Gå til innhold

Båndtvang som ikke respekteres.


Anbefalte innlegg

Trådstarter har misforstått båndtvangsloven. Det er fullstendig lov å ha bikkjen din løs hele året, så sant du har kontroll på den, bortsett fra i områder hvor det er hjort eller lignende under parringssesonger.

 

Snip fra lovdata og båndtvang til deg, OP:

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

 

Hunder kan være løse bare når de

 

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

 

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

 

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

 

Edit: Og hadde trådstarter sprayet min hund med pepperspray fordi den gikk for nære hadde jeg FØRST gitt trådstarter deng, så anmeldt ham. Og jeg hadde kommet unna med blind vold, for å gå løs på bikkja til noen fordi den gikk for nær deg er regnet som et omtrent like stort overtramp som at du skulle sparket til en småunge fordi den gikk i veien i butikken.

 

Og du har helt rett i at pepperspray ville gjort en hund aggressiv, men hunder er ikke som mennesker. For dem blir smerte enn drivkraft snarere enn en hindring, og tro meg, med deres instinkter og ikke minst luktesans ville de funnet deg igjen.

 

Er du dum? Det må du være!

 

Hvis du leser litt her så er det snakk om å forsvare seg mot løse hunder som farer mot en uten at eier har øyekontakt med hunden engang. Det står jo i loven som du siterer og at dette ikke skal skje!

At du hadde kommet unna med blind vold ville jeg gjerne sett.. Leste du svaret fra advokaten tidligere i tråden her?

Hundehold er heldigvis ikke annsett som det samme som å ha barn i rettsvesenet hvertfall, og bra er det at noen har vettet i behold.

Tviler og på at luktesansen til hunden vil være helt brukende etter en runde med spray så den tviler jeg på at vil være brukende på en stund etterpå.

Herregud at folk kan tro deres hund er verdt gull og grønne skoger.. Greit nok i deres øyne, men i mine øyne er det bare et dyr. Et plagsomt et sådan!

Og du Eplefe. lykke til med å gi evt. en person som er redd etter at hunden din har hoppet på han, som i tillegg har pepperspray i hånden deng, og som hater at du lar hunden din løpe løst på den måten og er forbannet så det holder på det. Lykke til! Kan slå ut begge veier det, men det er nok han med peppersprayen som kommer unna med vold her. Og det blir ikke blind vold heller, det er det du som prøver deg på!

jaja da sier vi det. da kan dere som vil gå rundt med spray gjøre det så skal jeg faen meg begynne og gå rundt med balltre. (ser du hvor teit det høres ut?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jaja da sier vi det. da kan dere som vil gå rundt med spray gjøre det så skal jeg faen meg begynne og gå rundt med balltre. (ser du hvor teit det høres ut?)

Det må du gjerne gjøre, men om du opptrer truende med balltre ovenfor folk er det gjerne du som får deg en solid dose med pepperspray i ansiktet. :shrug:

Lenke til kommentar

Bikkjen min VILLE aldri hoppet på fremmede. Han er mentaltestet, og han reagerer en svak 3 på mennesker, altså han lar de ikke forstyrre seg, men utviser lett nysgjerrighet når han går forbi. Han lar mennesker hilse på seg, han går ikke mot dem helt random for å hilse på folk han ikke kjenner. Hadde han vært sånn, hadde jeg hatt ham i bånd.

Lenke til kommentar
Bikkjen min VILLE aldri hoppet på fremmede. Han er mentaltestet, og han reagerer en svak 3 på mennesker, altså han lar de ikke forstyrre seg, men utviser lett nysgjerrighet når han går forbi. Han lar mennesker hilse på seg, han går ikke mot dem helt random for å hilse på folk han ikke kjenner. Hadde han vært sånn, hadde jeg hatt ham i bånd.

 

samme med maia om hun er løs. kan gå bort til ett menneske men så fort dem prøver og klappe henne løper hun av gårde. Så hun er ingen big fan av fremmede. hun trenger noen minutter til og bli kjent om hun skal kose med dem. men hun er mer ivrig etter å lukte på og sånnt i bånd. Så føler at jeg faktisk har mer kontroll på dyret uten bånd enn med. (ja hun går fint i bånd) Men hun er ikke så ivrig på ting om hun får være løs. Så om hun ser noen folk eller dyr løs så stiller hun seg bare opp og stirrer og da ber jeg henne bare sette seg eller legge seg ved siden av meg og eventuellt tar på henne bånd om det trengs.

Lenke til kommentar
Jeg har min hund løs så mye jeg kan, men ser på det som en selvfølge at jeg alltid roper henne til meg og tar henne i bånd om det kommer andre mennesker/hunder/dyr.

 

Og da har heller ikke jeg noen problemer med at hunden er løs når jeg ikke er der. Det er når hunden kommer stormende mot meg uten at eier gjør noe for å forhindre dette at jeg tar grep.

Dersom hunden holdes slik Tabris her sier vil ikke jeg engang vurdere å gjøre noe som helst.

Det er de hundene som kommer stormende mot meg jeg har problemer med, og at de får seg en smell av meg da får eier ta på seg selv. Om enkelte dønakker vil ta meg da, evt. begynne å gå med balltre, får bli deres sak.

Lenke til kommentar
Jeg har min hund løs så mye jeg kan, men ser på det som en selvfølge at jeg alltid roper henne til meg og tar henne i bånd om det kommer andre mennesker/hunder/dyr.

 

Og da har heller ikke jeg noen problemer med at hunden er løs når jeg ikke er der. Det er når hunden kommer stormende mot meg uten at eier gjør noe for å forhindre dette at jeg tar grep.

Dersom hunden holdes slik Tabris her sier vil ikke jeg engang vurdere å gjøre noe som helst.

Det er de hundene som kommer stormende mot meg jeg har problemer med, og at de får seg en smell av meg da får eier ta på seg selv. Om enkelte dønakker vil ta meg da, evt. begynne å gå med balltre, får bli deres sak.

 

Når du kan gå med pepperspray så kan vel vi andre gå med våpen av div slag og da.

Lenke til kommentar
Jeg har min hund løs så mye jeg kan, men ser på det som en selvfølge at jeg alltid roper henne til meg og tar henne i bånd om det kommer andre mennesker/hunder/dyr.

 

Og da har heller ikke jeg noen problemer med at hunden er løs når jeg ikke er der. Det er når hunden kommer stormende mot meg uten at eier gjør noe for å forhindre dette at jeg tar grep.

Dersom hunden holdes slik Tabris her sier vil ikke jeg engang vurdere å gjøre noe som helst.

Det er de hundene som kommer stormende mot meg jeg har problemer med, og at de får seg en smell av meg da får eier ta på seg selv. Om enkelte dønakker vil ta meg da, evt. begynne å gå med balltre, får bli deres sak.

 

Når du kan gå med pepperspray så kan vel vi andre gå med våpen av div slag og da.

 

Har ikke nektet noen det jeg vel? For all del, for meg må du gå med hva du vil. Forsvarsspray er et lovlig middel å ha med seg, og at hundeeiere skulle mislike at jeg har dette med meg, og bruker det ved behov gir jeg blanke i. Bruke vann, og leke med hunden som kommer meg imot blir hvertfall ikke aktuellt her!

Gå med våpen du RaW_DeNiM hvis du har behov for det. Skal ikke nekte deg det jeg hvertfall!

Lenke til kommentar
Jeg har min hund løs så mye jeg kan, men ser på det som en selvfølge at jeg alltid roper henne til meg og tar henne i bånd om det kommer andre mennesker/hunder/dyr.

 

Og da har heller ikke jeg noen problemer med at hunden er løs når jeg ikke er der. Det er når hunden kommer stormende mot meg uten at eier gjør noe for å forhindre dette at jeg tar grep.

Dersom hunden holdes slik Tabris her sier vil ikke jeg engang vurdere å gjøre noe som helst.

Det er de hundene som kommer stormende mot meg jeg har problemer med, og at de får seg en smell av meg da får eier ta på seg selv. Om enkelte dønakker vil ta meg da, evt. begynne å gå med balltre, får bli deres sak.

 

Når du kan gå med pepperspray så kan vel vi andre gå med våpen av div slag og da.

 

Har ikke nektet noen det jeg vel? For all del, for meg må du gå med hva du vil. Forsvarsspray er et lovlig middel å ha med seg, og at hundeeiere skulle mislike at jeg har dette med meg, og bruker det ved behov gir jeg blanke i. Bruke vann, og leke med hunden som kommer meg imot blir hvertfall ikke aktuellt her!

Gå med våpen du RaW_DeNiM hvis du har behov for det. Skal ikke nekte deg det jeg hvertfall!

 

Skal få ett barnslig svar av meg. Du kan ikke nekte meg noe du. Lufta er for alle.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

huff blir helt oppgitt over folk som skal stå på retten sin koste hva det koste vil. riktig nok så hadde ikke vi hatt båndtvang dersom de med vansklige hunder hadde hatt dem i bånd fra starten av. men skulle gjerne hatt en nysjerrig snill hund i lang line bare for å vise deg at du ikke kan stå på ditt uansett.

 

Vel nå skal det sies at min hund er i bånd hvor jeg vet jeg kan møte folk.

 

Syntes egentlig det er rett og slett tullete at folk har fobier, men jeg må leve med det, du får vel også leve med at enkelte bryter loven. hadde angst for veps, men fant det idiotisk og vendte meg til dem via min farfars bi kuber. nå fanger jeg veps i fyrstikk esker hvis de plager meg.

 

Kunne det falle deg inn og skyte hull i dekka hvis en trimma mopped kjørte forbi huset ditt? ett idiotisk spørsmål, men regner med at du er redd for at barn/kone skal bli skadet hvis de tilfeldigvis går ut i veien. du ser vel også på ungdom som "skadedyr" de lager jo ikke annet enn bråk..

 

-Edit: skal legge til at jeg har blitt bitt(hvis du kaller glefs bitt) 3 ganger 1 gangen var av en hund med angst, den var i bånd halv meter fra eieren, men jeg som liten unge kom hoppende ut av en busk og den tokk tak i armen min. gjett om jeg skvatt. gikk dagen etter for å si at det var min feil, fikk beskjed om at de sikkert var veldig urolige, for de har jo tross alt ansvar for hunden, skulle klappe den og den glefsa. bare sa jeg skulle la være og klappe den. og har ikke brydd meg siden. hunden var gammmel og syk, døde av sykdommen. siste bittet var når jeg skulle skævre opp mellom noen huskier, ble tatt feil av hunden og meg, men hadde tykk dress så ble vel som en har klemme. Men skal si jeg er vant med hund og være redd? kunne ikke falle meg inn noe mer tullete, ville gjort det bare verre for meg.

 

(vanskelig og holde seg veldig saklig, men når enn sånn tråd har holdt på så lenge..)

Endret av Axl91
Lenke til kommentar

Tullete at folk har forbier?, bra du har medlidenhet..

 

Jeg selv har ikke noe problem med hunder, har selv hund. Jeg synes også at det er utrolig deilig å kunne ha hunden min løs, da får hun beveget seg ordentlig. Løpt og kost seg.

Nå har det seg sånn at noen mennesker rett og slett er livredde for hunder, og da hjelper det ikke med hundeeiere som roper; den er så snill. Joda, hunden din er sikkert kjempesnill, men for folk som er redde, spiller dette veldig liten rolle. Dessuten er det veldig irriterende når jeg er ute på tur/trening med min hund og det kommer en annen (løs) hund bort, mens eieren står meter unna og ser på. Takk for at dere er med på å lære min hund at, ja du kan klare å komme bort til de andre hundene selv om du har bånd på. Det er bare å dra litt i båndet. Så er vi tilbake til start med opplæringen av å passere andre hunder pent i bånd.

Endret av Optimistisk
Lenke til kommentar
huff blir helt oppgitt over folk som skal stå på retten sin koste hva det koste vil. riktig nok så hadde ikke vi hatt båndtvang dersom de med vansklige hunder hadde hatt dem i bånd fra starten av.

