Gå til innhold

Båndtvang som ikke respekteres.


Anbefalte innlegg

Kan jo gå med på at det kan være temmelig skremmende om en hund kommer løpende mot deg og ikke eiern er synelig i nærheten. Personelig mener jeg at sinna voffser ikke har noe å være løs etter uansett. Men la oss si det sånn paulok, Jeg står f.eks på en åpen stooor plass og leker med hunden min..løs.. Og der kommer du. .traskende med sprayen i ene hånda og en rema pose full av tomflasker i andre. Og du MÅ gå gå over den plassen for å komme dit du skal. Jeg og voffsen leker fortsatt.. Og så ser voffsen deg. og bestemmer for å spurte som faen bort til deg for å lukte hilse og deretter snu seg og løpe tilbake til meg for å leke videre. Er det grunnlag nok for deg til å slippe rema posen og spraye ned bikkja? -- Da har den ikke hoppa på deg. bare snust på beina dine i 2 sekund for å deretter løpe vekk fra deg igjen? Og jeg hadde vært 15 meter unna. Og jeg kunne forklart deg at bikkja vil bare hilse / leke.. Hadde du godtatt det? bare litt nysgjerrig

 

Har igrunn forklart tidligere hva situasjon jeg vil reagere på. Fatter ikke hvorfor dette er så vanskelig å fatte...

Men i den situasjonen du beskriver mener jeg bestemt at du har et ansvar for ikke å la hunden løpe bort for å snuse på meg i det heletatt. Jeg hadde ikke sprayet noe som helst her. Hadde nok neppe rukket det uansett på 2 sek... Men du hadde fått klar beskjed fra meg hva jeg mente om at hunden satte mot meg uten at du kalte den tilbake. Dersom du hadde ropt på hunden og den ikke hadde avlydet deg ville jeg muligens sparket til den av ren refleks.

 

Det jeg sier er at det er i turløyper ol. der det ferdes mye folk, inkludert barn, jeg vil reagere på at en hund kommer løpende i beina mine uten at eier har kontakt med den i det hele tatt! Det er irriterende uansett at hunder løper fritt, men der eier er tilstede ville jeg valgt å gitt beskjed til eier uten at hunden får smake "pisken".

Fikk du det med deg nå? Eller skal jeg prøve igjen? :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jo gå med på at det kan være temmelig skremmende om en hund kommer løpende mot deg og ikke eiern er synelig i nærheten. Personelig mener jeg at sinna voffser ikke har noe å være løs etter uansett. Men la oss si det sånn paulok, Jeg står f.eks på en åpen stooor plass og leker med hunden min..løs.. Og der kommer du. .traskende med sprayen i ene hånda og en rema pose full av tomflasker i andre. Og du MÅ gå gå over den plassen for å komme dit du skal. Jeg og voffsen leker fortsatt.. Og så ser voffsen deg. og bestemmer for å spurte som faen bort til deg for å lukte hilse og deretter snu seg og løpe tilbake til meg for å leke videre. Er det grunnlag nok for deg til å slippe rema posen og spraye ned bikkja? -- Da har den ikke hoppa på deg. bare snust på beina dine i 2 sekund for å deretter løpe vekk fra deg igjen? Og jeg hadde vært 15 meter unna. Og jeg kunne forklart deg at bikkja vil bare hilse / leke.. Hadde du godtatt det? bare litt nysgjerrig

 

Har igrunn forklart tidligere hva situasjon jeg vil reagere på. Fatter ikke hvorfor dette er så vanskelig å fatte...

Men i den situasjonen du beskriver mener jeg bestemt at du har et ansvar for ikke å la hunden løpe bort for å snuse på meg i det heletatt. Jeg hadde ikke sprayet noe som helst her. Hadde nok neppe rukket det uansett på 2 sek... Men du hadde fått klar beskjed fra meg hva jeg mente om at hunden satte mot meg uten at du kalte den tilbake. Dersom du hadde ropt på hunden og den ikke hadde avlydet deg ville jeg muligens sparket til den av ren refleks.

 

Det jeg sier er at det er i turløyper ol. der det ferdes mye folk, inkludert barn, jeg vil reagere på at en hund kommer løpende i beina mine uten at eier har kontakt med den i det hele tatt! Det er irriterende uansett at hunder løper fritt, men der eier er tilstede ville jeg valgt å gitt beskjed til eier uten at hunden får smake "pisken".

Fikk du det med deg nå? Eller skal jeg prøve igjen? :no:

Prøv igjen

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvis du svarer konkret på et konkret spørsmål så hadde det vært et kvalitetstegn for i hvert fall hvordan jeg bedømmer din problemstilling. Flere forsøk på å unngå og svare skaper bare undring om seriøsiteten din.

 

Bumper siden jeg ikke fikk noe svar fra paulok.

 

 

Så du erkjenner at du har ansvar for ikke å utøve dyreplageri, men fritaes personlig ansvar fordi hundeeier heller ikke ivaretar sitt personlige ansvar?
Lenke til kommentar
Et ellers ulovlig inngrep mot en hund er lovlig når noen gjør det for å avverge at hunden urettmessig jager eller angriper mennesker eller dyr, dersom inngrepet ikke går lenger enn nødvendig for å avverge skade, og dessuten ikke går utover det forsvarlige i betraktning av angrepets farlighet og den angrepnes interesse.

....

 

Vil vel si at pepperspray er ganske langt over grensen. Vannflaske og sprute er nok effektivt det også, og mye mindre vondt for hunden. Her har trådstarter hoppet rett til peppersprayen uten engang å vurdere andre metoder.

Lenke til kommentar

Han har da prøvd seg med verbal komunikasjon med dyrets eier uten at det har ført noen steder.

Vann tror jeg har like liten effekt på hunder som det har på gjess og måse, eller i verste fall at det gjør hunden aggresiv ettersom den blir provosert og den har full muliighet til å reagere.

Lenke til kommentar
Han har da prøvd seg med verbal komunikasjon med dyrets eier uten at det har ført noen steder.

Vann tror jeg har like liten effekt på hunder som det har på gjess og måse, eller i verste fall at det gjør hunden aggresiv ettersom den blir provosert og den har full muliighet til å reagere.

Men pepperspray gir sikkert knallresultat og hindrer at hundeeiere går løs...

og dersom en hund blir aggresiv av litt vann...tenk hvor sint den blir av pepperspray.

 

Nei, en hund blir ikke sint og angriper på grunn av litt vann.

 

Egentlig trist at de fleste hundeiere kun kan to setninger:

 

"Han er da så snill så."

 

som gjentas helt til de har behov for

 

"Neimen, det har han aldri gjort før."

Flåsete... For det første er det langt ifra de fleste hundeeiere som gir beng i båndtvangen. Du må gjerne bevise at jeg tar feil, men jeg tror du sliter.

For det andre så tilfører det ikke diskusjonen noen ting. Som flere har påpekt tidligere så er det egentlig ingen her som har sagt at hundeeiere bør få slippe løs bikkja etter eget godtbefinnende.

Lenke til kommentar
Men pepperspray gir sikkert knallresultat og hindrer at hundeeiere går løs...

og dersom en hund blir aggresiv av litt vann...tenk hvor sint den blir av pepperspray.

 

Nei, en hund blir ikke sint og angriper på grunn av litt vann.

Tror ikke du helt forstår forskjellen.

Hunden blir med stor sansynlighet satt ut av peppersprayen så den får være så sint den bare vil.

Jeg vet det er folk her som sier at pepperspray ikke biter på enkelte hunder men tenk også på at pepperspray benyttes mot bjørn.

Tror det skal en meget spesiell hund til for å ignorere slikt.

Om det får eieren til å ha hunden i band vet jeg ikke men jeg tror han tenker seg om et par ganger før han slipper hunden løs, det kan jo befinne seg en "tulling" med sprayboks klar til å bruke den i området.

Og uansett om eieren skulle bli sint og voldelig så har han jo fortsatt sprayboksen sin.

Den virker i allefal på aggresive mennesker.

 

BTW. vann var ikke mitt forslag og du har nok rett i at hunder ikke blir agresive av det, snarere tverdt i mot så har jeg flere flere ganger sett hunder og dets eier leke med vannslangen hvor hunden storkoser seg med å løpe og glefse etter vannstrålen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Men pepperspray gir sikkert knallresultat og hindrer at hundeeiere går løs...

og dersom en hund blir aggresiv av litt vann...tenk hvor sint den blir av pepperspray.

 

Nei, en hund blir ikke sint og angriper på grunn av litt vann.

 

Tror ikke du helt forstår forskjellen.

Hunden blir med stor sansynlighet satt ut av peppersprayen så den får være så sint den bare vil.

Jeg vet det er folk her som sier at pepperspray ikke biter på enkelte hunder men tenk også på at pepperspray benyttes mot bjørn.

Tror det skal en meget spesiell hund til for å ignorere slikt.

Om det får eieren til å ha hunden i band vet jeg ikke men jeg tror han tenker seg om et par ganger før han slipper hunden løs, det kan jo befinne seg en "tulling" med sprayboks klar til å bruke den i området.

Og uansett om eieren skulle bli sint og voldelig så har han jo fortsatt sprayboksen sin.

Den virker i allefal på aggresive mennesker.

Jeg er med på hva du sier i og for seg. Derimot forstår jeg meget godt forskjellen.

Og ja...i veldig mange tilfeller, og kanskje i de aller fleste tilfeller, så blir redd, for vondt, blir sint, men klarer ikke gjøre noe med det. Det er derimot ingen garanti at hunden bukker under av dette.

Det som derimot er garantert er at du tilfører en risiko til situasjonen, og selv om du kommer ut av det helskinnet selv, så kan hunden bli nervøs og kanskje være mer tilbøyelig til å angripe. Dersom eier ikke er klar over at dette skjer, så kan det også komme som lyn fra klar himmel dersom hunden angriper noen fordi den er blitt nervøs av idioter med pepperspray. I så tilfelle så mener jeg at Paulok også står ansvarlig for angrepet selv om han ikke kan bli straffet for dette. Blir han angrepet fordi peppersprayen ikke har ønsket effekt, så har han seg selv å takke. Den eneste som jeg synes synd på er hunden som kanskje må bøte med livet på grunn av to idioter (hvorpå eieren er en av de).

 

Ja...pepperspray benyttes mot bjørn. Ønsker du å prøve ut dette?

Sjansen for kvestelser er ganske stor. Det er siste utvei.

 

Ja, det virker på aggresive mennesker, men ei heller her er det en garanti. I de fleste tilfeller så funker den helt honkydory, men dersom du sprayer den på en utlending som går forbi fordi du er redd for disse...så tilfører du situasjonen en risiko.

Lenke til kommentar
Men pepperspray gir sikkert knallresultat og hindrer at hundeeiere går løs...

og dersom en hund blir aggresiv av litt vann...tenk hvor sint den blir av pepperspray.

 

Nei, en hund blir ikke sint og angriper på grunn av litt vann.

Tror ikke du helt forstår forskjellen.

Hunden blir med stor sansynlighet satt ut av peppersprayen så den får være så sint den bare vil.

Jeg vet det er folk her som sier at pepperspray ikke biter på enkelte hunder men tenk også på at pepperspray benyttes mot bjørn.

Tror det skal en meget spesiell hund til for å ignorere slikt.

Om det får eieren til å ha hunden i band vet jeg ikke men jeg tror han tenker seg om et par ganger før han slipper hunden løs, det kan jo befinne seg en "tulling" med sprayboks klar til å bruke den i området.

Og uansett om eieren skulle bli sint og voldelig så har han jo fortsatt sprayboksen sin.

Den virker i allefal på aggresive mennesker.

 

BTW. vann var ikke mitt forslag og du har nok rett i at hunder ikke blir agresive av det, snarere tverdt i mot så har jeg flere flere ganger sett hunder og dets eier leke med vannslangen hvor hunden storkoser seg med å løpe og glefse etter vannstrålen.

 

Hehe kansje det hjelper deg og spraye ned bikkja. men om du treffer på rette folket så tror jeg jammen du må spraye ned eiern også.

Lenke til kommentar
BTW. vann var ikke mitt forslag og du har nok rett i at hunder ikke blir agresive av det, snarere tverdt i mot så har jeg flere flere ganger sett hunder og dets eier leke med vannslangen hvor hunden storkoser seg med å løpe og glefse etter vannstrålen.

Ja, så derfor må en hund angripes med pepperspray i stedet for å distraheres med lek bort ifra det å lukte på noen fremmede..?

 

Hva om trådstarter heller spruter litt vann opp i luften eller kaster en pinne for å distrahere hunden bort fra det å lukte? Det er jo mulig, enkelt og vil som oftest fungere, men det er jo ikke like kontroversielt som å angripe hunden med pepperspray.

