en som ble dømt for dette. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Vel, Griffin. Her går jo det om å oppta dyr inn i bildet også, og korleis dette skal føregå. Men nå har vi vel funne gode bevis på at trådstartar har brutt lova han også. Endret 15. august 2008 av Quote Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå