Gå til innhold

Båndtvang som ikke respekteres.

Anbefalte innlegg

Har ikke kontroll

- Slik det er nå så er det eier som bestemmer. Og som ekspert på hundeatferd synes jeg det er mye utrente hunder som får springe fritt rundt omkring. Eier har ikke kontroll på hunden, men tror han har det, sier Buvik som er leder av Trondheim Hundeskole.

- Jeg er jo slik sett en hundevenn, men denne saken handler ikke om det. Det handler om at folk skal føle seg trygge når de går rundt i byen eller marka. Skal du lære hunden din å kunne ferdes fritt, må du vite hva du gjør. Det ligger mye arbeid bak atferdstrening, sier Buvik.

Meget kloke ord. Det er akkurat det som er problemet. Det finnes mange som overhodet ikke har peiling på hva de driver med. De tror de vet alt om hund og hundehold, men likevel oppfører de seg som komplette idioter. Første skritt må jo helt klart være at selve hundeieren skal vite og kjenne hunden sin. Helt i aller siste ledd kan man begynne å snakke om at tilfeldige forbipasserende gjerne kunne hatt litt basis-grunnlag i dyreforståelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og igjen er det vel ingen som har sagt seg uenig i at mange hundeeiere oppfører seg som idioter og at hundene faktisk skal være i bånd? Det jeg, og flere med meg, stiller oss kritiske til er metodene som blir brukt, nemlig å spraye hunden i ansiktet med pepperspray. Det eneste det der gjør er å skade hunden og utsette seg selv for risiko. I mange tilfeller vil ikke engang eieren vite at hunden er blitt skadet, da hunden nesten helt sikkert vil stikke av en tur til peppersprayen gir seg. Jeg er mer fan av at trådstarter, og alle andre, går bort til eieren og kjefter denne huden full. Noe en samtidig kan gjøre er å true med å bruke pepperspray mot hunden hvis den kommer løpendes fritt i et område med båndtvang.

Lenke til kommentar
§ 3. Generelt aktsomhetskrav

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Så enkelt kan det sies, eller rettere sagt leses. iallfall om man ser på denne siden

Lenke til kommentar
Som NevroMance sier...

Er det noen som leser at folk her er av den oppfatning at hunder bør løpe fritt og alle andre bare godta det?

Ja, igrunn vil jeg si det.. Jeg har blitt bedt flere ganger om å lære meg hundepsykologi slik at jeg skal kunne akseptere at hunder løper fritt. Jeg har også fått beskjed om at hunder er så stor del av samfunnet at dette er noe jeg må akseptere og lære meg å leve med..

Så ja.

Endret av paulok
Lenke til kommentar

Og pga. 2-3 personer har sagt det henger du deg virkelig såpass opp i det at for deg er det det eneste diskusjonen går på? Når du legger merke til at det er noen få som vil at du skal lære deg hundepsykologi samt og leve med det burde du vel legge merke til at resten av oss kritiserer måten du "behandler" problemet ditt på og muligens diskutere med brorparten av dine kritikere istedenfor de 2-3 personene? Eller er du egentlig enig i at pepperspray ikke er den beste måten, men du synes det er så sinnssykt morsomt å se hunden få vondt at du nekter å stoppe?

Lenke til kommentar
Og pga. 2-3 personer har sagt det henger du deg virkelig såpass opp i det at for deg er det det eneste diskusjonen går på? Når du legger merke til at det er noen få som vil at du skal lære deg hundepsykologi samt og leve med det burde du vel legge merke til at resten av oss kritiserer måten du "behandler" problemet ditt på og muligens diskutere med brorparten av dine kritikere istedenfor de 2-3 personene? Eller er du egentlig enig i at pepperspray ikke er den beste måten, men du synes det er så sinnssykt morsomt å se hunden få vondt at du nekter å stoppe?

Jeg mener igrunn at det burde vært det samme hvordan jeg velger å gjøre da det ville vært helt unødvendig å gjøre noe som helst hvis folk hadde gjort som de skal.

Morsomt er det ikke å se hunden få vondt, men for meg funker det, og jeg annser det som det viktigste. Hunden får eier stå til ansvar for.

Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg veldig over så mange ikke respekterer båndtvang. Vi bor rett ved et populært turområdet og det går ikke en dag uten at hunder springer forbi her uten bånd. Noen kommer også på plena vår og skremmer katten. Greit nok at katten ikke dør av det, men hun er faktisk hjemme på sitt området og hunden skal være i bånd. Dessuten føler jeg meg ikke trygg på store hunder selv, så synes det kan være skremmende når de kommer løpende i mot meg.

Lenke til kommentar
Som NevroMance sier...

Er det noen som leser at folk her er av den oppfatning at hunder bør løpe fritt og alle andre bare godta det?

Ja, igrunn vil jeg si det.. Jeg har blitt bedt flere ganger om å lære meg hundepsykologi slik at jeg skal kunne akseptere at hunder løper fritt. Jeg har også fått beskjed om at hunder er så stor del av samfunnet at dette er noe jeg må akseptere og lære meg å leve med..

Så ja.

Det var ikke snakk om fra noen parter om å studere noen hundepsykologi, men å lære seg noen grunnleggende kjennetegn...noe som kunne gjort livet litt lettere for en som du utgir deg for å være.

Dette fordi vi vet at det alltid vil være hundeeiere som lar hunden løpe fritt.

Du har all rett på din side når du krysser en fotgjengerfelt også. Bilen skal stoppe, ellers så må bilføreren ta ansvaret...men også her... går det galt så er det du som betaler mest.

Derfor ser vi til begge sidene før vi krysser en vei og forsikrer oss om at bilføreren har sett oss og har til intensjon å stoppe kjøretøyet sitt.

Det at du bør lære litt trafikkvett som fotgjenger er ikke å mene at bilførere må få ture fram som de vil.

Tror heller han lyger så det renner ut av han. Tror ikke på at han ar spraye ned en hund i sitt liv. Sitter bare her og fyrer opp alle andre. Nok ett troll som prøver og ha det morro.

Agreed... i mangel på hobbier, så er dette måten å underholde seg på for noen.

En person som trådstarter utgir seg for må ha følge for å overleve ute i både skog og by. I allefall dersom gangsynet er like trangt på andre områder også.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Så nå når det er flere som støtter opp om meg, så kjøres det på med at jeg er et troll, som gjør dette bare for å ha det gøy en stund?

Har ikke fått noe imot her som kan overbevise meg mot ikke å bruke spray mot hunder som løper løst. Det det hevdes her inne er at det er dyrplageri og at det blir feil å la det gå utover hunden. Det mener forsåvidt jeg og, men dette får hundeeier ta ansvar for som ikke retter seg etter det han/hun er pålagt. Jeg skal ikke ta dette hensynet hvertfall når eier driter i det!

Å sammenligne dette med å gå i fotgjengerfelt blir helt feil. Da er det fotgjengeren som har retten på sin side som blir skadelidende hvis bilfører gjør overtramp. Overfor løse hunder derimot blir det ikke jeg som sprayer (som også har retten på min side!) som blir skadelidende men hunden i første rekker, evt. eier siden som får en ødelagt hund å hanskes med i ettertid.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så du erkjenner at du har ansvar for ikke å utøve dyreplageri, men fritaes personlig ansvar fordi hundeeier heller ikke ivaretar sitt personlige ansvar?

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Unnskyld, men hvordan stopper man en hund på la oss si 50kg(usikker på hvor mye en gjennomsnitts hund veier) ifra å hoppe på deg, om man er redd for hunder samtidig uten at man utsetter de for "dyreplageri"?

hadde jeg hatt en bokse med pepperspray, og en hund hadde gjort noe slikt, på meg hadde jeg ikke vært redd for å bruke sprayen på både hunden og eieren.

Lenke til kommentar
Så du erkjenner at du har ansvar for ikke å utøve dyreplageri, men fritaes personlig ansvar fordi hundeeier heller ikke ivaretar sitt personlige ansvar?

:dontgetit:

Jeg mener at hunden blir utsatt for dyrplageri fordi eier ikke overholder det ansvar han har med å holde hunden i bånd slik han skal. Hvis hunden går pent ved siden av eier men er uten bånd så hopper jeg selvsagt ikke på og sprayer på den. Det er snakk om når hunden på egenhånd kommer løpende imot.

Hvorfor skal jeg ta hensyn til hunden og evt. det faktum at hunden kan ta skade av det den blir utsatt for når eier ikke bryr seg mer? Skal jeg måtte risikere at jeg eller noen andre (les. først og fremst små barn) skal bli bitt og skadd av hunden før jeg evt. kan reagere fordi folk som har hund eller liker hunder skal være fornøyde med min handling?

Hvordan jeg velger å reagere på dette får bli opp til meg. Det er tross alt ikke jeg som gjør noe galt her. Har hundeeier bånd på hunden så gjør heller ikke jeg noe som helst.

Lenke til kommentar
Så da mener du at å spraye en uskyldig hund med pepperspray ikke er dyreplageri?

Les hva jeg skriver...

Om det er dyrplageri eller ei så må det stå på eiers regning. Det er han som ikke overholder de regler han er bundet av som hundeeier.

At det er ubehagelig for hunden å bli sprayet betviler jeg ikke. Men jeg mener at dette er en mild form for reaksjon tross alt. Om jeg hadde valgt å sparke hunden av full kraft ville dette kunne utrette langt større skade enn sprayen gjør vil jeg tro.

Men som sagt. Dette forblir et ansvar hundeeier må ta med seg da han driter i andre og lar hunden løpe løst og oppsøke villt fremmede som han ikke vet hvordan reagerer på hunder.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis du svarer konkret på et konkret spørsmål så hadde det vært et kvalitetstegn for i hvert fall hvordan jeg bedømmer din problemstilling. Flere forsøk på å unngå og svare skaper bare undring om seriøsiteten din.

Lenke til kommentar
Et ellers ulovlig inngrep mot en hund er lovlig når noen gjør det for å avverge at hunden urettmessig jager eller angriper mennesker eller dyr, dersom inngrepet ikke går lenger enn nødvendig for å avverge skade, og dessuten ikke går utover det forsvarlige i betraktning av angrepets farlighet og den angrepnes interesse.

....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...