 

Nei, hund får være hund og andre mennesker kan bare prøve å gjøre noe annet enn det jeg har tenkt. For her kommer nemlig jeg. :roll:

Lenke til kommentar
BTW. vann var ikke mitt forslag og du har nok rett i at hunder ikke blir agresive av det, snarere tverdt i mot så har jeg flere flere ganger sett hunder og dets eier leke med vannslangen hvor hunden storkoser seg med å løpe og glefse etter vannstrålen.

Ja, så derfor må en hund angripes med pepperspray i stedet for å distraheres med lek bort ifra det å lukte på noen fremmede..?

Ja

Derfor må hardere midler som virker benyttes.

Tror du at du ville ha begynt å sprute med vann eller kaste pinne til den om en f.eks. en bjørn kom i mot deg.

Joda det er forskjell på en bjørn og en hund men for et menenske som er redd spiller dette liten rolle.

Da er det bedre å benytte seg av noe somfaktisk virker.

Det virker ikke som dyrevernerne er villige til å sette seg inn i andre menneskers situasjoner eller traumer, det er bare å ture fram med beskyldninger om dyreplageri og urealistiske løsninger på problemet, for forslaget over er nettop et slikt et.

Det blir som å be bankranere stoppe i kraft av Jesus, det har fungert før men er slettes ikke sikkert at det fungerer igjen.

Lenke til kommentar
BTW. vann var ikke mitt forslag og du har nok rett i at hunder ikke blir agresive av det, snarere tverdt i mot så har jeg flere flere ganger sett hunder og dets eier leke med vannslangen hvor hunden storkoser seg med å løpe og glefse etter vannstrålen.

Ja, så derfor må en hund angripes med pepperspray i stedet for å distraheres med lek bort ifra det å lukte på noen fremmede..?

Ja

Derfor må hardere midler som virker benyttes.

Tror du at du ville ha begynt å sprute med vann eller kaste pinne til den om en f.eks. en bjørn kom i mot deg.

Joda det er forskjell på en bjørn og en hund men for et menenske som er redd spiller dette liten rolle.

Da er det bedre å benytte seg av noe somfaktisk virker.

Det virker ikke som dyrevernerne er villige til å sette seg inn i andre menneskers situasjoner eller traumer, det er bare å ture fram med beskyldninger om dyreplageri og urealistiske løsninger på problemet, for forslaget over er nettop et slikt et.

Det blir som å be bankranere stoppe i kraft av Jesus, det har fungert før men er slettes ikke sikkert at det fungerer igjen.

"Derfor", hva da? :dontgetit:

 

Det der er bare unødvendig... Hvorfor må hardere midler brukes når de enkle og ufarlige (for alle parter) virker like godt? Hva vet du om at vann eller pinne ikke fungerer? Hva vet du om at pepperspray virker i alle tilfeller? Hvis svaret ditt på disse tre spørmålene ikke er forskjellig fra "Fordi, det bare er sånn:p", så kanskje du heller skal tenke igjennom det som gjøres og konsekvensene av det. Det virker på meg som om mange ikke bare mangler innsyn i hvordan en hund fungerer, men også hvordan man oppfører seg mot andre individer (både mennesker og dyr).

 

Hva er det som gjør at du føler (eller forstår) behovet for å angripe et annet individ fordi det føles truende? I dyrenes verden er angrep det beste forsvar, men det er som siste utvei. Dyr angriper ikke hvis de ikke må. Er det stoltheten som får en knekk fordi du føler deg truet eller redd, eller er det bare mangelen på å se flere løsninger på et problem? Føler du at du må ta igjen fordi noe/noen får deg til å føle deg uvel?

 

Hvis du får muligheten en gang så prøv å strekke armene i været og prøv å oppfør deg skremmende mot en liten hund(som du ikke er redd) for å se på reaksejonen til hunden. Den blir garantert redd og trekker seg unna. Det samme vil en større hund gjøre de første sekundene. Etter disse vil nok modigheten til hunden avgjøre hva den gjør, men angrip fra hundes side tviler jeg på du vil oppleve.