 

Jo det hadde vært båndtvang uansett. Det er ikke bare for å verne andre personer mot aggressive hunder vi har båndtvang, men også for å verne dyrelivet. De fleste hunder som går løse vil instiktivt begynne å jakte når de ser fritt vilt i naturen.

 

Hadde ikke jeg hatt bikja mi i bånd er det diverse katter, gnagere, harer osv som ville fått gjennomgå.

 

Syntes egentlig det er rett og slett tullete at folk har fobier, men jeg må leve med det, du får vel også leve med at enkelte bryter loven. hadde angst for veps, men fant det idiotisk og vendte meg til dem via min farfars bi kuber. nå fanger jeg veps i fyrstikk esker hvis de plager meg.

 

Siden du kommer med ett slikt utsagn så er det tydeligvis ikke en ekte fobi / angst det har vært snakk om ditt tilfelle. Jeg har full respekt og medlidenhet for personer som lider av ekte fobier og lider av angst. Jeg har noen i nær familie som sliter med ekte angst (av typen som krever psykolog), og jeg vet hvor vanskelig og hemmende det kan være for personens sosiale liv.

 

Frykt derimot, er noe vi alle sliter med og frykt kan overvinnes. Men ja, de fleste som sier de har angst for hunder, har som regel bare frykt for hunder. For angst er noe heeelt annet enn frykt. Og frykten kan overvinnes ved at man skaffer seg informasjon og har forståelse, og på den måten møter frykten sin.

 

Jeg synes ikke det er tullete at folk har fobier, men jeg synes det er VELDIG tullete at Paul skal benytte aggressive metoder for å håndheve en norsk lov når han selv er en SIVILPERSON.

 

Jeg er bekymret for å havne i bilulykker og bli påkjørt, men går da ikke til forfølgelse og angrep av f.eks råkjørere, fordi jeg er redd for at de skal forårsake en ulykke?

 

JO Paul, DET BLIR AKKURAT DET SAMME! Jeg vet du kommer til å svare: "bla bla bla , det kan ikke sammenlignes, det blir ikke det samme, bla bla bla" - det samme staknark-svadaet du alltid har servert her i denne tråden.

Lenke til kommentar
Jeg er bekymret for å havne i bilulykker og bli påkjørt, men går da ikke til forfølgelse og angrep av f.eks råkjørere, fordi jeg er redd for at de skal forårsake en ulykke?

Om noen sitter i en bil og forsøker å kjøre deg ned har du selvsagt rett til å forsvare deg!?

Om noen angriper deg har du rett til forsvare deg, uanhengig om angrepsvåpenet er feks. kniv, knyttnever, bil eller hund.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke det er tullete at folk har fobier, men jeg synes det er VELDIG tullete at Paul skal benytte aggressive metoder for å håndheve en norsk lov når han selv er en SIVILPERSON.

 

Jeg er bekymret for å havne i bilulykker og bli påkjørt, men går da ikke til forfølgelse og angrep av f.eks råkjørere, fordi jeg er redd for at de skal forårsake en ulykke?

 

JO Paul, DET BLIR AKKURAT DET SAMME! Jeg vet du kommer til å svare: "bla bla bla , det kan ikke sammenlignes, det blir ikke det samme, bla bla bla" - det samme staknark-svadaet du alltid har servert her i denne tråden.

 

Jaja, si hva du vil... :roll:

 

Tydelig denne tråden har trykket på et ømt punkt blandt hundeeiere ettersom den har gått så langt den har gjort.

 

I grunn gir jeg blaffen i hva enhver hundeeier skulle mene om min reaksjon. Det er tydelig at hundeeiere er redde for hva jeg kan påføre hunden deres i form av traumer, og det er de nok ikke uten grunn. Men det er heller ikke uten grunn at jeg gjør dette, og jeg har ingen som helst medlidenhet for hverken hunden eller eier som evt. sitter igjen med en "ødelagt" hund etterpå. Dette har eier seg selv å takke når de ikke respekterer andre, og legger ut om hvor snill og grei kjøteren deres er uten å forstå at utenforstående ikke har noe grunnlag til å vite det.