 

Jeg har faktisk møtt bjørn anikt til ansikt! Selv om det var rundt 15 meter mellom oss virket det som 30cm, og ja jeg var selvfølgelig redd. Å angripe bjørnen hadde jeg uansett ikke gjort. Jeg respekterer dyrene jeg har rundt meg selv om det sikkert ville skremt den bort. Å flykte var absolutt det dummeste jeg kunne ha gjort så jeg sto heller stille og begynte heller å snakke til den, mens jeg gikk rolig mot den. Etter et sekund med tenking snudde den rundt og stakk. Hadde jeg hatt et våpen som gavær eller pepperspray ville jeg uansett ikke har brukt dette før bjørnen hadde stått over meg som en siste utvei.

 

Mener du jeg er blandt de dyrevernerne du nevner fordi jeg ikke støtter en reaksjon som inneholder å påføre smerte til et annet individ? Jeg oppfører meg slik uansett også til medmennesker om det så er i butikken, nattestid utenfor et utested eller i trafikken.

 

 

 

Perpyro (, Vice og paulok også for den del..): Jeg mener ikke med dette å angripe deres meninger i denne saken. Jeg prøver bare å skjønne hvorfor dere mener at å løse det på den måten er riktig. Hundeeier har i utgangspunktet gjort noe galt når en hund kommer løpende slik som dere beskriver, men å reagere med å ta igjen på en slik måte er jo bare noe femåringer gjør i barnehagen. Det er mulig jeg ikke er oppdratt til å ta igjen på alle rundt meg som gjør meg noe annet enn godt eller noe slikt, men jeg skjønner bare ikke hvorfor man ikke kan reagere på en annen måte enn sinne eller angrep. :dontgetit: Hmm.. mulig jeg må ta en prat med mine foreldre og høre med dem hva de tenkte med en gang på tidlig 80-tallet..

Lenke til kommentar

Svaret på derfor står i den forige posten min som du stilte et retorisk spørsmål ved.

 

Hadde du lest gjennom hele tråden så hadde du samtidig oppdaget mitt syn på bruk av pepperspray og i hvilken situasjoner jeg ville ha benyttet dette.

For min del er det ikke snakk om å løpe etter hunder som springer løse i skogen.

Å begynne å kaste pinner eller leke med vann hadde i hvertfall bare blitt dumt.

 

Å så lenge nye uinvidde brukere hopper inn i diskusjonen uten å ha lest de foregående 26 sidene så blir diskusjonen repeterende til det kjedsommelige.

Argumentene dine er blitt besvart før.

Lenke til kommentar
Svaret på derfor står i den forige posten min som du stilte et retorisk spørsmål ved.

 

Hadde du lest gjennom hele tråden så hadde du samtidig oppdaget mitt syn på bruk av pepperspray og i hvilken situasjoner jeg ville ha benyttet dette.

For min del er det ikke snakk om å løpe etter hunder som springer løse i skogen.

Å begynne å kaste pinner eller leke med vann hadde i hvertfall bare blitt dumt.

 

Å så lenge nye uinvidde brukere hopper inn i diskusjonen uten å ha lest de foregående 26 sidene så blir diskusjonen repeterende til det kjedsommelige.

Argumentene dine er blitt besvart før.

Jeg ser fremdeles ikke "svaret" ditt. Mulig jeg er blind, så vennligst siter der det står hvorfor. :blush: Er det forebyggende arbeid mot fremtidig bryting av båndtvangen som er svaret? :dontgetit:

 

Jeg har lest igjennom tråden og var med fra starten av. Jeg og du har diskutert en god del tidligere, så nå prøver jeg en ny vinkel inn til problemet ditt med dette for det virker som om 3 stk her kun låser seg fast i det at noen andre har brutt en lov og da MÅ det være lov til å dele ut litt smerte. Jeg prøver å forstå hva som får deg til å vil angripe istedefor å gjøre noe fredelig - ikke å være vanskelig ;)

 

For deg er det altså snakk om hunder som etter boka viser alle tegn på å vil ta livet av deg du vil forsvare deg mot? I så fall skjønner jeg at pepperspray er ønskelig. I alle andre tilfeller så vil jeg sitere min forrige post på nytt.

 

Hvorfor er det dumt å avlede hunden med en pinne istedefor å angripe den? :dontgetit:

Det er nesten så jeg begynner å tvile på måten jeg ser på verden hvis dette er en defakto reaksjon på slikt..

Lenke til kommentar
Svaret på derfor står i den forige posten min som du stilte et retorisk spørsmål ved.

 

Hadde du lest gjennom hele tråden så hadde du samtidig oppdaget mitt syn på bruk av pepperspray og i hvilken situasjoner jeg ville ha benyttet dette.

For min del er det ikke snakk om å løpe etter hunder som springer løse i skogen.

Å begynne å kaste pinner eller leke med vann hadde i hvertfall bare blitt dumt.

 

Å så lenge nye uinvidde brukere hopper inn i diskusjonen uten å ha lest de foregående 26 sidene så blir diskusjonen repeterende til det kjedsommelige.

Argumentene dine er blitt besvart før.

Jeg ser fremdeles ikke "svaret" ditt. Mulig jeg er blind, så vennligst siter der det står hvorfor. :blush: Er det forebyggende arbeid mot fremtidig bryting av båndtvangen som er svaret? :dontgetit:

 

Jeg har lest igjennom tråden og var med fra starten av. Jeg og du har diskutert en god del tidligere, så nå prøver jeg en ny vinkel inn til problemet ditt med dette for det virker som om 3 stk her kun låser seg fast i det at noen andre har brutt en lov og da MÅ det være lov til å dele ut litt smerte. Jeg prøver å forstå hva som får deg til å vil angripe istedefor å gjøre noe fredelig - ikke å være vanskelig ;)

 

For deg er det altså snakk om hunder som etter boka viser alle tegn på å vil ta livet av deg du vil forsvare deg mot? I så fall skjønner jeg at pepperspray er ønskelig. I alle andre tilfeller så vil jeg sitere min forrige post på nytt.

 

Hvorfor er det dumt å avlede hunden med en pinne istedefor å angripe den? :dontgetit:

Det er nesten så jeg begynner å tvile på måten jeg ser på verden hvis dette er en defakto reaksjon på slikt..

Der har du mitt syn på saken.

Ikke at jeg går rundt med pepeprspray men om jeg skulle ha det og en hund kom springende i fult firsprang mot meg ville jeg ha benyttet meg av sprayen.

 

At det er dumt å avlede oppmerksomheten til en hund med pinne er nok så enkelt som at folk med frykkt for hunder ikke greier å tenker så langt.

Det er stor forskjell på sitte her og diskutere hva man skal gjøre i nevntesituasjon og det å være midt i heten av situasjonen.

 

For å sammenligne med noe helt annet så har jeg gått til anskaffelse av RC helikopter, og ikke noe sånn lekegreier som er stabil til døde.

Dette er et fult 3D akrobatikk helikopter som gjør akkurat det piloten bestemmer.

Jeg har da i en lengere tid flydd Lama og har også trent masse på simulator og behersker akrobatikk relativt greit i simulatoren.

Når jeg da fyrer opp the real thing ute blir situasjonen en helt annen.

Det er så vidt jeg klarer å hovre sånn noenlunde greit og første forsøk på å fly i mot meg ender med krasj.

Det er med andre ord stooooor forskjell på teori og praksis.

Lenke til kommentar
Der har du mitt syn på saken.

Ikke at jeg går rundt med pepeprspray men om jeg skulle ha det og en hund kom springende i fult firsprang mot meg ville jeg ha benyttet meg av sprayen.

 

At det er dumt å avlede oppmerksomheten til en hund med pinne er nok så enkelt som at folk med frykkt for hunder ikke greier å tenker så langt.

Det er stor forskjell på sitte her og diskutere hva man skal gjøre i nevntesituasjon og det å være midt i heten av situasjonen.

 

For å sammenligne med noe helt annet så har jeg gått til anskaffelse av RC helikopter, og ikke noe sånn lekegreier som er stabil til døde.

Dette er et fult 3D akrobatikk helikopter som gjør akkurat det piloten bestemmer.

Jeg har da i en lengere tid flydd Lama og har også trent masse på simulator og behersker akrobatikk relativt greit i simulatoren.

Når jeg da fyrer opp the real thing ute blir situasjonen en helt annen.

Det er så vidt jeg klarer å hovre sånn noenlunde greit og første forsøk på å fly i mot meg ender med krasj.

Det er med andre ord stooooor forskjell på teori og praksis.