Jeg aksepterer hvertfall ikke at jeg fint må finne meg i at hunder skal løpe løst og plage meg og mine. Det ser jeg ingen grunn til at jeg skal gjøre. Det er også nedfelt i lovverket at det er hundeeierens som er ansvarlig, og ha kontroll på hunden sin. Ikke omvendt. Jeg har rett til å reagere når en hund kommer settende mot meg uten at det er en eier tilstede som tydelig viser at han har kontrollen på dyret. Og at det kan ende med det som her blir kallt dyrplageri får i såfall bare være.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke det er tullete at folk har fobier, men jeg synes det er VELDIG tullete at Paul skal benytte aggressive metoder for å håndheve en norsk lov når han selv er en SIVILPERSON.

 

Jeg er bekymret for å havne i bilulykker og bli påkjørt, men går da ikke til forfølgelse og angrep av f.eks råkjørere, fordi jeg er redd for at de skal forårsake en ulykke?

 

JO Paul, DET BLIR AKKURAT DET SAMME! Jeg vet du kommer til å svare: "bla bla bla , det kan ikke sammenlignes, det blir ikke det samme, bla bla bla" - det samme staknark-svadaet du alltid har servert her i denne tråden.

 

Jaja, si hva du vil... :roll:

 

Tydelig denne tråden har trykket på et ømt punkt blandt hundeeiere ettersom den har gått så langt den har gjort.

 

I grunn gir jeg blaffen i hva enhver hundeeier skulle mene om min reaksjon. Det er tydelig at hundeeiere er redde for hva jeg kan påføre hunden deres i form av traumer, og det er de nok ikke uten grunn. Men det er heller ikke uten grunn at jeg gjør dette, og jeg har ingen som helst medlidenhet for hverken hunden eller eier som evt. sitter igjen med en "ødelagt" hund etterpå. Dette har eier seg selv å takke når de ikke respekterer andre, og legger ut om hvor snill og grei kjøteren deres er uten å forstå at utenforstående ikke har noe grunnlag til å vite det.

Jeg aksepterer hvertfall ikke at jeg fint må finne meg i at hunder skal løpe løst og plage meg og mine. Det ser jeg ingen grunn til at jeg skal gjøre. Det er også nedfelt i lovverket at det er hundeeierens som er ansvarlig, og ha kontroll på hunden sin. Ikke omvendt. Jeg har rett til å reagere når en hund kommer settende mot meg uten at det er en eier tilstede som tydelig viser at han har kontrollen på dyret. Og at det kan ende med det som her blir kallt dyrplageri får i såfall bare være.

 

Som sagt, jeg forstår utrolig godt hvordan det må være å ha stor angst for hunder. Da er det ikke like greit at det kommer en hund bort, uansett om den angriper, eller bare vil snuse. Men nå må du jo kanskje huske på at det faktisk ikke er hunden sin skyld, men eieren.

 

Jeg synes det faktisk er værre at det kommer en hund bort når eieren står i nærheten og ser på, enn når det kommer en hund som helt klart har stikki av. Sånt Kan skje alle. Å si du hverken har medlidenhet for hund eller eier, virker for meg som å si du ikke har medlidenhet for en unge som har gått seg bort i butikken. Det er faktisk ikke hunden sin skyld at den vandrer rundt på tur løs, med eieren sin.

 

Jeg ville aldri påført en hund noen form for smerte for å hevne seg på eieren, hvis jeg ikke hadde fryktet for livet mitt.. Å si noe annet for MEG ,er helt på trynet. Man går ikke inn for å skade hunder selv om eieren er en idiot.

Lenke til kommentar

Jeg skal fortelle deg noe jeg opplevde på lørdag Paul. Dette er en helt sann historie.

 

Til tross for at jeg er hunde-eier og hunde-elsker så er det visse hunderaser som jeg ikke liker, blandt disse er blandt annet schäfer, rottweiler og dobermann. Det er svære hunder, som jeg har intrykk av at fort kan bli farlige hvis man ikke gir de korrekt behandling og dressur. Det er min personlige mening, så jeg ønsker ingen kommentarer på dette.

 

Jeg gikk tur med hunden forbi en gård i nærområdet mitt, der har de en del schäfere, og de bjeffer veldig mye hver gang jeg går forbi.

 

Denne dagen var en av schäfer-hundene løs, og jeg så plutselig at den kom byksende i full fart mot meg og hunden min. Den var STOR, jeg er sikker på at den veide bort imot 60 kilo. Største schäferen jeg har sett. Eieren var ikke å se, og jeg var helt alene med hunden min. Jeg har tidligere sagt til deg at det er visse tegn man kan se etter, for å avgjøre hvilket lune hunden er i, men jeg rakk ikke tenke på dette en gang. Jeg følte meg umiddelbart truet og følte at pulsen steg.

 

Den kom rett bort til meg og hunden min, og da først så jeg at den bare var nysgjerrig og kontaktsøkende. Jeg følte fortsatt et stort ubehag ved det uønskede møtet. Schäferen ville snuse på hunden min, men hunden min ble veldig skremt, og den begynte å knurre og glefse etter den. Jeg var veldig redd for at de skulle havne i slosskamp, jeg var også redd for at flere av schäferene skulle komme.

 

Det jeg gjorde var å snakke rolig til begge hundene, litt "kosesnakk" ... Jeg dro hunden min unna og stilte meg mellom de. Når jeg pratet til hunden min roet den seg ned. Så begynte vi å bevege oss sakte vekk, schäferen ble bare stående og se på oss med hodet på skakke. Jeg var små-skjelven og hadde høy puls etter opplevelsen.

 

Umiddelbart etter den episoden tenkte jeg på deg og denne diskusjonen. Det du har skrevet her har jo gjort sterkt intrykk på meg, og ved flere anledninger sjokkert meg. Jeg fikk bedre forståelse for hvorfor du føler at du må gjøre "motgrep" ved ubehagelige hundemøter. Jeg følte meg ganske maktesløs men fikk heldigvis unngått episoden.

 

Men jeg synes fortsatt det er uakseptabelt å bruke pepperspray som noe annet enn en siste "nødløsning" hvis hunden står foran deg uten eier og er aggressiv.. Jeg ville ikke sprayet schäferen med mindre den stod og bjeffet og snerret mot meg uten eier. Derfor kan det jo være greit å kunne skille mellom en kontaktsøkende og en aggressiv hund. 99% av hundene du møter er kontaktsøkende og det er så synd at du skal drive å ødelegge disse. Neste gang kanskje de er aggressive istedet, og da mot en person uten pepperspray.

Lenke til kommentar

Ser det nå og tar kritikk. Jeg har nok sett frykt og fobi, samme greie.

 

Jeg vet ikke hva det er men en i gata var livredd for hunder da en hund kom og skulle hilse, han stod der og syntes den var såt, men så byksa den opp og dyttet han i bakken. Dermed fikk han frykt. Må vært siden han har vært så manisk når det gjelder hunder(stå stille, skjelve, gråte) at jeg har regna det som fobi. men han klarer utmerket omgåes golden retriver, men ikke min vorster. Klanderer han ikke(foreldrene er veldig til og hause opp slike situasjoner til at det var veldig farlig det som skjedde, mens jeg har mer blitt lært at jeg må takle ting på en annen måte, kan ikke forvente at jeg skal bli ført på den rød løperen over alt.), og jeg holder hunden min borte fra han så godt som det er mulig. men det jeg ikke har medlidenhet for er sånne som ikke vil takle med sin egen frykt. men la det gå ut over andre.

 

Skulle jeg stått på brua over motorveien og tatt loven i egene hender, kastet stein på ruta til dem som kjører 20 km/t over. vet ikke, men tipper du hadde anmeldt meg. men det gikk jo bare ut over bilen, var tross alt den som rullet 20 km/t for fort.

 

Ja, jeg syntes du har trykt på et ømt punkt her. Men må si at jeg er mest opprømt over måten du har tatt loven i egene hender, greit nok om det var mot noe som skjønner at det/den har gjort noe galt. men beklager det gjør ikke en hund om den bare løper løs. den kan ikke lese de skiltene om båndtvang som er ute, eller høre om at folk ber den blir satt i bånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...