Ja. Vi er enige - vi bare snakker rundt hverandre :)

 

Hvis en hund kommer for å angripe meg vil jeg ikke la den gjøre det, selvfølgelig! (Jeg ville uansett ha brukt en stor pinne eller noe slikt for å holde den på avstand hvis jeg kunne finne det i farten i stedet for å skade den, men må man så må man. Hvis det faktisk er fare for skade/liv så har man jo ikke et valg lenger.)

 

Jeg vil ikke si det er dumt å avlede en hund som kommer løpende fordi den i 99.9~% av tilfellene ikke kommer for å angripe. Å tenke tanken at det egentlig ikke er farlig, er som du sier, veldig vanskelig når du står der selv.

 

Jeg har blitt overrasket av moskus på Dovre som var relativt hissig og da var det ikke engang tid til å tenke. Instinktene tok seg av alt den gangen, heldigvis. Mot bjørnen gikk det bra fordi jeg var forberedt på det selv om jeg var så redd at jeg skalv i mange timer etter hendelsen :)

Lenke til kommentar

Trådstarter har misforstått båndtvangsloven. Det er fullstendig lov å ha bikkjen din løs hele året, så sant du har kontroll på den, bortsett fra i områder hvor det er hjort eller lignende under parringssesonger.

 

Snip fra lovdata og båndtvang til deg, OP:

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

 

Hunder kan være løse bare når de

 

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

 

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

 

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

 

Edit: Og hadde trådstarter sprayet min hund med pepperspray fordi den gikk for nære hadde jeg FØRST gitt trådstarter deng, så anmeldt ham. Og jeg hadde kommet unna med blind vold, for å gå løs på bikkja til noen fordi den gikk for nær deg er regnet som et omtrent like stort overtramp som at du skulle sparket til en småunge fordi den gikk i veien i butikken.

 

Og du har helt rett i at pepperspray ville gjort en hund aggressiv, men hunder er ikke som mennesker. For dem blir smerte enn drivkraft snarere enn en hindring, og tro meg, med deres instinkter og ikke minst luktesans ville de funnet deg igjen.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar
Trådstarter har misforstått båndtvangsloven. Det er fullstendig lov å ha bikkjen din løs hele året, så sant du har kontroll på den, bortsett fra i områder hvor det er hjort eller lignende under parringssesonger.

 

Snip fra lovdata og båndtvang til deg, OP:

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

 

Hunder kan være løse bare når de

 

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

 

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

 

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

 

Edit: Og hadde trådstarter sprayet min hund med pepperspray fordi den gikk for nære hadde jeg FØRST gitt trådstarter deng, så anmeldt ham. Og jeg hadde kommet unna med blind vold, for å gå løs på bikkja til noen fordi den gikk for nær deg er regnet som et omtrent like stort overtramp som at du skulle sparket til en småunge fordi den gikk i veien i butikken.

 

Og du har helt rett i at pepperspray ville gjort en hund aggressiv, men hunder er ikke som mennesker. For dem blir smerte enn drivkraft snarere enn en hindring, og tro meg, med deres instinkter og ikke minst luktesans ville de funnet deg igjen.

 

Er du dum? Det må du være!

 

Hvis du leser litt her så er det snakk om å forsvare seg mot løse hunder som farer mot en uten at eier har øyekontakt med hunden engang. Det står jo i loven som du siterer og at dette ikke skal skje!

At du hadde kommet unna med blind vold ville jeg gjerne sett.. Leste du svaret fra advokaten tidligere i tråden her?

Hundehold er heldigvis ikke annsett som det samme som å ha barn i rettsvesenet hvertfall, og bra er det at noen har vettet i behold.

Tviler og på at luktesansen til hunden vil være helt brukende etter en runde med spray så den tviler jeg på at vil være brukende på en stund etterpå.

Herregud at folk kan tro deres hund er verdt gull og grønne skoger.. Greit nok i deres øyne, men i mine øyne er det bare et dyr. Et plagsomt et sådan!

Og du Eplefe. lykke til med å gi evt. en person som er redd etter at hunden din har hoppet på han, som i tillegg har pepperspray i hånden deng, og som hater at du lar hunden din løpe løst på den måten og er forbannet så det holder på det. Lykke til! Kan slå ut begge veier det, men det er nok han med peppersprayen som kommer unna med vold her. Og det blir ikke blind vold heller, det er det du som prøver deg på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...